אלעזרא החזקות מקדמת גיוס של 160 מ' ש' לפירעון החובות

123 מיליון שקל מכספי הגיוס מיועדים לפירעון מוקדם של אג"ח החברה-הבת הכשרה החזקות ביטוח, ו-34 מיליון שקל לפירעון חוב בנקאי באלעזרא

אלי אלעזרא / צילום:  תמר מצפי
אלי אלעזרא / צילום: תמר מצפי

חברת אלעזרא החזקות, שבשליטת אלי אלעזרא, מקדמת גיוס אג"ח לא מדורגות, בהיקף של כ-160 מיליון שקל, שעיקרו (123 מיליון שקל) מיועד לפירעון מוקדם של אג"ח החברה הבת, הכשרה החזקות ביטוח, והיתרה (34 מיליון שקל) לפירעון חוב בנקאי באלעזרא החזקות.

את האג"ח שיונפקו מתכננת אלעזרא לפרוע באמצעות דיבידנדים שתחלק הכשרה ביטוח (חברה בת של הכשרה החזקות ביטוח). לאלעזרא שתי סדרות אג"ח סחירות בהיקף של כ-230 מיליון שקל, הנסחרות בתשואות של עד 3.5%.

אלעזרא פועלת באמצעות שלוש זרועות, בתחומי הנדל"ן (אפרידר), הליסינג (אלבר) והביטוח (הכשרה ביטוח). בדוחות הכספיים האחרונים הפנו רואי החשבון את תשומת לב המשקיעים להערכת הנהלת החברה והדירקטוריון, כי אלעזרא תעמוד בכל התחייבויותיה לבעלי האג"ח באמצעות "קבלת דיבידנד מחברות מוחזקות, פירעון הלוואות שניתנו לחברות מוחזקות, מימוש פרויקטים של נדל"ן בעתיד והנפקת חוב". זאת בין היתר על רקע הון חוזר שלילי בהכשרה החזקות ובחברות מקבוצת הנדל"ן אפרידר.

ההנפקה המתוכננת של אלעזרא החזקות היא עדות נוספת לשוק התוסס של הנפקות אג"ח קונצרניות, כאשר חברות הנדל"ן שהובילו את הפעילות בשוק בחודש אוגוסט ממשיכות לבלוט בו גם בחודש הנוכחי. מדובר בכמה גיוסי חוב שביצעו חברות נדל"ן קטנות יחסית, בדירוג נמוך או ללא דירוג כלל, גיוסים המשקפים את העלייה בסיכון שמוכנים המשקיעים לקחת.

בין אלה ניתן למצוא את חברת אאורה, שהנפיקה אג"ח בהיקף של 100 מיליון שקל בדירוג BBB באופק יציב מחברת S&P מעלות, ולצדה חנן מור, שגייסה כ-60 מיליון שקל, והחברות להב אל.אר ואביב ארלון עם גיוסים של כ-40 מיליון שקל כל אחת בשלב המוסדי (כל השלוש האחרונות ללא דירוג).

עוד בין הגיוסים של החברות הקטנות העומדים על הפרק, חברת מצלאוי, שכבר תקופה ארוכה סובלת מהפסדים וממצב פיננסי מאתגר (ראו ידיעה נפרדת), וחברת בוני תיכון, המקדמת גיוס אג"ח בהיקף של כמה עשרות מיליוני שקלים, שעיקרם מיועד לפירעון סופי של חובותיה לקרן אוריגו.

אחד הפעילים בשוק ההנפקות אמר היום, כי "תנאי השוק עם התשואות הנמוכות הקיימות בו מזמינים את החברות הקטנות להצטרף לגיוסים, וכולן מנסות לנצל את השוק בגלל שהוא 'חם'". עוד הוא הוסיף, כי "כשהחברות הקטנות מגיעות, גם רמת הסיכון עולה, וביחס לשנים קודמות אפשר לראות שהתמחור שלהן בהנפקות קצת אגרסיבי.

"בכל דבר יש סיכון, והכל עניין של תמחור ואלטרנטיבות. בעוד שבגיוסים של החברות הקטנות אפשר לראות בעיקר את קרנות הנאמנות ואת שחקני נוסטרו, בגיוסים הגדולים לוקחים חלק השחקנים הגדולים. כל עוד רמת הריבית בשוק כזו נמוכה, אין שום סיבה שהפעילות בשוק תרד".

לצד גיוסי החוב של החברות הקטנות נמשכים הביקושים הגבוהים גם בגיוסי החוב שמבצעות החברות הגדולות יותר, בענף הנדל"ן ובכלל. חברת הנדל"ן המניב איירפורט סיטי, המשתייכת לקבוצת יואל של חיים צוף וקובי מימון, גייסה 405 מיליון שקל.

חברת איי.די.או (ADO), הפועלת בתחום הנדל"ן המניב למגורים בברלין שבגרמניה, הבטיחה בימים האחרונים גיוס של 255 מיליון שקל, ואילו קרן הריט סלע קפיטל הבטיחה גיוס כ-100 מיליון שקל, שתיהן בשלב המוסדי ובדירוג מקבוצת ה-A. עוד בין המגייסות האחרונות בנדל"ן, החברות הזרות סטרוברי פילדס וג'י.אף.איי, הפועלות בשוק הנדל"ן האמריקאי, גייסו כ-90 וכ-120 מיליון שקל בהתאמה.

על גיוס החוב הגדול ביותר בשבועות האחרונים, בהיקף גדול יותר מכל הגיוסים שהוזכרו יחד, אחראית חברת בי קומיוניקיישנס. החברה האם של חברת התקשורת בזק הבטיחה בימים האחרונים גיוס של 1.85 מיליארד שקל, בריבית של 3.6% בשלב המוסדי בהנפקה שהיא מקדמת, הצפויה להגיע עד 2 מיליארד שקל - מהלך הצפוי לפי החברה להקטין את הוצאות המימון השנתיות שלה בכ-150 מיליון שקל.

מתחילת השנה בלטו כמה הנפקות ענק של חברות גדולות בעלות דירוג גבוה, בהיקפים שהגיעו לפחות למיליארד שקל בכל הנפקה, ובהן הבנקים הגדולים, עזריאלי וקבוצת דלק.

גל הגיוסים הנוכחי ממשיך את הפעילות האינטנסיבית המאפיינת את השוק בחודשים האחרונים, על רקע סביבת הריבית הנוחה עבור החברות המגייסות, והיעדר אלטרנטיבות השקעה.

חברות הנדלן הקטנות מצטרפות לגדולות בגיוסי האגח
 חברות הנדלן הקטנות מצטרפות לגדולות בגיוסי האגח

בסיכום שמונת החודשים הראשונים של השנה גייסו החברות בבורסה המקומית 42 מיליארד שקל, כשליש מהסכום (קרוב ל-14 מיליארד שקל) על-ידי חברות בתחום הנדל"ן.