אישום: אברך השכיר 5 דירות ומחסנים והעלים מעל מיליון שקל

ישראל רייך מירושלים מואשם בעבירות מס, מירמה, עורמה ותחבולה, אי-התייצבות לחקירה ואי-הגשת דוחות לרשות המסים, לאחר שרכש והשכיר 5 דירות ו-12 יחידות מחסנים מבלי לדווח כנדרש

ישראל רייך הוא אברך בישיבה. אשתו עובדת כגננת. איש מהם לא טרח לדווח על הכנסותיו מעבודתו לרשות המסים. במקביל, רכש רייך נכסים ודירות והשכיר אותם. חלק מהנכסים הוא אף פיצל והגדיל באופן זה את הכנסותיו. גם על הכנסותיו מהשכרת הדירות - בהיקף כולל של כ-1.3 מיליון שקל לכל הפחות - לא דיווח לרשות המסים.

כך עולה מכתב אישום שהוגש על-ידי פרקליטות מחוז ירושלים לבית משפט השלום בעיר נגד רייך, אברך בן 36 מירושלים, בגין עבירות מס, עבירות מירמה עורמה ותחבולה, אי-התייצבות לחקירה, אי-הגשת דוחות לרשות המסים ועבירות נוספות. זאת, לאחר שרכש והשכיר 5 דירות ו-12 יחידות מחסנים בערים מודיעין עילית, ירושלים, לוד וקריית גת, בלי לדווח לרשויות המס כנדרש.

לפי כתב האישום, בשנת 2003 רכש רייך דירה במודיעין עילית והשכיר אותה עד למכירתה בשנת 2006. באותה התקופה רכש 12 יחידות מחסנים במודיעין עילית והשכיר אותם עד שמכר אותם בשנת 2011. בשנת 2007, כנטען, רכש רייך דירה ברחוב בר-אילן בירושלים. בתחילה הוא השכיר את הדירה כיחידה אחת, אך בהמשך פיצל את הדירה לשתי יחידות והשכיר כל אחת בנפרד. עוד רכש רייך דירה בלוד בשנת 2009; דירה בקריית גת בשנת 2010; ודירה ברחוב צפרירים בירושלים בשנת 2011 - אשר את כולן השכיר.

על-פי האישום, רייך אף בנה על גג הדירה בירושלים שתי יחידות מגורים נוספות ומחסן, עבר להתגורר בדירה והשכיר את שתי היחידות הנוספות כל אחת בנפרד ואת המחסן בנפרד.

לפי כתב האישום, משנת 2006 ועד שנחקר על-ידי חוקרי רשות המסים ביולי 2015, קיבל רייך דמי שכירות מהשכרת כל נכסיו בסך כולל של מעל 1.36 מיליון שקל. "במהלך השכרת הנכסים וקבלת התקבולים, לא דיווח הנאשם לפקיד השומה על קבלת הכספים ולא שילם את המסים הנובעים מהפעילות המוזכרת, על אף שתקבולים אלה חייבים בדיווח ובמס", נכתב באישום.

עוד צוין כי רייך גם "לא דיווח על מכירת המחסנים שהיו בבעלותו, על-מנת להתחמק מתשלום מס".

האברך מרובה הנכסים נתפס על-ידי רשות המסים ביוני 2014, לאחר שנדרש לדווח על פרטיו האישיים ולמלא הצהרה על מקורות הכנסתו, כולל פירוט נכסי המקרקעין שבבעלותו (טופס 5329). רייך, שהיה אמור להגיש את ההצהרה המבוקשת תוך 30 יום, לא הגיש את הדוח כלל. כ-8 חודשים מאוחר יותר נשלחה אל רייך דרישה נוספת להגיש דוח המפרט את הכנסותיו ונכסיו, אך גם הפעם לא הגישו.

הרשות לא הרפתה, ומספר חודשים לאחר מכן זומן רייך לחקירה על-ידי על ידי פקיד שומה חקירות ירושלים והדרום. מהאישום עולה כי בשלב זה החל רייך במשחקי חתול-עכבר מול הרשות. לפי האישום, כאשר רייך הבין כי הוא נדרש להתייצב לחקירה בשל אי-דיווח על הכנסותיו, הוא לא התייצב לחקירה במועד. תחת זאת, הוא דאג כי רואת חשבון מטעמו תגיש בדחיפות טופס 5329 עבורו, ובמקביל שלח חבר לשלם עבורו מס בסך 100 אלף שקל. סכום זה כיסה, לפי הערכתו, את היקף המס שעליו לשלם.

בהמשך אותו יום התייצב רייך לחקירה, וזאת רק לאחר שחברו ביצע את תשלום המס, ולאחר שחוקרי רשות המסים פנו אליו מספר פעמים נוספות כדי שיתייצב לחקירה. כחודש מאוחר יותר, בעקבות חקירתו, הגיש רייך את הדוחות לשנות המס 2007-2014.

בכתב האישום נכתב כי "במעשיו אלה, הנאשם במזיד השתמש בעורמה, מירמה או תחבולה בכוונה להתחמק ממס הכנסה ביחס ל-10 שנות מס. הנאשם, בלא סיבה מספקת, לא קיים דרישה הכלולה בהודעה שניתנה לו לפי פקודת מס הכנסה ביחס לשתי דרישות, ולא הגיש במועד דוח ביחס ל-9 שנות מס. הנאשם לא התייצב כפי שנדרש לכך בהודעה על-פי פקודת מס הכנסה. הנאשם, במטרה להתחמק ממס על-פי חוק מיסוי מקרקעין, השתמש במירמה, עורמה או תחבולה או הרשה להשתמש בהן".