הכול טוב, אל תפריעו לנו לחגוג

יום שישי בוול סטריט הוכיח כי עולם הפיננסים איבד קשר למציאות ולכלכלה הריאלית

ג'נט ילן וסטנלי פישר / צילום: בלומברג
ג'נט ילן וסטנלי פישר / צילום: בלומברג

אם היה ברצונכם לצפות בהשתקפותה של בועה פיננסית, כל שהיה עליכם לעשות הוא לצפות בפניהם של הסוחרים שצהלו משמחה כאשר יצאו נתוני תעסוקה לא טובים למשק האמריקאי. אחרי שיו"ר הפד ג'נט ילן, ובעיקר סגנה סטנלי פישר הרסו את המסיבה בשבוע שעבר, נדרכו סוחרי וול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה ביום שישי.

משמעותם של נתונים טובים הייתה ללא ספק הגדלה משמעותית של ההסתברות להעלאת ריבית בארה"ב כבר בהחלטה הקרובה בספטמבר. העלאת הריבית, כך גורסים הפעילים, תהיה האות לסיום החגיגה בה כולם כל כך אוהבים לקחת חלק. האמת גם אנחנו. מי לא אוהב לראות את תיק המניות שלו עולה ועולה בלי סוף, במיוחד כשהאלטרנטיבה היא ריבית אפס בבנק?  לכולם ברור שמשהו לא נורמלי קורה כאן אולם נראה כי לאף אחד אין אומץ להרים את הכפפה ולהגיד הבה ננסה לחזור לעולם נורמלי.

לאף אחד למעט סטנלי פישר מיודענו, שכבר הוכיח שאין לו שום בעיה לקלקל מסיבות. השאלה היחידה היא מה מידת השפעתו בפד ואת זה נראה בעוד מספר ימים.

יום שישי האחרון הוכיח למי שעוד קינן הספק בליבו כי עולם הפיננסים איבד כל קשר למציאות ובעיקר לכלכלה הריאלית. העיתונות הכלכלית, האנליסטים והמעריכים כולם מגויסים לטובת הבועה הפיננסית וקולם של אלו המעזים להרוס את החגיגה כמעט ואינו נשמע. לרבים ברור שאין לחגיגה הזאת כל בסיס, ומועד סיומה קרוב, אולם עד אז בבקשה אל תפריעו לנו ואחרינו המבול.

והבחירות בארה"ב שוב מגויסות על מנת לספק את התירוץ הקלוש מכולם - אף אחד לא יעלה ריבית לפני הבחירות. מה הקשר? אין קשר. אם טראמפ יזכה הבורסות ייפלו בכל מקרה, ריבית או לא ריבית. אם קלינטון תזכה היא בוודאי תשאף להחזיר את השפיות לעולם הפיננסים. אבל אם אפשר להשתמש בעוד תירוץ קלוש על מנת שהבועה תתנפח עוד קצת אז מדוע לא?

ובישראל? אין חדש תחת השמש. בירושלים כולם נחים וחלילה מלהפריע לחופשת הקיץ. גם הנתונים המוזרים שפרסמה הלמ"ס תורמים לאווירת הרגיעה. הכול בסדר כאן. המשק צומח, הציבור ממשיך לצרוך ואלו שצועקים לא מבינים את המציאות. האבטלה הרשמית היא הקובעת את מידת החיוכים ולא האבטלה האמיתית.

לא משנה שהכלכלה הריאלית מקרטעת, שהיצוא בירידה, שהחגיגה הצרכנית נובעת מגידול מדאיג באשראי המוענק לציבור ביד רחבה על ידי כל הגורמים. הכול טוב ואל תפריעו לנו לחגוג.

וכשבירושלים ישנים המניפולציה בשוק המט"ח נמשכת ללא הפרעה גם השבוע. השקל שובר שיא אחר שיא. תוך חודשיים התחזק השקל בלא פחות מ-4% לעומת סל המטבעות. בתחילת השבוע ניתן היה עוד לחשוב שהנה מגיע שינוי המגמה בעקבות התחזקות הדולר בעולם. את המניפולטורים בשוק המקומי זה הרשים בדיוק לשלושה ימים. ביום רביעי אחר הצהרים עוד נסחר הצמד דולר/שקל סביב 3.79 שקלים לדולר. בערב כבר היה 3.77 ש'. למחרת התאוששות קלה (התערבות בנק ישראל?) ובערב שוב כבר 3.77 ש'. וביום שישי, כמילות השיר "יום שישי את יודעת".

ביום המסחר השקל היה יציב ללא שינוי ורק אחרי השעה שתיים בצהרים שב השקל ומתחזק. והנתונים בארה"ב? שיא המניפולציה. לאחר הפרסום נחלש הדולר בעולם והגיע ל-1.125 דולר לאירו. תוך שניות התחזק השקל ל-3.75 שקלים לדולר. בהמשך יום המסחר התחזק הדולר אף מעבר לרמה שהייתה לפני פרסום הנתונים. האם השקל נחלש בהתאם? הצחקתם אותם. בקושי 3.76 ש'. וכך נעלמה לה עוד אגורה, אחת מני רבות שנעלמו באותה השיטה מתחילת השנה ואף אחד בירושלים אינו פוצה פה.
איך זה ישפיע על נתוני הצמיחה ברבעונים הבאים כולנו יודעים, גם בירושלים. אז מדוע מעדיפים שם לעצום עין ולהמשיך לאפשר לפעילות כה בוטה להימשך ללא הפרעה? שאלה טובה.

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.