5 בודקי בטיחות בלבד לכ-1,600 עגורני צריח באתרי בנייה

מינהל הבטיחות במשרד העבודה מתכוון להכשיר 20 בודקים חדשים

נמל אשדוד. לב ברון מחזיקה ב–14% משוק המלט הישראלי / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד. לב ברון מחזיקה ב–14% משוק המלט הישראלי / צילום: איל יצהר

מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית שבמשרד העבודה והרווחה מתכוון להכשיר 20 בודקים מוסמכים חדשים שיהיו אמונים על בדיקת בטיחותם של עגורני צריח, המשמשים לעבודות באתרי בנייה. כיום, מספר הבודקים המוסמכים שאמונים על בדיקות בטיחות של עגורני הצריח עומד על חמישה בלבד בכל הארץ, בזמן שבאתרי הבנייה מופעלים לא פחות מ-1,600 עגורנים. משך הקורס כשלושה חודשים.

במשרד העבודה והרווחה מתייחסים אל העגורנים ככלי עבודה מסוכנים וחוששים כי תקלות או ליקויי בטיחות בהם עלולים להוביל לאסון.

במינהל הבטיחות אמרו היום (ב') כי ההכשרה החדשה מיועדת לבודקים מוסמכים שכבר הוכשרו בעבר לקיים בדיקות בטיחות של מכונות הרמה, וכי הבודקים החדשים יוכלו להצטרף למערך המדולדל של הבודקים בענף העגורנים, ובכך גם להגביר משמעותית את התחרות בין העוסקים בו. בודקי העגורנים שפעילים בענף אינם עובדי מינהל הבטיחות, והם נשכרים ישירות בידי הקבלנים וחברות הבנייה. על פי החוק, היבטי הבטיחות בכל עגורן חייבים להיבדק עם הצבתו באתר בנייה חדש, וכן יש לקיים לו ביקורת בטיחות סדורה מדי חצי שנה. במקרים חריגים, שבהם מתגלים ליקויים, על בודקי הבטיחות לדווח על כך למינהל הבטיחות.

מאז תחילת השנה נהרגו בתאונות באתרי בנייה ברחבי הארץ 35 עובדים, שישה מהם נהרגו בקריסת החניון של חברת דניה סיבוס ברמת החייל לפני כשבועיים. לדברי ראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית ומפקחת העבודה הראשית במשרד העבודה, ורדה אדוארדס, "עד כה הצלחנו לקיים בכל שנה כ-3,200 בדיקות בטיחות של עגורנים, שכן כל עגורן נבדק פעמיים בשנה. עם זאת, בשל המחסור בבודקי עגורנים מוסמכים אנחנו צריכים להרחיב את המערך".

בנוסף, בכוונת מינהל הבטיחות להרחיב גם את הבדיקות שנעשות למפעילי עגורנים. כחלק ממגמה זו, מנסה המינהל לסכם עם משרד התחבורה על מחשוב פרטיהם של בעלי רישיונות להפעלת עגורנים.

 

בתוך כך, אמרה היום אדוארדס כי באחרונה קיבל מינהל הבטיחות שבראשותה אישור עקרוני ממשרד העבודה והרווחה להצטייד ב-16 כלי רכב נוספים שישמשו את עשרות פקחי השטח שאמונים על ביקורות בטיחות שגרתיות באתרי הבנייה ברחבי הארץ. זאת, לאחר שהתברר כי מבין כ-70 מפקחי בטיחות במינהל - רק לחמישה עובדים יש רכב צמוד המשמש למילוי תפקידם:

"מאוד קשה לעבוד כך: אמנם קיים מנגנון שמאפשר החזרי כספיים למפקחים שעושים את מלאכתם באמצעות מכוניותיהם הפרטיות, אך בפועל ההחזר הזה לא משפה אותם על בלאי ועל פגיעות בכלי הרכב, שכן הם נאלצים להגיע לעתים לאתרי בנייה מרוחקים ולמחצבות. המכוניות הפרטיות של חלק מהעובדים נהרסו בשל כך", אמרה.