רעיונות פורצי גבולות

הכנס של TechCrunch משמש במה להכרזות על מיזמים חדשים

 TechCrunch/ צילום: רויטרס
TechCrunch/ צילום: רויטרס

מהו רעיון טוב, שעל בסיסו ניתן להקים מיזם ראוי? רעיון, שימשוך את תשומת-ליבם של משקיעים, אבל חשוב יותר מזה, רעיון שיהווה בסיס לחברת סטארט-אפ מצליחה שתתרום את שלה לעולם טוב יותר, נוח יותר, בריא ומהנה יותר? השאלה הזו עולה, בכל פעם מחדש ובתצורה כזו או אחרת, בכנסים של יזמים ובקורסים בהם נלמדים מושגים של חדשנות ויזמות.

עולם היזמות מציג שלל אינסופי של רעיונות בתחומים שונים. חלקם מהווים באמת פריצות דרך מחשבתיות עד כדי כך שהם עלולים להישמע כיצירי דמיון פרועים, אבל רובם הם המשך טבעי של טרנדים המתפתחים בעולם במשך שנים ומייצרים הזדמנויות רבות עבור יזמים, המאתרים בהם את הצרכים הדורשים מענה חדשני. לשני הסוגים האלה של חדשנות יש זכות קיום ובאופן כללי ניתן לומר שמשקיעים שרוצים להשקיע בחדשנות אינם נתקלים בימים אלה בחוסר של רעיונות טובים למיניהם.

אתר הטכנולוגיה המוביל טק קראנץ' יקיים בשבוע הבא בסן פרנסיסקו את כנס החדשנות השנתי שלו. לא מעט ישראלים יגיעו לכנס הזה, שהפך להיות, כראוי לשמו ("Disrupt" - משבש, פורץ גבולות), פסטיבל המרכז תחת קורת גג אחת את מיטב היזמים והמיזמים, משקיעים המחפשים את הרעיונות הכי חדשים ובכלל, אוהדי טכנולוגיה הבאים לשם כדי לקבל השראה מהחידושים המעודכנים ביותר שבחזית היזמות העולמית.

הכנס משמש במה להכרזות על מיזמים חדשים, על מוצרים שנשמרו בחשאי עד למועד חשיפתם ולדיונים סביב הנושאים החמים ביותר המעסיקים את זירת החדשנות והיזמות. עיון ברשימת המיזמים המציגים בכנס Disrupt, למעלה מ-500 חברות סטארט-אפ, יכול לתת תחושה לא רעה לגבי התחומים והרעיונות המובילים כיום את עולם היזמות והחדשנות.

כל החברות המציגות בכנס הינן חברות צעירות בתחילת דרכן. חלקן קיבלו מימון ראשוני ממשקיעי הון סיכון אבל יש גם לא מעט חברות שמגיעות לשם כדי להיחשף בפעם הראשונה למשקיעים מקצועיים ולנסות למשוך אליהן השקעות. המשקיעים מגיעים כדי לשמוע רעיונות חדשניים, לחפש הזדמנויות מעניינות ואולי גם לייצר לעצמם הזדמנויות השקעה בסטארט-אפים צעירים.

בין החברות שנחשפו בעבר בכנס ניתן למצוא את דרופבוקס, שהפכה להיות חברה מובילה באיחסון קבצים בענן וחברת יאמר, שייצרה פלטפורמה לרשת חברתית אירגונית ונרכשה על ידי מיקרוסופט ב-1.2 מיליארד דולר בשנת 2012. חברות הסטארט-אפ הישראליות שייקר וסולוטו זכו בעבר בתחרויות בכנס Disrupt, שם נחשפו לראשונה על במת החדשנות העולמית. דרך אגב, שתיהן נמכרו מספר שנים לאחר אותה חשיפה.

מהם אם כן הרעיונות הנחשבים כיום לפורצי גבולות ועומדים בחזית החדשנות העולמית? עיון ברשימת החברות שיציגו בשבוע הבא בכנס יכול ללמד על המגמות המובילות היום את עולם היזמות הטכנולוגית. בינה מלאכותית היא אחת הקטגוריות המובילות בכנס ועשרות חברות מציגות תחת הכותרת הזו את חדשנותן.

החל מרובוטים שמשוחחים על בעליהם בשפת יום יום, מקבלים הוראות וממלאים אחריהן בקפידה, דרך אפליקציות המלוות אותנו במהלך עבודתנו ומוסיפות ממדים של משחק והנאה גם למשימות הכי מעצבנות והכי משעממות, ומולן תוכנת ליווי פיננסי אישי, הלומדת את צרכינו בהתאם לאורחות חיינו ומוודאת שנחיה כראוי את סגנון חיינו בהתאם ליכולותינו הכלכליות.

בקטגוריה זו נכללות כמובן גם תוכנות ששולחות אימיילים במקומנו, וגם ניתן למצוא שם קונסיירג' שיבצע עבורנו הזמנות כרטיסים לתיאטרון ומקום למסעדה האהובה עלינו וכל זאת מבלי שנצטרך לבזבז על כך יותר מדי זמן יקר.

מציאות מדומה תופסת גם היא, כצפוי, מקום מרכזי בחגיגת החדשנות. רוב המיזמים המציגים מניחים שמשקפי VR (מציאות מדומה) יהיו זמינים לכל דורש בשנים הקרובות ובהתבסס על הנחה זו הם מפתחים חוויות שבעבר ניתן היה לחוות אותן רק בסרטי מדע בדיוני. יצירת סרטים ושילוב מוזיקה ל-VR, שימוש מקצועי לצרכי רפואה או תכנון עסקי ומעקב מדוקדק אחרי ביצועיהם של ספורטאים הם חלק קטן מהדוגמאות לשימושי מציאות מדומה הנמצאים כבר ממש מעבר לפינה, או שכבר ממש בידי משתמשים ראשונים.

דרך ארוכה ומורכבת

בקטגוריית החדשנות בתחומי הטיולים והספורט נמצאת חברה המאפשרת לנוסעים למכור מקום פנוי במזוודותיהם לכל דורש, על פי יעדי הטיסות שלהם, ובכך לממן חלק מהוצאות הטיול. שירותי הביטחון בשדות התעופה מתפללים מן הסתם לכישלון מהדהד של הסטארט-אפ הזה. חברות אחרות מספקות אינפורמציה ממוקדת ומותאמת יותר למטיילים, עוקבות אחרי מיקומם של חפצים היקרים לליבנו ומנווטות אותנו אל מקום החניה המתאים לנו ביותר באזור היעד הנכסף.

גם תחום הטכנולוגיות בחינוך מקבל השנה תשומת-לב ראויה בדמותן של חברות המקדמות שיטות לימוד חדשניות, הזדמנות שווה לכל המגזרים והעצמת מורים. כמובן, גם לא נפקד מקומם של תחומי הפינטק והסייבר, הרשתות החברתיות והמדיה הדיגיטלית ועוד, כולן קטגוריות של שינויים משמעותיים והזדמנויות מרתקות שישפיעו על חיינו לטובה בשנים הקרובות.

רעיונות לא חסרים. ולא רק בתערוכות ובכנסים, אלא גם בכל מקום ופינה בהם עובדים יזמים. אבל, רעיון טוב איננו מספיק. זהו תנאי הכרחי להקמתו של מיזם, ואולם חשוב ככל שיהיה, הוא מהווה את תחילת הדרך, ולא יותר מזה. אי אפשר לצאת לדרך היזמות ללא רעיון מעניין, המטפל בהזדמנות משמעותית, אבל מכאן יש דרך ארוכה ומורכבת עד למימוש הפוטנציאל העסקי שלו.

יעידו על כך עשרות אלפי המיזמים שזכו לרגעים המיוחדים שלהם בחשיפה מחמיאה בכנסים, בכתבות מתלהבות ואפילו בהשקעות מרשימות אבל בסופו של דבר לא הצליחו לממש את חזונם. בעולם החדשנות והיזמות, הדרך ארוכה יותר וגם חשובה יותר מנקודת ההתחלה שלה, גם אם זו נראית מבטיחה ומיוחדת במינה ביום בו מתחיל המסע הארוך להצלחה.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.