בעלי דירה בפרויקט תמ"א 38? חוק חדש יכול לחסוך לכם הון

בפרויקטי פינוי-בינוי ותמ"א 38 בעלי הדירות אמנם לא צריכים להוציא שקל כדי לקבל דירה חדשה, אבל יש לא מעט דברים קריטיים שחשוב לשים אליהם לב בעת חתימת החוזה מול היזם

פועלי תמ"א / צילום: שלומי יוסף
פועלי תמ"א / צילום: שלומי יוסף

פרויקטים של פינוי-בינוי וגם פרויקטים של תמ"א 38 הם הפתרונות הטובים ביותר לחיזוק מבנים ישנים או החלפתם בבניינים חדשים, ובדרך הם מאפשרים גם לקבל תוספת לא מבוטלת ליחידות דיור חדשות במרכזי הערים. בפרויקטים האלה בעלי הדירות אמנם לא צריכים להוציא שקל כדי לקל דירה חדשה, אבל יש לא מעט דברים שהם צריכים לשים אליהם לב.

כדי לנסות ולקדם את התחום אישרה הממשלה לאחרונה את חוק הרשות להתחדשות עירונית, רשות ממשלתית חדשה שכל תכליתה לקדם פרויקטים ולפתור חסמים. בין שלל הסעיפים בחוק הארוך יש גם שני דברים שכדאי ואפילו חשוב לשים אליהם לב, והכי חשוב, בעלי הדירות צריכים להיות מודעים אליהם ולדעת להתייחס אליהם אפילו ברמת החוזה שהם חותמים מול היזם.

הנושאים שחשוב לשים אליהם לב קשורים לתשלומים שמשלם היום בעל הדירה בבניין הישן, תשלומים שבדרך כלל ישתנו בדירה החדשה. הכוונה היא לוועד בית ולארנונה, תשלומים חודשיים שאמנם בבניין ישן אולי נמוכים אבל בבניין חדש יכולים להפוך למעין משכנתא שנייה.

אז כל מי שיש לו דירה ישנה חשוב שיידע. החוק קובע שאוכלוסייה מבוגרת בבניינים הישנים תהיה זכאית להנחות לא מבוטלות בתשלומים האלה ברגע שיקבלו את הדירות החדשות. החוק מגדיר מי זכאי בצורה די מפורטת וקובע כי מדובר באדם שמתגורר בדירה, שזוהי דירתו היחידה, שהוא או בת זוגו הגיעו לגיל פרישה והוא מקבל גמלא לפי חוק הבטחת הכנסה.

אם אתם עומדים בקריטריונים הללו, או תעמדו בהם ביום שתקבלו את הדירה החדשה בפרויקט, דעו שעל פי החוק, אתם נדרשים להמשיך לשלם את תשלומי ועד הבית כפי שהיו בדירה הישנה ולא על פי התעריף של הבניין החדש. כלומר, אם שילמתם 100 שקל לחודש, לוועד הבית ובבניין החדש בו יהיו מעליות, חניונים והרבה שטחים משותפים ועד הבית יעלה ל-500 שקל בחודש, אתם תמשיכו לשלם 100 שקל למשך חמש שנים. איך? ומי ישלם את ההפרש? על פי החוק היזם ישלם את ההפרש באותן חמש השנים. וכאן חשוב מאוד לשים לב למשהו. החוק אמנם מחייב, אבל כדאי שכל אדם שזכאי להטבה הזו ידאג שהוא או עורך דינו יקבע בצורה חד משמעית שזה יהיה המצב בחוזה שייחתם מול היזם עוד טרם נהרסה הדירה הישנה. באותה ההזדמנות צריך גם לדאוג שכל מקרה שעלול לקרות, כמו למשל בעיה כלכלית אצל היזם אחרי מסירת הדירות, מה שעשוי לקרות, עדיין יהיו בטוחות לתשלום.

במקביל, הטבה דומה, לאותה האוכלוסייה, צריכה להתקבל גם בארנונה. במקרה הזה, החוק הסמיך את שר הפנים לקבוע בדיוק מה יהיה בהמשך הדרך, אבל גם כאן חשוב להכניס את הנושא לחוזה מהרגע הראשון.

למי שחושב שהתעקשות על הסעיפים האלה יכולה לטרפד פרויקטים עוד לפני שהתחילו חשוב להגיד שהמציאות מעידה שהמצב דווקא הפוך. שני הסעיפים הללו שמאפשרים לדיירים מבוגרים ודאות לגבי המשך דרכם בדירה החדשה יכולים דווקא לסייע בקידום פרויקט. היום, החשש מפני התנפחות הארנונה וועד הבית גורם לא פעם לאותם בעלי הדירות המבוגרים להתנגד נחרצות לפרויקט. אם התשובה לשאלות האלה מגיעה כבר בהתחלה, יכול מאוד להיות שתופעת הדייר הסרבן תפחת, לצד דאגה לבעלי דירות שלא בטוח יוכלו להחזיק בדירה אחרי השיפוץ בכל מציאות אחרת.