ללמוד מהאמריקאים: שופטי הפירוקים של ישראל ישתלמו בדלאוור

עו"ד בתחום הפירוקים: "לא ראוי החיכוך בין השופטים והמפרקים שאותם הם ממנים אח"כ לתפקידים" ■ ומי מממן את ההשתלמות? לא הנהלת בתי המשפט, משום מה

יורם דנציגר / צילום: ליאור מזרחי
יורם דנציגר / צילום: ליאור מזרחי

משלחת של 150 עורכי דין מתחום חדלות הפירעון, יחד עם שופט בית המשפט העליון יורם דנציגר; נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין; שופט המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב; שופט המחוזי בנצרת, עאטף עיילבוני; וכן פרופ' דוד האן, כונס הנכסים הרשמי - יצאו היום (ה') לכנס בינלאומי חשוב בתחום חדלות הפירעון בניו-יורק.

רוב המשתתפים ימשיכו משם לשני כנסים נוספים - כנס בתחום דיני החברות שייערך בדלאוור; וכנס של ה-IBA ארגון לשכות עורכי הדין הבינלאומי, שיתקיים בשבוע הבא בוושינגטון די.סי.

השתלמות היא דבר חשוב כמובן, בטח כשמדובר בשופטים העוסקים בתחום הסבוך (והמתפתח בקצב מסחרר) של חדלות הפירעון, וזו בדיוק הסיבה לתהייה - מדוע מי שמשלם על הנסיעה הזאת עבור השופטים אינה מערכת בתי המשפט?

אף שהשופטים קיבלו אישור לנסיעה ולמימונה ממערכת בתי המשפט - יש מי שסבור כי ההתחככות של השופטים בעורכי הדין במסגרת נסיעה ושהייה משותפת בחו"ל עשויה לפגוע ב"מראית פני הצדק".

"אני חש מאוד שלא בנוח עם הסיטואציה", אמר לנו עורך דין בתחום הפירוקים, שהחליט שלא להצטרף למשלחת על רקע תחושותיו. "נראה לי לא ראוי החיכוך הזה בין השופטים והמפרקים שהם ממנים לתפקידים אחר-כך", הוסיף.

מנגד, עורכי דין אחרים אומרים כי מדובר בעניין שגרתי, וכי אין כל בעיה בכך ששופטים ועורכי דין מתחככים במסגרת השתלמויות מקצועיות אלא להפך - לדבריהם, בדרך זו נוצרת הפריה הדדית של מידע והחלפת דעות שמביאה לשיפור היכולות המקצועיות של עורכי הדין והשופטים בהתאם ולקידום האינטרס הציבורי.

לשכת עורכי הדין היא שיזמה וארגנה את ההשתלמות. לנסיעה יצטרף גם ראש הלשכה, עו"ד אפי נוה. שרת המשפטים, איילת שקד, שתשהה בניו-יורק לצורך כינוס של האו"ם עשויה לבוא ולבקר את המשלחת.

גורם בלשכה מסר לנו כי "מדובר בהשתלמות חשובה. כל עורכי הדין המשתתפים במשלחת מממנים לעצמם את הטיסה והשהות, חלקם באים עם בני משפחה. השופטים מוזמנים על-ידי ממשלת דלאוור". בקשר לשהות בניו-יורק ובוושינגטון מסר אותו גורם בלשכה: "אני חושב שכל שופט משלם על עצמו".

תגובת דוברת מערכת בתי המשפט: "על-פי מדיניות מערכת בתי המשפט זה מכבר, לשכת עורכי הדין אינה מממנת, במישרין או בעקיפין, השתתפות ונסיעות של שופטים לכנסים ואירועים בחו"ל. כך הובהר גם לגבי המשלחת הנוכחית שבה נוטלים חלק השופטים יורם דנציגר, איתן אורנשטיין, חאלד כבוב ועאטף עיילבוני.

"חלק מהוצאות הנסיעה והשהייה ממומנות על-ידי מדינת דלאוור בארצות-הברית, והוצאות שאינן ממומנות על-ידי מדינת דלאוור ימומנו במלואן מכיסם הפרטי של השופטים. אין שום מימון של לשכת עורכי הדין לגבי נסיעה זו. דברים אלה מקבלים ביטוי גם בכללי האתיקה לשופטים. השתתפות של שופטים ועורכי דין בכנסים מקצועיים ובאירועים נעשית כדבר שבשגרה בארץ וגם בחו"ל". 

דנציגר, אורנשטיין כבבו ועיילבוני / צילום: תמר מצפי, שלומי יוסף ועמי שומן, ישראל היום
 דנציגר, אורנשטיין כבבו ועיילבוני / צילום: תמר מצפי, שלומי יוסף ועמי שומן, ישראל היום