ייצוגית: הבנקים מכבדים צ'קים דחויים לפני מועד פירעונם

לביה"מ המחוזי בחיפה הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד בנק לאומי, הפועלים והבינלאומי בסך 191 מ' ש' בטענה שהבנקים מנחים את פקידיהם שלא לבדוק את התאריך על הצ'קים ע"ס נמוך מ-5,000 שקל

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

לבית המשפט המחוזי בחיפה הוגשה לאחרונה בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף של כ-191 מיליון שקל נגד בנק לאומי, בנק הפועלים והבנק הבינלאומי. התובעים טוענים כי הבנקים מנחים את פקידיהם ועובדיהם שלא לבדוק את התאריך המופיע על הצ'קים על סכום נמוך מ-5,000 שקל, כפועל יוצא מכך מכובדים ונפרעים צ'קים דחויים שטרם הגיע מועד פירעונם.

באמצעות משרד עוה"ד אורן אוזן ועוה"ד איתי פריימן ורועי ספיבק, טוענים התובעים, אהוד צורף ומרים שני, בין היתר, כי "כיבוד צ'ק דחוי טרם מועד פירעונו רומס את זכותו הבסיסית של אדם להפיק צ'קים בהתאם לרצונו ולמערכת שיקוליו העסקיים או הפרטיים ופוגע באוטונומיה של אותו אדם לקבוע מהו המועד בו יבוצע פירעון הצ'ק ובכלל זאת את תזרים המזומנים שלו". 

לפי הנטען בבקשה בין היתר, המבקשים יוכיחו כי מדובר בנוהל של ממש שנרקח על ידי הבנקים משיקולי יעילות או כדאיות תוך ששיקולים אלה מקבלים בכורה על פני עמידה בחובות הבנקים הנתבעים כלפי לקוחותיהם ועמידה בדרישות החוק. "נראה כי המשיבים ביצעו חישוב קר וביקשו לחסוך שעות עבודה וכוח אדם וקבעו לעצמם מדרגות שונות בהתאם לסכום הצ'ק, כאשר בסכום מסוים ומטה המשיבים מנחים את עובדיהם ופקידיהם שלא לבדוק כלל את מועד פירעון הצ'ק ולהניח הנחה שגויה המנוגדת לחובת המשיבים בדין, כי מועד הפירעון הוא לכל המאוחר מועד ההצגה לפירעון", נטען.