לאומי: מחירי הדירות ימשיכו לעלות; לבנות יותר באזורי הביקוש

כלכלני לאומי ניתחו בסקירה השבועית את רמות הביקוש וההיצע של דירות מתחילת השנה ועד יולי ■ הגיעו למסקנה כי קיימת שונות רבה בביקוש לדירות בין אזורי הארץ השונים, ולכן יש לטפל בבעיית ההיצע באופן דיפרנציאלי

בנייה בפסגת אפק בראש העין / צילום: יוסי כהן
בנייה בפסגת אפק בראש העין / צילום: יוסי כהן

הביקוש לדירות יישאר גבוה והמחסור בדירות יימשך בטווח הקצר כך שהלחצים לעליית מחירי הדירות יימשכו. כך מעריכים כלכלני בנק לאומי בסקירה השבועית שפרסמו היום (ג'). 

בלאומי מציינים פילוח נתוני הלמ"ס בעניין הביקוש לדירות מתחילת השנה ועד חודש יולי מצביע על שונות רבה בביקוש לדירות בין אזורי הארץ השונים. באזורי הביקוש המובילים, תל אביב והמרכז, חלה התרחבות בפער שבין הביקוש לבין ההיצע בשוק הדיור, התפתחות אשר מוסיפה לחצים לעליות מחירים.

כך, באזור ת"א חל גידול של כ-363 דירות בכמות המבוקשת של דירות חדשות (הביקוש גדל), אולם במקביל, חלה ירידה של כ-325 דירות במלאי הדירות באזור זה (ההיצע הצטמצם). כלומר, הפער בין הביקוש להיצע בתל אביב התרחב בכ-688 דירות. באזור המרכז חלה אמנם ירידה בכמות המבוקשת של דירות חדשות, אולם הייתה ירידה חדה יותר במלאי הדירות, שהובילה גם כן להתרחבות הפער, אם כי, מתונה יותר. עם זאת, ביתר האזורים הצטמצם הפער בין הביקוש להיצע, בהובלת האזורים: חיפה והצפון, ככל הנראה על רקע תנופת הבנייה באזורים אלו.

בשל השונות ברמות הביקוש וההיצע לדירות בין אזורים שונים בארץ, בלאומי ממליצים לממשלה לטפל באופן דיפרנציאלי בכל הקשור בצד ההיצע בין אזורי הארץ השונים. כלומר, יש להגדיל את ההיצע באזורי הביקוש המובילים, בהם הפער התרחב.

בלאומי מעריכים כאמור שהביקוש לדירות יישאר גבוה גם בחודשים הבאים וזאת לאור הדמוגרפיה, עם שיעור גידול אוכלוסייה של כ-2% לשנה, וכן הסביבה המאקרו כלכלית שכוללת ריבית נמוכה, שיעור אבטלה המצוי בנקודת שפל; היעדר אלטרנטיבות השקעה בעלות סיכון נמוך ותשואה יציבה יחסית; וציפיות ציבור הרוכשים כי המחסור בהיצע הדירות יישמר בטווח הקצר.