הושג הסדר לתשלום חובות החשמל של הרשות הפלסטינית

החוב המצטבר של הרשות נאמד כיום בכ-2 מיליארד שקל ■ לצורך כיסוי החוב תשלם הרשות הפלסטינית 570 מיליון שקל לחברת החשמל, והיתרה תשולם ב-48 תשלומים

בניין חברת החשמל / צילום: איל יצהר
בניין חברת החשמל / צילום: איל יצהר

ישראל והרשות הפלסטינית חתמו על מתווה להסדרת חובות הרשות לחברת החשמל בהיקף של מעל 2 מיליארד שקל. הסכם העקרונות נחתם היום (ג') במעמד שר האוצר, משה כחלון, על ידי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי, מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד והשר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חסיין א-שייח. באוצר אומרים כי הסכם העקרונות יבטיח את תשלום החוב לחברת החשמל לישראל ויסדיר את משק החשמל והאנרגיה הפלסטיני.

הרשות הפלסטינית רוכשת מחברת החשמל חשמל עבור תושבי מרבית הערים והכפרים הפלסטינים, אך לא פרעה את חובותיה עד כה, למרות איומי חברת החשמל לנתק את אספקת החשמל אליה. החוב תפח עם השנים ונאמד כיום בכ-2 מיליארד שקל. מעבר לכך הרשות לא לקחה אחריות על חלק מתושבי הגדה, ואלה נאלצו לרכוש חשמל באמצעות מתווכים וספסרים .

המתווה שגובש בתום מו"מ שארך חודשים רבים כולל שני עקרונות אשר פותרים את בעיית החוב הפלסטיני, ומסדירים את משק האנרגיה ברשות הפלסטינית, לרבות הסכמה על מנגנון קבע לאספקת חשמל בשטחי הרשות. על פי עקרונות אלה, ניהול משק החשמל הפלסטיני יועבר לאחריות הרשות הפלסטינית בהיבטים תפעוליים ומסחריים. לצורך כך, יוקם גוף אשר ירכוש חשמל באופן בלעדי מחברת החשמל לישראל ויישא באחריות מלאה לתשלום בעבור צריכת החשמל של התושבים הפלסטיניים.

לצורך כיסוי החוב, תשלם הרשות הפלסטינית סכום של 570 מיליון שקל לחברת החשמל, והיתרה תשולם בפריסה של 48 תשלומים. מסכום החוב הופחתו חלק ממרכיביו בגין תעריפים וריביות עודפות שהצטברו לאורך השנים.

בהתאם להסכם, יוקמו שני צוותי עבודה מקצועיים ישראליים-פלסטיניים לגיבוש הסכם מסחרי בין הצדדים ולצורך הגדרת אופן העברת האחריות ניהול משק החשמל.

באוצר אומרים כי ההסכם יביא לביסוס יחסי מסחר יציבים והוגנים בין חברת החשמל לרשות הפלסטינית, שיבטיחו תשלום מלא של הצריכה העתידית של הפלסטינים, כמו גם פיתוח פרוייקטים חדשים בתחום האנרגיה. יישום המתווה הינו צעד קריטי על מנת להבטיח אספקת חשמל רציפה ומספקת לתושבי הרשות הפלסטינית, ולצורך פיתוח כלכלי של הרשות לטובת כלל תושביה.

בנוסף, ישראל תעביר לרש"פ את כספי המיסים שהחזיקה אצלה בסכום של 1.14 מיליארד שקל.

שר האוצר, משה כחלון, מסר: "ההסכמות אליהן הגענו מעניקות וודאות לחברת החשמל ואזרחי ישראל כי חובות העבר של הרשות הפלסטינית הוסדרו והובטחו תשלומי העתיד. ההסכם מבטיח רצף אספקת חשמל סדיר ופיתוח כלכלי של הרשות. כלכלה יציבה ברשות הפלסטינית היא אינטרס ישראלי מבחינה כלכלית, מדינית  וביטחונית.

"מי שחושב שניתן להגיע לפריצת דרך בין שני הצדדים ללא ניהול משא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים פועל בניגוד לאינטרס של עמו. אם לא נתייצב לפתור את הבעיה ההיסטורית שבינינו לבין הפלסטינים אנחנו נוריש לילדנו משבר שיהיה הרבה יותר קשה לפתור אותו", כך כחלון.

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, הוסיף, כי "זהו צעד ראשון בדרך ארוכה ושני הצדדים נדרשים למסירות ונחישות על מנת להשלים את יישום מתווה העקרונות עליו אנו חותמים היום במלואו, לטובת הצד הישראלי והפלסטיני כאחד".