ארטימדיה תאפשר שימוש בדאטה של קמפיינים שלה בגוגל ובפייסבוק

החברה, המשווקת את הפרסום בווידיאו של אתרי התוכן הישראליים, לא הודיעה על המהלך לפבלישרים, שלמדו עליו מרוכשי המדיה והגיבו במכתבים זועמים שמזהירים מפני גרימת נזק לשוק

עופר מילר / צילום: תמר מצפי
עופר מילר / צילום: תמר מצפי

חברת ארטימדיה, המשווקת את הפרסום בווידיאו של אתרי התוכן הישראליים, תאפשר לקנייני המדיה ולמפרסמים להשתמש במידע שנצבר במהלך הקמפיינים שעולים אצלה ברשת, בפלטפורמות הפרסום של גוגל ופייסבוק - כך נודע ל"גלובס".

ארטימדיה הודיעה לקניינים כי תאפשר צביעת יוזרים במעמד החשיפה או הצפייה, והלקוח יוכל במידה וירצה בכך להעביר את המידע לגוגל ולפייסבוק. יש הבדל בין חשיפה לצפייה: חשיפה היא כשלקוח נכנס לאתר כלשהו ונצבע בלי קשר אם הקליק על הפרסומת - כך שהדאטה במקרה זה היא של הפבלישר. צפייה היא גולש שבחר להקליק על הפרסומת - ובמקרה כזה הדאטה היא כמובן גם של המפרסם.

צביעת הגולשים נעשית על מנת שאפשר יהיה "לעקוב" אחריהם במקומות נוספים שבהם הם גולשים ולהפגיש אותם שוב עם המסר הפרסומי או להציג להם מסר פרסומי אחר. אבל בעוד שגוגל ופייסבוק לא מאפשרות לעשות שימוש ביוזרים הצבועים מחוץ למערכות שלהן (הקמפיין בגוגל, לרבות ריטרגטינג, יתבצע רק במערכות גוגל, ושל פייסבוק רק בתוך פייסבוק.

הן פועלות כגן סגור והמערכות שלהן לא "מדברות זו עם זו"), בארטימדיה בחרו לאפשר זאת. יש להניח שבין היתר בשל העובדה שלרשותם אין כלי פרסום מגוונים כמו של גוגל ופייסבוק - מאחר שכלי הפרסום שלהם הוא וידיאו.

בארטימדיה רצו אולי להקל על המפרסמים וחברות המדיה, אבל לא לקחו בחשבון את תגובת הפבלישרים, שלמדו על כך רק לאחר שלחברות המדיה נשלחו הודעות ובפועל המהלך כבר התבצע. נראה כי חלק מהפלישרים מאוד לא אהבו את המהלך, שמאפשר למעשה העברת כסף נוספת לגוגל ופייסבוק בלי שלהם תהיה בחירה האם ומתי. יתרה מזאת, בשלב זה האפשרות להשתמש במידע לא כוללת גופים כמו ILX - בורסת המדיה שכלי הפרסום שלה משלימים בחלקם את כלי הווידיאו של ארטימדיה וגם הם נמצאים באתרים הישראליים.

התוצאה הייתה שחלק מהפבלישרים ביקשו הבהרות, מה שהביא לסבב שיחות עם אנשי ארטימדיה, בסופו נחה דעתם של הרוב והמהלך אכן יוצא לדרך.

בימים האחרונים התנהלו בין ארטימדיה לפבלישרים שיחות הבהרה, בהן בו טענו אנשי ארטימדיה כי כוונת המהלך היא לאפשר לאתרים תחרות טובה יותר מול יוטיוב.

ארטימדיה היא רשת פרסום פרוגרמטית שהחלה לפעול בישראל לפני למעלה משנה במטרה לייצר זירת מסחר שמאגדת בתוכה את מלאי פרסום הווידיאו של האתרים הישראליים. הרשת אמורה הייתה לתת בין היתר מענה לזליגה מסיבית של כספי פרסום אל מחוץ לאתרים הישראליים ולהקל עליהם את ההתמודדות מול פייסבוק וגוגל שהלכו והתעצמו בארץ - כמו בעולם.

החיבור בין האתרים אמור היה לייצר ערך ומפרסמים לגופי המדיה הישראליים, ונחיצותו עברה אפילו את אישור הממונה על ההגבלים העסקיים, שם סברו כי אף שלכאורה חיבור בין אתרי המדיה עלול לפגוע בתחרות, הסכנה הגדולה יותר באה מכיוון גופים כמו גוגל ופייסבוק.

עם זאת, חשוב לזכור כי ברוב הקמפיינים הגדולים היום נעשה שימוש בכל המערכות - פייסבוק, גוגל וארטימדיה. העדר היכולת של המערכות "לדבר" זו עם זו גורם לבזבוז מסוים בכספי הקמפיינים. אפקטיביות של קמפיין נמדדת ביכולת להגיע לצרכן כמה פעמים. אם המערכות מדברות זו עם זו, המשמעות היא שאפשר לחבר את מספר החשיפות של הגולש בכל המערכות במצטבר, בעוד שבמצב של היום חושפים אותו במספר הרצוי בכל מערכת ומערכת. יש להניח כי הפבלישרים, שממילא עובדים בין היתר גם עם המערכות של גוגל, לא יתנגדו באופן גורף לשימוש בדאטה הנצברת אצלם, אלא ידרשו על כך תשלום כספי.

מארטימדיה לא נמסרה תגובה עד כה.