כתב אישום נגד הקבלן יצחק אמסלם: "נתן שוחד לעו"ד רועי בר"

אמסלם, בעלי חברת הבנייה אלמוג כ.ד.א.י, נאשם במתן שוחד לעו"ד רועי בר, מי שהיה היועץ המשפטי של עיריית ראשל"צ ושל ועדות התכנון והבנייה שלה, בתמורה לקידום פרויקט של החברה

איציק אמסלם יור קבוצת אלמוג/ צילום: מאיר אדרי
איציק אמסלם יור קבוצת אלמוג/ צילום: מאיר אדרי

"דרכו של הקבלן איציק אמסלם לקדם את ענייניו הייתה לשחד את עו"ד רועי בר, היועץ המשפטי החיצוני של עיריית ראשון-לציון וועדות התכנון והבנייה שלה. זאת, ביודעו שבר הוא בעל מוניטין ומעמד בעיריית ראשון-לציון, וכי יש בכוחו להשפיע על החלטות שיתקבלו בעניינו ובעניין פרויקט WHITE של אמסלם באגפי העירייה ובוועדות התכנון והבנייה שלה" - בלשון חד-משמעית וחמורה זו פתחה המחלקה הכלכלית הפרקליטות המדינה את כתב האישום שהיא הגישה היום (ד') נגד אמסלם במסגרת פרשת רועי בר.

כשברקע עוסקת המשטרה בפרשת שחיתות לכאורה בעיריית נתניה, הגישה הפרקליטות את כתב האישום נגד אמסלם, תוך שציינה כי בתקופה הקרובה תגבש המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה את החלטתה גם ביחס לשאר החשודים בפרשה ובהם בר.

אמסלם, הבעלים של חברת הבנייה אלמוג כ.ד.א.י, מואשם בעבירה של מתן שוחד לעו"ד בר. בכתב האישום נאמר כי אמסלם, איש עסקים ויזם נדל"ן, בנה בין השנים 2005-2011 פרויקטים למגורים בעיר ראשון-לציון, שהבולט שבהם היה פרויקט WHITE.

אמסלם, כך נטען, ביקש לקדם את האינטרסים האישיים והכלכליים שלו הקשורים לפרויקט מול עיריית ראשון-לציון וועדות התכנון והבנייה שלה. לפי האישום, כדי לקדם את האינטרסים הללו אמסלם נתן לכאורה שוחד לעו"ד רועי בר, היועץ המשפטי החיצוני של העירייה. 

לפי כתב האישום, אמסלם ידע שהיועץ המשפטי החיצוני בר הוא בעל מוניטין ומעמד בעיריית ראשון-לציון, וכי מתוקף תפקידו יוכל להשפיע על החלטות שיתקבלו בעניינו בעירייה ובוועדות התכנון והבנייה.

לפי האישום, לאחר שזכה אמסלם במכרז שפרסמה העירייה על קרקע שבבעלותה, קרקע שעליה בנה אמסלם את פרויקט הבנייה WHITE, הוא פנה לכאורה אל עו"ד בר והציע להעסיקו, באופן פרטי, בתפקיד יועץ משפטי של הפרויקט, ובכך לזכותו בשכר-טרחה ממכירת הדירות בפרויקט בסכום שהסתכם בכ-2 מיליון שקל.

לפי כתב האישום, אמסלם ציפה שכך הוא ירתום את מחויבותו של עו"ד בר ושל השותפים במשרדו לפעול עבורו במסגרת מילוי תפקידם הציבורי כיועצים משפטיים של העירייה. 

בכתב האישום מתוארים מספר מקרים בהם התערב לכאורה עו"ד בר עבור אמסלם בדיונים, בבקשות להיתרי בנייה והקלות בנייה ובהחלטות באשר להיטלים הקשורים בפרויקט, במטרה לנסות ולהיטיב עם האינטרסים של אמסלם ושל הפרויקט.

כך למשל, עו"ד בר השתתף בישיבת הוועדה לתכנון ובנייה שדנה בבקשת חברת אלמוג כ.ד.א.י לקבל היתר בנייה ובבקשה לתוספות בנייה מעבר לקבוע בתוכניות, והתערב לטובתו במהלך הישיבה. לפי האישום, התערבותו לכאורה של עו"ד בר גרמה לכך שהוועדה אישרה תוספת בנייה של 7 יחידות דיור מעבר לקבוע בתוכניות, בניגוד לכללים הקבועים בחוק התכנון והבנייה, מהלך שהיטיב עם אמסלם - לקוחו הפרטי. 

במקרה אחר, נטען בכתב האישום, אמסלם ביקש מעו"ד בר לסייע לו לבטל חוב בסכום של כ-1.1 מיליון שקל, שדרשה העירייה עבור היטל השבחה. לפי האישום, עו"ד בר נענה לבקשתו של אמסלם, על אף שבכובעו הציבורי הוא היה אמון על הייעוץ למחלקת היטלי השבחה של העירייה ופעל מול הגורמים בעירייה על-מנת לסייע לאמסלם, שלאחר מכן ביטלו את החיוב לחברת אלמוג כ.ד.א.י. 

בכתב האישום מתוארים מקרים נוספים בהם התערב לכאורה עו"ד בר, לבקשת אמסלם, והשפיע על נציגי העירייה לקבל עמדות והחלטות התומכות ומיטיבות עם האינטרסים האישיים והכלכליים של אמסלם ושל הפרויקט.

עוד נטען בכתב האישום בין היתר כי בין החודשים יוני-יולי 2007 התריעה העירייה על הפסקת עבודות הבנייה של אלמוג כ.ד.א.י בפרויקט WHITE בשל חובות כספיים לעירייה. בנסיבות המתוארות לעיל, נוצרה דחיפות בקרב גורמי אלמוג כ.ד.א.י לקדם את החתימה על הסכם עסקת החליפין, שהתעכבה על-ידי גורמי העירייה המקצועיים.

בשל כך, נטען, פנו הנאשם ונציגים שונים מאלמוג כ.ד.א.י מספר פעמים אל עורכי הדין בר וארגמן ואל נציגי משרדם, בבקשה שכנציגי העירייה יפתרו את הבעיות מול עמיתיהם ויזרזו את הליך החתימה על הסכם עסקת החליפין.

"לבקשת הנאשם הבטיח עו"ד בר לטפל בכל מי שיפריע מטעם העירייה ויעכב את חתימת ההסכם. בעקבות זאת הדריך יקי את ניר מור-חיים, מנהל הפרויקט, ש'כל אדם אשר מפריע לך עדכן את רועי בר, והוא יטפל בו'", נכתב בכתב האישום. 

עוד נטען כי בהמשך להסכם עסקת החליפין, התחייב אמסלם למסור את מבנה משרד המכירות שהקים על מגרש 9, לשימוש העירייה ככיתת גן ילדים. בתמורה, נטען, פטרה העירייה את חברת אלמוג כ.ד.א.י מתשלום היטל השבחה בגין הקלה של תוספת 5 קומות ומדמי השימוש במבנה במגרש 9. 

"במהלך או בסמוך לפני חודש ספטמבר 2008, בניגוד למוסכם, ביקש הנאשם מהעירייה שלא להכשיר את המבנה לגן ילדים, כפי שהתחייב קודם לכן, אלא לבנות במקומו בית קפה", נכתב בכתב האישום.

לפי הנטען, במהלך או בסמוך לפני חודש ספטמבר 2008, בהמשך לרצונו של אמסלם לקדם את הצעת בית הקפה, ניצל עו"ד בר את תפקידו כדי לסייע לו. לפי האישום, אמסלם טען בדיון בעירייה כי יש עודף של גני ילדים בשכונת "קריית ראשון" והציע להקים במקום גן הילדים בית קפה. לפי הנטען, עו"ד בר תמך בהצעתו של הנאשם אף על-פי שידע שהתב"ע אינה מתירה זאת.

בנוסף, נטען, עו"ד בר עדכן את המשתתפים כי הוא ביצע בעצמו בדיקה מול גורמי העירייה הרלוונטיים, וכי אכן יש עודף בגני ילדים. "ראש העיר מאיר ניצן קיבל את בקשתו של אמסלם, בין היתר בהתבססו על חוות-דעתו של עו"ד בר", נכתב בכתב האישום. 

הפרקליטות מיוצגת בידי עורכי הדין יוחאי בן-שמואל, מוחמד סראחנה, רואי כחלון וניר וינטראוב.