בכירת הפד בריינארד: "יש להמתין עם העלאת הריבית"

חברת הפד לאל בריינארד שנשאה את דבריה הערב בשיקגו ממשיכה לנקוט בעמדתה השמרנית בנוגע להעלאת הריבית ■ "לאור ההאטה בצמיחה ובאינפלציה באירופה וביפן, יש לנקוט משנה זהירות במדיניות המוניטרית"

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

לאחר הביקורת הצוננת שנשמעה מפיו של אריק רוזנגרן, נשיא הפד של בוסטון, אשר הזהיר מפני השתהות בתהליך העלאת הריבית, חברת הפד לאל בריינארד, נקטה בעמדה שונה לחלוטין. בריינארד שנשאה את דבריה הערב (ב') בשיקגו אמרה כי יש להמתין עם העלאת הריבית: "המדיניות המוניטרית צריכה להיות מותאמת ל'נורמאלי החדש של היום'. עלינו להתחשב במתרחש בשווקים הבינלאומיים".  

בריינארד אמרה עוד כי "לאור ההאטה בצמיחה ובאינפלציה באירופה וביפן, על הבנק הפדרלי לנקוט משנה זהירות במדיניות המוניטרית שלו". בצד החיובי, בריינארד ציינה כי ישנה התקדמות לעבר היעד האינפלציוני של הפד וגם ציינה את השיפור שנרשם בשוק העבודה. 

עם זאת, בריינארד הזהירה כי לדעתה "כרגע קיים סיכון גדול יותר מחולשה בלתי צפויה בביקושים הגלובאליים ומאשר מצמיחה כלכלית לא צפויה", ולכן לדעתה יש לשמור על מדיניות של ריבית נמוכה לאורך זמן. בריינארד גם ציינה כי ההאטה בצמיחה הכלכלית בסין צפויה להימשך. 

למעשה בריינארד לא הפתיעה בדבריה והמשיכה לשמור על גישתה השמרנית בכל הנוגע למדיניות המוניטרית. נציין כי לאחר נאומה של בריינארד, הציפיות הגלומות בשוק הריביות להעלאת ריבית בספטמבר צנחו ל-15% לעומת 21% - לפני הנאום. נוסף על כך, התחזקו העליות במדדי וול סטריט, ומדד VIX או "מדד הפחד" המנבא את רמת תנודתיות הצפויה של ה-S&P500, ירד ב-7%.

נאומה של בריינארד הערב הינו בעל חשיבות רבה למשקיעים מכמה סיבות: בריינארד נחשבת כמחזיקה בעמדה "יונית", כלומר מצדדת בדרך כלל בהשארת הריבית נמוכה ולכן לאחר הנאום של רוזנגרן ביום שישי האחרון המשקיעים המתינו בדריכות דווקא לדבריה; ובנוסף לכך, מדובר בנאום האחרון מצד חברי הפד' לפני פגישת הריבית ביום רביעי בשבוע הבא (21 בספטמבר). 

 

נזכיר כי דוח התעסוקה, הנחשב לאחד הנתונים המכריעים בו נעזרים חברי הפד כדי להחליט על גובה הריבית, הצביע בחודש אוגוסט על גיוס נמוך מהצפוי של מועסקים ועל עלייה מתונה מהציפיות בשכר הריאלי. אי לכך, נראה כי חברי הפד בכל זאת יעדיפו להמתין לנתונים נוספים בטרם יעלו שוב את הריבית.