דירקטוריון רפאל אינו חותמת גומי

הניסיון למנות את עוזי לנדאו ליו"ר רפאל: אחריות נרחבת לדירקטורים

עוזי לנדאו / צילום: אוריה תדמור
עוזי לנדאו / צילום: אוריה תדמור

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, פנה לשר האוצר משה כחלון בבקשה לשנות את חוק החברות, כך שהחלטות בדבר מינוי דירקטורים בחברות ביטחוניות ממשלתיות יהיו בסמכות שרי האוצר והביטחון בלבד. כיום גם רשות החברות הממשלתיות ודירקטוריוני החברות הביטחוניות רשאיות להתנגד למינוי או פיטורי דירקטורים בכל החברות שבבעלות הממשלה.

בקשת ליברמן באה לאחר שהצעתו למנות את עוזי לנדאו ליו"ר רפאל נתקלה בהתנגדות רשות החברות הממשלתית ודירקטוריון רפאל. ליברמן מינה שלושה שרים לשעבר ממפלגתו, ישראל ביתנו, לתפקידי יו"ר בחברות ביטחוניות - יאיר שמיר לתעשייה האווירית, יצחק אהרונוביץ לתעש ועוזי לנדאו, שמינויו נדחה, לרפאל.

ליברמן מציין במכתבו לכחלון כי עד לפני 12 שנה סמכות מינוי דירקטורים הייתה נתונה בידי השרים בלבד ללא התערבות רשות החברות הממשלתיות ומבקש מכחלון "להחזיר עטרה ליושנה" ולאפשר לשרים לבצע מינויים בתיאום עם הוועדה לבדיקת מינויים, כיוון שיש צורך דחוף, לדבריו, להשלים את מינויי הדירקטורים בחברות הביטחוניות. כיום חסרים בחברות הביטחוניות 6 דירקטורים. ליברמן "שכח" לציין במכתבו שיצחק גת יו"ר רפאל הנוכחי נחשב לאיש מקצוע טוב שהצליח לקדם את רפאל במגוון תחומי עשייה והדירקטוריון התנגד להחלפתו כיוון שהוא סבור שמדובר ביו"ר מוצלח שאין סיבה להחליפו.

רפאל היא חברה ממשלתית שעוסקת בפיתוח וייצור אמצעי לחימה מתקדמים, לרבות סוגי טילים שונים. החברה מעסיקה כ-7,000 עובדים רובם מהנדסים וטכנאים. היקף מכירותיה נאמד בשני מיליארד דולר לשנה עם שולי רווח של כ-20%. מעל 50% מההכנסות וההזמנות של החברה מגיעות מחו"ל. מדובר בחברה רווחית שאין סיבה להחליף את היו"ר המצליח הנוכחי שלה, יצחק גת.

גת היה תת-אלוף בחיל האוויר ולפיכך הוא בעל היכרות קרובה עם התחום. הוא כיהן כמנכ"ל ברשות לפיתוח אמצעי לחימה וכמנכ"ל אלישרא. כמו כן, הוא בוגר אווירונאוטיקה מהטכניון ובעל תואר שני בניהול מערכות מידע. טבעי שדירקטוריון רפאל יבקש שיו"ר בעל שיעור קומה ואיש מקצוע מוכח ימשיך בתפקידו ויתרום לחברה. הדירקטוריון, שפועל על בסיס אחריות תאגידית ומקצועית, אזר אומץ והראה שהוא אינו חותמת גומי של שר הביטחון.

בעוד שחובת הזהירות כלפי החברה מצד ליברמן אינה ברורה, הרי שחובת הדירקטורים של רפאל מוגדרת בחוק. תפקידם של הדירקטורים אוצר אחריות נרחבת, כולל אפשרות לתביעות אישיות. הוראות הדין החלות על דירקטורים עודכנו בתיקון 3 לחוק החברות, כמו גם ביישום המלצת פרופ' זהר גושן לבדיקת קוד הממשל התאגידי.

מעבר לכך, רפאל כחברה ממשלתית נמצאת בבעלות הציבור הרחב, ואסור שתהיה כר למינוי מקורבים לשר, כפי שנקבע בנציבות שירות המדינה ובוועדות שונות. ייתכן שעוזי לנדאו עצמו, פרלמנטר ותיק והגון לשעבר שמקפיד על תקינות, היה צריך למנוע בעצמו את הניסיון להדחת גת. לכחלון, מחוץ לשיקולים פוליטיים נסתרים, בוודאי שאין סיבה עניינית להדיח יו"ר מצליח שהביא את רפאל לשגשוג.

■ הכותב הוא סגן דיקאן המרכז ללימודים אקדמיים (מל"א), הנהלה בכירה בית החולים שיבא.