להיט חדש על הכביש? כלי רכב עירוניים זעירים חדשים בישראל

באיחור ניכר, אושר הייבוא והשימוש בישראל בכלי רכב עירוניים זעירים, אשר מכונים גם "קוואדריסייקל" ■ אלה אמורים להוות חלופה קומפקטית וחסכונית לתנועה בתוך מרכזי הערים ■ כל הפרטים בוידאו

לאחר שחלפו כמה שנים טובות מהחלטת הממשלה בנושא, הודיע משרד התחבורה החודש, כי הוא מאשר את הייבוא והשימוש בכלי רכב עירוניים זעירים, שמשתייכים לקטגוריה L האירופאית ומכונים גם "קוואדריסייקל". כלי הרכב הללו אמורים לספק אפשרות לחלופה קומפקטית, חסכונית ונקייה לתנועה בתוך מרכזי הערים, במקום התנועה ברכב פרטי שהופכת כמעט בלתי אפשרית.

אבל לפני שפותחים את בקבוקי השמפניה, כדאי לקחת בחשבון כמה דברים. בתור התחלה אושרו עד כה לייבוא רק כלי רכב מהקטגוריה הגדולה והכבדה של הקוודריסייקל, ורק עם הנעה חשמלית או עם מנוע בנזין, עם מגבלות הספק ומהירות. המגבלות הללו מורידות מהפרק חלק לא מבוטל מהכלים שמוצעים בפלח הזה באירופה שרבים מהם מצוידים במנועי דיזל קטנים וחסכוניים מאד.

בנוסף, המגבלות מצמצמות את ההיצע לחלק העליון של הפלח, שבו מוצעים כלים יקרים מאד יחסית - עם טווח מחירים טיפוסי שמתחיל באיזור ה-10,000 אירו לפני מיסים ומגיעים עד 15 אלף ויותר לכלים עם ארבעה מושבים ואיכות ייצור גבוהה. המשמעות של המחירים הללו היא שהם עשויים להיות קרובים במחירם למחיר של מכוניות מיני חדשות "אמיתיות", דוגמת פיקנטו ושות', ובוודאי מכוניות משומשות כאלה.

לבסוף, קיימים סימני שאלה לגבי יכולתם של כלים כאלה להגן על הנוסעים בעת מפגש עם כלים כבדים יותר, דוגמת אוטובוסים ומשאיות, אפילו בתנועה עירונית. בקיצור, נקווה מאד שלא מדובר במקרה של מעט מדי ומאוחר מדי.