בכיר בפד: "דחייה ממושכת של העלאת הריבית מסוכנת"

נשיא שלוחת הפד בבוסטון, אריק רוזנגרן, הזהיר היום שדחייה נוספת של העלאת הריבית בארה"ב עלולה להיות מסוכנת לכלכלה האמריקאית ו"לחמם" את שוק הנדל"ן ■ הציפיות הגלומות בשווקים להעלאת ריבית בספטמבר זינקו ל-33% לעומת 18% אתמול

סוחרים בוול סטריט/ צילום: רויטרס
סוחרים בוול סטריט/ צילום: רויטרס

נשיא שלוחת הפד בבוסטון, אריק רוזנגרן, הזהיר היום (ו') בנאומו שדחייה נוספת של העלאת הריבית בארה"ב עלולה להיות מסוכנת לכלכלה האמריקאית ו"לחמם", בין היתר, את שוק הנדל"ן. לדבריו, "מחירי הנדל"ן המסחרי עלו בקצב מהיר למדי בחמש השנים האחרונות". 

"לדעתי אנו יכולים לחזור לנורמליזציה הדרגתית של המדיניות המוניטרית", אמר רוזנגרן בנאום שנשא הבוקר במסצ'וסטס.

רוזנגרן, שנחשב לנציג "יוני" יחסית של הפד, אמר כי הכלכלה האמריקאית "מאוזנת" ומוכנה לצעד הבא. בנוסף, הוא הדגיש כי העלאה הדרגתית של הריבית מתאימה לכלכלה שנמצאת בתעסוקה מלאה. רוזנגרן נמנע מלהגיד מתי בדיוק על הפד להתחיל לפעול, נזכיר כי השנה ישנן עוד 3 פגישות בהן ידונו חברי הפד על גובה הריבית. ישיבת הריבית הקרובה של הפד תתקיים ב-20-21 בספטמבר.

לאחר הנאום של רוזנגרן, הציפיות הגלומות בשוק הריביות להעלאת ריבית בספטמבר זינקו ל-33% לעומת 18% - נתון של אתמול. נוסף על כך, הוחרפו הירידות בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט, ומדד VIX או "מדד הפחד" המנבא את רמת תנודתיות הצפויה של הS&P500, זינק ביותר מ-30%.  

נזכיר כי דוח התעסוקה, הנחשב לאחד הנתונים המכריעים בו נעזרים חברי הפד כדי להחליט על גובה הריבית, הצביע בחודש אוגוסט על גיוס נמוך מהצפוי של מועסקים ועל עלייה מתונה מהציפיות בשכר הריאלי. אי לכך, נראה כי חברי הפד בכל זאת יעדיפו להמתין לנתונים נוספים בטרם יעלו שוב את הריבית.