קרן Starboard רכשה 4.6% ממניות פריגו - המניה מזנקת

מניית פריגו איבדה 43% מערכה מאז נדחתה הצעת הרכש של מיילן ■ שווי המניות שרכשה סטארבורד בחברה - כ-600 מיליון דולר ■ סטארבורד דוחקת בחברה להתמקד מחדש בעסקי הליבה שלה

רמות השפל שאליהן הגיעה מניית פריגו , והאכזבה מהביצועים הפיננסיים של החברה, הובילו לכניסת הקרן האקטיביסטית Starboard Value להשקעה בחברה.

לפי דיווח שפורסם אתמול (א') ב"וול סטריט ג'ורנל", הקרן רכשה 4.6% ממניות פריגו שנסחרות כיום בשווי שמתקרב ל-600 מיליון דולר, והיא דוחקת בחברה להתמקד מחדש בעסקי הליבה שלה. מדובר על החזקה שנרכשה בשבועות האחרונים: בסוף הרבעון השני הקרן לא החזיקה כלל במניות פריגו. בתגובה עולה היום מניית פריגו בת"א בכ-5%.

פריגו היא חברת תרופות גנריות שפעילה בעיקר בתחום ה-OTC (תרופות ללא מרשם) אך גם בתחומים משיקים. לפני 10 חודשים דחו בעלי המניות בחברה את הצעת הרכש העוינת שהגישה להם מיילן, ומאז איבדה מניית פריגו 43% מערכה. דחיית ההצעה הגיעה כשהמשקיעים השתכנעו שהנהלת פריגו, שייצרה להם ערך בשנים קודמות, תדע להמשיך לעשות זאת באופן עצמאי גם בעתיד.

זמן קצר לאחר מכן החלה פריגו לאכזב את השוק עם הורדת תחזיות שנתיות (3 פעמים), אזהרת רווח, רה-ארגון בחברה שנרכשה בשנה שעברה ועזיבה פתאומית של המנכ"ל הקודם, ג'ו פאפא. כיום מנהל את פריגו ג'ון הנדריקסון, שהיה קודם לכן נשיא החברה, ופריגו נסחרת בשווי 12.7 מיליארד דולר בבורסות ניו יורק ות"א.

לפי דיווח בבלומברג, סטארבורד קוראת לפריגו לבחון את האפשרות של מכירת פעילותה בתחום תרופות המרשם ואת הזכויות על התמלוגים ממכירות תרופת טיסאברי שמיועדת לטיפול בטרשת נפוצה. נציין שהערכות על כך שפריגו תמכור את הזכויות על הטיסאברי כבר פורסמו בעבר, ובפריגו לא פוסלים את האפשרות למכור את הפעילות - כפי שעשו עם תחום הוויטמינים שלא היה בליבת עסקיה.

לדברי הקרן, פריגו צריכה להתמקד בתחום הבריאות לצרכן וב-OTC. עוד צוין שם שהקרן פנתה לפריגו בתקווה להתחיל תהליך משותף קונסטרוקטיבי שייצר ערך לטובת כל בעלי המניות. במכתב ממנכ"ל הקרן, ג'ף סמית', שצוטט בבלומברג נכתב עוד כי "במטרה לשכנע את בעלי המניות לדחות את הצעת מיילן, ההנהלה והדירקטוריון הבטיחו הבטחות שאפתניות על שיפור דרסטי הן פיננסית והן בביצועי המניה. למרבה הצער, מאז התוצאות היו בכיוון ההפוך לחלוטין, וההבטחות לא קוימו... אותו דירקטוריון שהוביל את ההתנגדות למיילן ופיזר הבטחות אופטימיות מדי, הוא זה שמפקח על השמדת הערך העצומה לאחרונה".

סטארבורד מניו יורק פועלת משנת 2002 ועוסקת בהשקעות בחברות ציבוריות בארה"ב, בהן היא מזהה שהשווי מוערך בחסר. היא ידועה כקרן אקטיביסטית - לאחרונה הובילה מאבק בהנהלת חברת האינטרנט Yahoo, ובעבר כבר הובילה מהלכים דומים בשתי חברות ישראליות. בצורן, שהייתה חברה ציבורית בנאסד"ק לפני שנמכרה, סטארבורד הביאה להדחת חלק מהדירקטורים בחברה לפני מספר שנים, וב-DSPG שבה הקרן נאבקה בדירקטוריון ב-2011 בדרישה להתייעל ולהימכר, הובילה להדחת דירקטורים ולבסוף הגיעה לפשרה שכללה מינוי דירקטורים מטעם הקרן בחברה.

פריגו פרסמה היום דיווח ובו ציינה שתבחן היטב את המכתב ששלחה סטארבורד והיא מצפה לדיאלוג בונה עם הקרן, כמו עם כל בעלי המניות שלה. פריגו הוסיפה שהיא מבצעת מספר יוזמות אסטרטגיות ותפעוליות ומחויבת לביצועים ממושמעים, שקיפות ויצירת ערך.