שר העבודה כץ: "אישרתי לנתניהו לבטל את העבודות"

לאחר שהמדינה סירבה לחשוף האם המהלך שנתניהו ביצע לעצירת העבודות היה חוקי, הבהיר שר העבודה כץ כי הוא הסמיך את רה"מ - מכיוון שהיה בחו"ל בזמן המשבר ■ כץ גם "חילק ציונים" לנתניהו ולחברו ישראל כ"ץ: "כולם הגזימו"

ח"כ חיים כץ / צילום: איל יצהר
ח"כ חיים כץ / צילום: איל יצהר

"אישרתי שידחו את עבודות הרכבת, אבל לא בגלל לחץ החרדים" - כך אמר שר העבודה והרווחה חיים כץ בריאיון שצולם לפני כניסת השבת ושודר ב"אולפן שישי". כץ, שאישר בסוף השבוע הקרוב מספר עבודות אך ביקש להצניע את חילול השבת, שחזר כיצד השתלשל המשבר שאיים על שלמות הממשלה. בריאיון חשף כץ כי הוא עמד מאחורי ההחלטה לעצור את העבודות ואישר לנתניהו להורות על כך למרות שהדבר לא בסמכותו, זאת לאחר שהשבוע המדינה סירבה לחשוף מי הורה על המהלך.

השר, שהיה בחופש באיטליה כשפרץ המשבר בשבת שעברה, סיפר על הטלפונים מלשכת נתניהו בשבוע שעבר והבהיר: "מאיפה הכנסתם את ישראל כ"ץ? הוא לא היה קשור לזה והוא לא התקשר. יואב הורוביץ ראש הסגל של נתניהו התקשר, וגם עיתונאים". על השיחה עם ראש הממשלה אמר: "הוא ביקש ממני שהרכבת תעשה את מה שהיא צריכה לעשות בשבת. "אני אישרתי בגלל שזה לא חוכמה שאני נמצא באיטליה ואתן הוראות כשהוא נמצא בארץ".

כץ הוסיף כי ההחלטה התקבלה "לא בגלל הלחץ של החרדים, אלא בגלל שראש הממשלה ביקש - אני נעניתי לבקשתו". על העבודות שנערכות במהלך סוף השבוע אמר: "כל העבודות החיוניות ייעשו. ומי שלא רוצה לעבוד לא יעבוד, בין אם הוא דתי או חילוני". כץ סירב לפרט אילו עבודות אישר וכמה: "זה לא סודי. אני אישרתי שכל עבודה נחוצה תבוצע, דיברתי עם המפלגות החרדיות ועובדים בשבת".

השר הכחיש כי איים להתפטר אם חברו השר ישראל כ"ץ יפוטר: "לא אמרתי שאתפטר אם זה יקרה. הסברתי לראש הממשלה את הנחיצות של השר כ"ץ, הוא יותר מראוי. אמרתי שזה לא יהיה נכון לפטר אותו. לא בזכותי הוא נשאר שר. אני חושב שזה הידרדר למקומות לא רצויים ולא נכונים".

 

"כולם הגזימו, לא על זה הולכים למלחמה"

לאחר מכן חלק כץ ציונים לשניים: "אני חושב שראש הממשלה הגזים וגם כ"ץ, כולם הגזימו בקרב על המזכירות - לא הולכים למלחמה על זה. הצבענו עם כ"ץ על השינויים, אז גם אנחנו טעינו. אנחנו לא מלאכים - שנטעה בזוטות ולא דברים הרציניים". על הסקר שהעניק ללפיד 24 מנדטים אמר: "בתוך תוכו הוא יודע שאולי עוד 15-20 שנה הוא יכול להיות בתפקיד ראש הממשלה. יש לו כושר ביטוי והוא משכנע, אבל הוא לא יכול להיות כעת ראש ממשלה. זה רק סקר, הבחירות עוד שלוש שנים".

על מצבם הקשה של פועלי הבניין אמר: "גיליתי שאין ענישה - גם אם כל פקח יבודק אלף אתרים ויוציא צו והקבלן יסרב, המשפט יהיה עוד 10 שנים. צריך לחדד את התקנות ולהטיל סנקציות - גם אם אשים 13 אלף מפקחים, אחד בכל אתר ומנהל האתר יגיד לו שהוא לא שואל אותו, אין קנסות ואין ענישה. לא עשו כלום לפני שנכנסתי לתפקיד". לאחר מכן התייחס כץ לחקירה בעניינו: "לא עשיתי כלום והחוקר יודע שלא עשיתי כלום. לא יודע למה לוקח כל כך הרבה זמן לקבוע שלא עשיתי כלום".

במקביל לשידור הכתבה החלו עבודות התחזוקה של הרכבת: הפעם, מבטיחים, לא יהיו שיבושים בתנועת הרכב במוצאי שבת ובראשון - הרכבת תפעל כסדרה. מדובר בעבודות אחזקה הכרחיות במהלך השבת. אחת מהן מתבצעת ליד אשדוד, אחת בין תל אביב ולוד ועוד אחת ליד חיפה - וייתכן שיש עוד עבודות שנעשות בחשאי.