הבורסה בתל-אביב ננעלה בעליות; פריגו קפצה כ-5%

מגמה שלילית מובהקת בבורסות אירופה; עליות קלות בוול סטריט ■ בשוק מתחילים להפנים: ייתכן כי העלאת ריבית בארה"ב - קרובה מתמיד

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

המסחר בבורסת תל אביב ננעל היום (ב') בעליות שערים, לאחר שרוב היום התנהל במגמה שלילית בצל המשך ירידות השערים בשוקי העולם. בורסות אסיה ננעלו הבוקר במגמה שלילית מובהקת, בעוד המסחר בוול סטריט עבר לעליות קלות לאחר פתיחה שלילית. בבורסות אירופה נפתח שבוע המסחר בירידות שערים חדות.

אתמול, נזכיר, נחתם המסחר בתל אביב בירידות שערים בולטות, כשמדד המעו"ף נפל ב-1.75%.

 

הסוחרים והמשקיעים ברחבי העולם מתחילים להפנים כי ייתכן והעלאת ריבית בארה"ב קרובה מתמיד, אפילו עוד החודש. וול סטריט חוותה ביום ו' האחרון את יום המסחר הגרוע ביותר מזה חודשים, ונראה כי מגמה זו תימשך גם היום בשווקים.

"הגורם העיקרי לירידות השערים היה הבנה של השוק (סוף סוף) כי העלאת ריבית נוספת על-ידי הפד נמצאת בפתח. בתקופה האחרונה מספר בכירים בפד (כולל היו"ר ג'נט ילן וסגנה סטנלי פישר) התבטאו בדבר הצורך להמשיך בתהליך הנורמליזציה של הריבית, על רקע הדרך הארוכה שעשתה כלכלת ארה"ב מאז המשבר, כולל התאוששות שוק העבודה ולמעשה הקרבה ליעדים שהוצבו בעבר מבחינת התעסוקה הצמיחה ואפילו האינפלציה, למרות שזו עדיין נמצאת מעט מתחת ליעדי הפד.

"למרות התבטאויות אלו השווקים לא הפנימו את הדברים והמשיכו להאמין כי העלאת ריבית לא צפויה לפני חודש דצמבר השנה. התבטאותו של אחד מראשי הפד - נשיא הפד בבוסטון אריק רוזנגרן - הייתה טריגר נוסף. רוזנגרן לא רק התבטא בדבר הצורך בהעלאת ריבית, אלא גם הזהיר מפני התחממות יתר של הכלכלה במקרה של השתהות מיותרת, לטעמו, בתהליך העלאת הריבית", נכתב בסקירה מטעם לאומי שוקי הון.

עידן אזולאי, מנכ"ל קרנות נאמנות אפסילון, מציין היום בקשר למסחר כי "הגורם שהצית את ה'מיני סערה' בשווקים בימים האחרונים היה נאומו של חבר הפד שתמך בהעלאת ריבית כבר בספטמבר. אלא שלאור נתוני המאקרו החלשים שפורסמו בימים האחרונים, נראה שהנאום מהווה לא יותר מזרז לתיקון שהיה כל כך מתבקש בשווקים מאשר שינוי מדיניות מהותי של הפד. תמונת המאקרו הגלובלית ממשיכה להיות מתונה במקרה הטוב ולכן הסבירות לתחילתה של מגמה של העלאת ריבית היא עדיין נמוכה מאוד. בנוסף לכך, יש לציין שמצבה הבריאותי של קלינטון מוסיף גורם של אי ודאות לשווקים, מה שעלול לגרום להמשך התנודתיות בטווח הקצר".

 

כיל  הוסיפה להיסחר על רקע הטלטלה בצמרת החברה. לאחר הנעילה אתמול הודיעה החברה על מינויו של אשר גרינבאום כממלא מקום מנכ"ל החברה, במקומו של סטפן בורגס שפרש. בשוק האשלג בו פועלת כיל נרשם היום אירוע משמעותי, כאשר פוטאש ואגריום הודיעו שיתמזגו לכדי חברת ענק בשווי 36 מיליארד דולר

מניית פריגו  רשמה עליות על רקע הידיעה כי קרן Starboard Value רכשה 4.6% מהון המניות של החברה. הקרן ידועה כמשקיעה אקטיביסטית וצפויה לדחוק בחברה להתמקד מחדש בעסקי הליבה שלה. 

סימנים מכיוונה של גולן טלקום מעידים שנמשכים הצעדים למכירת החברה. ככל הידוע, ישנן שתי קבוצות שמגלות עניין בחברה, ואלה הן קבוצת גיל שרון וחזי בצלאל, הבעלים של 018 אקספון. נציין את סלקום  ואת פרטנר .

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]