חוק הספאם: קיבלו 13 מסרים פרסומיים - ויפוצו ב-20 אלף שקל

לטענת התובעים, חברת קנדילידה, המשווקת את מוצרי גלידות פלדמן, שלחה לכל אחד מהם כ-13 מסרים פרסומיים, מבלי שביקשו או הסכימו שיישלחו אליהם הודעות כאלה

דואר זבל spam / צלם: thinkstock
דואר זבל spam / צלם: thinkstock

מסרים פרסומיים שעוברים על חוק הספאם הפכו להיות עניין שבשגרה, ורבים "זוכים" להודעות כאלה לסלולרי או לתיבת המייל. אלא שיש מי שפועל מעבר למחיקת ההודעות ושחרור קיטור ומיישם את זכותו לפיצוי הקבוע בחוק והעומד על עד 1,000 שקל לכל הודעה שנשלחה בניגוד לאמור בחוק.

השבוע קיבל בית משפט לתביעות קטנות בבאר-שבע תביעה בנושא חוק הספאם וקבע פיצוי של 20,000 שקל לשני תובעים שהוצפו בהודעות פרסומיות, למרות שמעולם לא אישרו את קבלתן.

לטענת התובעים, חברת קנדילידה (המשווקת את מוצרי גלידות פלדמן) שלחה לכל אחד מהם כ-13 מסרים פרסומיים, מבלי שביקשו או הסכימו שיישלחו אליהם הודעות כאלה.

קנדילידה טענה להגנתה כי ההודעות לא נשלחו על-ידה אלא על-ידי חברה בשם קליניק שיווק מזון, וכי למעשה עובד מטעם קליניק שלח את ההודעות בשוגג, ומשהדבר נתגלה, העניין טופל (על רקע זה צורפה קליניק לתביעה).

עוד טענה החברה כי חלק מההודעות שקיבלו השניים לטלפו הסלולרי שלהם התקבלו ממספר חסום, ולכן לכאורה אין לה קשר להודעות אלה.

לבסוף טענה החברה כי התובעים לא ניסו להסיר את שמם מרשימת התפוצה ולמעשה "ניצלו את החוק לרעה. מטרת החוק היא צרכנית, ואין בכוונתו ליצור מקור פרנסה לתובעים שאינם תמי-לב".

השופטת נעם חת מקוב לא קיבלה את טענות קנדילידה להיעדר הקשר שלה להודעות או לכוונת התובעים לנצל את החוק בכדי לקבל פיצוי. "מאחר שהתובעים טענו כי לא מסרו מעולם את פרטיהם לקנדילידה, לא היה זה מחובתם לבקש את הסרתם מרשימת התפוצה. התובעים אף ציינו בדיון כי אפשרות ההסרה שמופיעה בהודעות איננה מאפשרת הסרה באמצעות הקשה של מספר, אלא מפנה לקישור אליו צריך להיכנס מי שמבקש להסיר את שמו מרשימת התפוצה. על כן לא נראה כי ניתן לבוא בטענות אל התובעים על כך שלא פעלו להסרת שמם מרשימת התפוצה".

הפיצוי שקבעה השופטת עומד כאמור על 20,000 שקל לפי תחשיב של 700 שקל להודעה. (ת"ק 12086-11-15).