תקועים בפקקים בין שני פחדנים

 השר כץ וראשי הערים נוהגים מדיניות תחבורה מתעתעת

שר התחבורה ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
שר התחבורה ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

מי הלובי הכי גדול, חוצה מגזרים ועמדות פוליטיות בארץ? בעלי מכוניות. לכן אפילו נבחרי ציבור שמאמינים כי מכונית היא נזק, אינם מעזים לנקוט בגלוי מהלכים נגדה. כך שר התחבורה ישראל כץ אומר בלהט "התחבורה הציבורית זו האלטרנטיבה היחידה", ודורש מראשי ערים לפנות לה דרך בתחומם, אך נמנע מלתת לה קדימות בכבישים הבין-עירוניים שעליהם הוא האחראי. רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב, מכריז כי "תם עידן המכונית הפרטית" ובה בעת מקים עוד ועוד חניונים, ואינו ראש העיר היחיד שזו מדיניותו.

התוצאה אחת: תמריץ עז להמשיך ולהתנייד במכונית פרטית. האוטובוסים לא מגיעים מהר יותר, כי השר לא נותן להם עדיפות, למרות שהדבר בידיו והיה יכול לקרות מזמן, ואם גם מחכה חניה בזול ובשפע באדיבות ראשי הערים, איזו סיבה יש שלא לבוא במכונית?

הוראת השעה: לנת"צ כבישים

השר כץ וראשי הערים נוהגים מדיניות תחבורה מתעתעת, כי הם פחדנים. ראש העיר מפחד מהתושב שיתעצבן כשלא יימצא חניה על יד הבית, העבודה, המסעדה והחנות. לשר כץ רועדות הברכיים כי לנהגי רעננה, נתניה, יבנה ואשדוד, יתארכו הפקקים, אם ינת"צ כבישים בין-עירוניים.

הם מפחדים בצדק. ראש עיר מתקדם שירחיב מדרכות ויבטל חניות, יהיה חשוף לתביעות מתושביו. אם כץ יורה לנת"צ באופן קבוע חלק מכל כביש בינעירוני, שוועת הנהגים תעלה השמיימה.

וכך, כדי להימנע מהחלטות מקוממות ולהחביא את אחריותם, מתגאים הפוליטיקאים בהישגים מופרכים, מאיימים ומטיחים אשמה זה בזה, ועל הקטטה והפחד שלהם, אנחנו משלמים, בפקקים, בזיהום, בגזל שטחי ציבור ובתאונות דרכים רבות וכואבות.

הנה הזדמנות לתהילת עולם

לו התגברו על הפחד והריב, היו מבחינים שמעבר להם מבצבצת הזדמנות לתהילת עולם. השיח השתנה. המכונית שהמיטה עלינו פקקים, זיהום ותאונות, וגזרה כליה על מדרכות, שדרות וכיכרות, כבר אינה מייצגת "קדמה וחופש" כבעבר. את מקומה כחביבי הקהל תפסו אוטובוסים, רכבות ואף אופניים חשמליים, שהחלו סוף-סוף להתקבל ככלי רכב אמיתי.

בקרב הדור הצעיר, גם אצל מי שמחזיק במכונית, היא נתפסת יותר כאילוץ מאשר סמל סטטוס. החפץ בהמחשה יצא לאזורי המשרדים בהרצליה וברמת החייל, ויגלה את פרחי ההיי-טק מגיעים בהמוניהם לעבודה באוטובוסים, מוניות שירות, רכבות ואופניים. יש אפשרות ל"רכב ליסינג" בחוזה. הם פשוט לא רוצים. בשביל מה? עדיף לנסוע בתחב"צ ולקבל שווה כסף בשכר.

השינוי בהרגלי התחבורה קורה עכשיו וקורה מהר, וייתכן שקשה להבחין בו מבעד לזגוגית רכב שרד צמוד נהג. אבל מי שיפתח חלון, יריח בבירור שעת כושר להצטרף לזרם, וגם להופיע כמנהיג של שינוי היסטורי. הראשון שיתפוס ינצח, כי רוח גבית מהציבור קיימת.

אפשר גם להפסיק להתנצח ולהתחיל לעבוד יחד. כץ יכפר על ההתעלמות הממושכת מהשינוי שקרה במשמרת שלו, ויקצה מיד נתיבים לתח"צ ואופניים בכל הכבישים בכל הארץ. חולדאי יפסיק להיכנע למפונקים שמזיזים את האוטו מבית העירייה לשוק הכרמל, ומ"הבימה" לפלורנטין, בזכות החניה חינם שסידר בכל העיר, ולכן לא משתמשים בשירות האוטובוסים הטוב שבמסלול. אם הם יתגברו, כולנו נרוויח. וחוץ מזה, פוליטיקאי פחדן זה לא סקסי, גם לא סקסי וגם מחמיץ הזדמנות, זה מחדל.