חכה עוד קצת, שמעון

פרס, יותר טוב איתך מאשר בלעדיך - תישאר איתנו עוד כמה שנים, בסדר?

שמעון פרס / צילום: תמר מצפי
שמעון פרס / צילום: תמר מצפי

אין צורך למהר שמעון פרס. איך שלא מסתכלים על זה, יותר טוב איתך מאשר בלעדיך. עשה מאמץ להיות איתנו עוד כמה שנים, בסדר?

הבוגד המבולבל

אדוארד סנודן מנהל עכשיו קמפיין לקבל חנינה מהנשיא אובמה. תזכורת קצרה: סנודן עבד בסוכנות לביטחון לאומי (NSA) של ארצות הברית כאשר הדליף לעיתונים "גרדיאן" הבריטי ול"וושינגטון פוסט" חומר מסווג על תוכניות סודיות ביותר של הסוכנות לביטחון לאומי, כולל תוכניות מעקב של הסוכנות אחר אנשים ומוסדות.

ההדלפה של סנודן יצרה מהומה כלל עולמית, זה היה כאילו הפשיטו את ביטחון ארה"ב מבגדיה והותירו אותה עירומה לנגד העולם כולו. הנזק שנגרם לביטחון הלאומי של ארה"ב היה, ועדיין הינו, עצום. אין צורך לומר שכאשר ארה"ב חוטפת מכה, זה כואב לכל העולם המערבי, כולל אנחנו כמובן.

סנודן תירץ את מעשהו בכך שהוא "לא רוצה לחיות בעולם שבו כל מה שאני אומר, כל מה שאני עושה, כל מי שאני מדבר איתו, כל ביטוי של יצירתיות, אהבה או חברות - מוקלט". כלומר, הוא פעל, לפי דבריו, בשם ולמען הזכות לפרטיות. אין ספק שמדובר בזכות נאורה, קדושה אפילו. כן, אבל ...

זכויות אזרח, כביכול

בארה"ב גובש כתב אישום נגד סנודן באשמת ריגול ועוד כמה עניינים. הוא ברח לרוסיה, שם התקבל בזרועות פתוחות על ידי משטרו של פוטין - מה שאולי מוכיח כי בעוד סנודן מגן על זכויות האזרח של תושבי ארה"ב, הוא פגע בזכותם לביטחון, לשביעות רצונו הגדולה של פוטין.

כבר כאן נוצר אבסורד. אביר זכויות הפרט, מוצא מקלט במדינה שבה זכויות הפרט הן אסקופה נדרסת? וממי בורח סנודן, מארה"ב שבה זכויות הפרט נשמרות ומפוקחות - בוודאי יותר מאשר במוסקבה? כבר כאן יש חוסר הגיון משווע המוכיח את הבלבול באידיאולוגיות של סנודן, שהיה צעיר בן 30 כאשר יצא "להגן על העולם", כביכול.

בוגד או לוחם?

יש ויכוח מתמשך האם סנודן הוא בוגד או לוחם למען האזרח. בואו נאמר, כדי לגשר על המחלוקת, שסנודן הוא בוודאי בוגד, ולמען תומכיו המאמינים במניעיו נוסיף שהוא נאור. הבוגד הנאור. אבל בוגד. מתי הייתי נותן לו חנינה? - כאשר יביא לתקשורת הדלפות ממדינות בהן באמת יש פגיעה בזכויות האזרחים. בינתיים, אני מקווה, ומשוכנע שכך יהיה, שהאיש לא יקבל חנינה, ושהאמריקאים יצליחו לשים עליו את ידם.

ללא חובות

"הממשל האמריקני פתח במרדף שפוגע במשפחתי ובזכותי לנוע בעולם. אני עדיין חופשי לפרסם מידע שישרת את כלל הציבור" - התלונן אדוארד. הוא מרבה לדרוש זכויות. בחובות הוא לא מכיר.