מדוע דירקטורים בורחים מנצר השרון (לשעבר תעש)?

עוד שני בכירים סירבו להתמנות - מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות לשעבר, שאול צמח, ומנכ"לית אי.די.בי פתוח לשעבר, דליה לב

שאול צמח / צילום: תמר מצפי
שאול צמח / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות לשעבר, שאול צמח, ומנכ"לית אי.די.בי פתוח לשעבר, דליה לב, סירבו להתמנות לדירקטורים בחברת נצר השרון (לשעבר תעש). צמח ולב הודיעו על סירובם בשלבים מתקדמים יחסית, לאחר שמועמדותם הוגשה לוועדה לבדיקת מינויים בשירות הציבורי בראשות השופטת בלהה גילאור, ולאחר שנפגשו עם מנכ"ל החברה. השבוע דיווח "גלובס" על סירובה של היועצת המשפטית של אדמה מיכל ארלוזורוב להתמנות לדירקטורית בחברה, אך ברשות החברות טוענים כי לא מדובר באירוע חריג. כל השלושה נבחרו לנבחרת הדירקטורים של רשות החברות, שבהקמתה הושקעו כ-4 מיליון שקל.

נצר השרון היא למעשה הקליפה שנותרה מתעש הישנה לאחר שכל נכסיה, עובדיה ויתר פעילותה העסקית הועברו לתעש החדשה (תעש מערכות) הנמצאת בהליכי הפרטה. מטרתה העיקרית של החברה היא להכשיר את הקרקע המזוהמת שפינתה תעש ברמת השרון לצורך בניית 30 אלף דירות, ובנוסף עליה לטפל בהתחייבויות לגמלאי החברה והתחייבויות נוספות בתחום הסביבתי.

ההיקף הכספי הכולל של התחייבויות מוערך ב-300 מיליון שקל, כשהמקור לכיסוי ההתחייבויות הוא חלק מההכנסה שהמדינה מקווה לקבל ממכירת תעש מערכות - מכירה שהוקפאה לפי שעה. ל"גלובס" נודע כי בין השאלות שהעלו מועמדים לדירקטוריון החברה היו מדוע אין לחברה סקר סיכונים, וכיצד תצליח החברה לעמוד בהתחייבויותיה אם התמורה מהפרטת תעש תתעכב או לא תגיע.

 

בשיחה עם "גלובס" אמר מנכ"ל נצר השרון, רון אורן: "נצר השרון היא חברה ממשלתית הפועלת בפרמטרים עסקיים בהתאם להנחיות המדינה". גורמים בתחום אמרו כי "מאחורי הטענות ה'מקצועיות' לכאורה לגבי הסיכונים הקשורים לפעילות נצר השרון מסתתר לא פעם רצון לכהן בחברה גדולה יותר שמשלמת שכר גבוה יותר".

לפי תעריפי רשות החברות לשנת 2015, שכרו של דירקטור בנצר השרון יכול להגיע ללא-יותר מ-1,500 שקל לחודש, בה בעת שבחברת החשמל יכול דירקטור להשתכר עד 7,500 שקל בחודש תמורת השתתפותו בישיבות הדירקטוריון. חברי דירקטוריון חברה גדולה כמו חברת החשמל יכולים לצפות להכנסה נוספת של עד אלפי שקלים לחודש תמורת השתתפותם בישיבות של ועדות הדירקטוריון.

שרים לשעבר בהמתנה

היו"ר המיועד של תעש מערכות הוא השר וחבר הכנסת לשעבר מטעם ישראל ביתנו, יצחק אהרונוביץ. יו"ר ישראל ביתנו ושר הביטחון, אביגדור ליברמן, מקדם את מינויו של מי שכיהן כשר לביטחון הפנים עד לשנה שעברה, בזמן שרשות החברות הממשלתיות בראשות אורי יוגב מתעקשת לקיים לו - כמו גם לשר אחר לשעבר מטעם ישראל ביתנו, עוזי לנדאו המיועד לתפקיד יו"ר רפאל מערכות לחימה - תהליך סדור של מילוי שאלונים וראיונות לבחינת התאמה, לפי כללי נבחרת הדירקטורים. עימות סביב סוגיה זו בין רשות החברות למשרד הביטחון מוביל לעיכוב במינויים של השניים. זאת, בזמן שבלשכתו של ליברמן טוענים כי לפי חוות דעת משפטית - אין כל חובה שאהרונוביץ ולנדאו יעברו את התהליך שדורשת רשות החברות הממשלתיות.