החברה להגנת הטבע: "חוק הותמ"ל יגרום לנזקים בהמשך הדרך"

דוח שפרסמה החברה להגנת הטבע תוקף את הוועדה לתוכניות מועדפות לדיור (ותמ"ל) ■ עפ"י הדוח אין התייחסות למטרות חברתיות ■ האוצר: "הדוח חובבני ומוטה"

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

"חוק הותמ"ל הוצג לציבור כצעד משלים ליוזמה לדיור לאומי להשכרה, אשר יכלול גם דיור בר-השגה. למרבה הצער, לדיור בר-השגה אין זכר בחוק, ואף נעדרת בו התייחסות למטרות חברתיות. בנוסף, החיוב בחוק שהתוכניות בותמ"ל יחויבו בהקצאה של 30% מיחידות הדיור לטובת השכרה לטווח ארוך איננו מתקיים בפועל. חוק הותמ"ל לא רק שאינו מציע פתרון ממשי למצוקת הדיור, הוא גם עלול לגרום לנזקים בהמשך הדרך".

כך נכתב בדוח מיוחד של החברה להגנת הטבע, אותו כתבו איתמר בן דוד ואסף זנזורי ושפורסם היום (ג'). הדוח, הבוחן את פעילותה של הוועדה לתוכניות מועדפות לדיור (ותמ"ל) בשנתיים האחרונות, קובע כי הותמ"ל מקדמת תכניות שבהן חסמים רבים, שימנעו כל קידום הבנייה בשנים הקרובות, ו"מציגה מצג שווא של הליך תכנון מהיר". בכך, מסבירים בחברה להגנת הטבע, היא מחליפה את השלב שבו תכנית תיתקל בקשיי מימוש, משלב התכנון, לשלב הביצוע.

נציין כבר כעת שבמשרד האוצר ובמינהל התכנון דוחים את הטענות ומכנים את הדוח "חובבני ומוטה אשר נועד לשרת את האינטרסים של החברה ואותם בלבד".

בחזרה לטענות החברה להגנת הטבע במסגרת הדוח. את דחיית עיכוב התוכניות משלב התכנון לשלב הביצוע מדגימים מחברי הדוח במספר תוכניות שקודמו בותמ"ל.

"בתכנית תל השומר הכוללת 13 אלף יחידות דיור, קיימת בעיה מהותית של זיהום קרקע ומים", נכתב. "מדובר בשטחים ששימשו את צה"ל, ועל פי ממצאים מצטברים, קיימים מוקדי זיהום קרקע ומים כבדים ונרחבים בתחומם. מחוות דעת מקצועית שהוגשה לוועדה, עולה כי הליכי סקירת השטח, לא כל שכן טיהורו, אורכים שנים רבות ומעורבים בהם מספר רב של גורמים ורשויות".

תוכנית נוספת המוזכרת בדוח היא תוכנית אפולוניה, תוכנית ל-3000 יחידות דיור, לגביה נכתב: "בעבר פעל במקום מפעל תע"ש נוף ים, אשר התפנה מהמקום בשנת 1996. המפעל ופעילותו הותירו במקום תשתיות הרוסות וקרקע מזוהמת. מחוות דעת מקצועית שהוגשה לוועדה, עולה כי עקב זיהום הקרקע והמים, ייתכנו השלכות על התכנון, היות ובשטחים מזוהמים לא תתאפשר בנייה למשך מספר שנים. כמו כן, יש צורך בטיפול בשטחים אלה על ידי הקמת מתקנים במיקומים שיכולים לסתור את התכנון לבנייה, וקיימת אפשרות ששטחים מזוהמים ישפיעו על שטחים נוספים שכבר טוהרו".

כמו כן, הדוח מעלה את הטענה כי למרות שחוק הותמ"ל קובע שכל תוכנית המאושרת במסגרת הועדה יכלול דיור להשכרה בהיקף של 30% מכלל יחידות הדיור בתוכנית, הדבר לא מיושם בפועל. "נמצא כי התכניות החדשות המקודמות בותמ"ל מתעלמות מחובה זו, בטענה כי אין לכך ישימות כלכלית. כך, למשל, בתוכנית מערב קריית גת, הוחלט שיוקצו רק 10% ממספר יחידות הדיור להשכרה לטווח ארוך, כלומר אובדן של כ-1,872 יחידות דיור להשכרה.

"בתכנית רובע מנחם באר שבע, הוחלט שיוקצו רק 4% ממספר יחידות הדיור להשכרה, כלומר אובדן של כ-1,400 יחידות דיור להשכרה. בתכניות צריפין, הוחלט שיוקצו רק 10% ממספר יחידות הדיור להשכרה לטווח ארוך, כלומר אובדן של כ-1,440 יחידות דיור להשכרה.

"במסגרת התכניות קריית אתא וקריית אתא צפון, הוחלט שיוקצו 0%, כלומר אובדן של כ-5,100 יחידות דיור להשכרה".

כך, במסגרת הדוח מפרטים בן דוד וזנזורי שורה של תוכניות בהן לא נכלל שיעור של 30% דירות להשכרה, בין היתר בבת חפר, אופקים וקצרין, וקובעים כי אם הוועדה הייתה עומדת במספר אותו קבע החוק, היו מתווספות לתוכניות עוד כ-14 אלף דירות להשכרה ארוכת טווח.

במסגרת הדוח מפרטים בחברה להגנת הטבע את פעילות הותמ"ל, בכל הנוגע למספר התוכניות שאושרו והספק עבודתה. "לפי השנתון של מינהל התכנון לשנת 2015, מספר התוכניות שאושרו בוועדות המחוזיות (במסלול הרגיל) בשנת 2015 עומד על 1,121 תוכניות, ואילו מספר התוכניות שאושרו בותמ"ל עומד על 4 תוכניות בלבד. מדובר בפחות מאחוז...

"סך כל מספר התכניות המקודמות במסלול הוותמ"ל בפועל הינו 60. ניתן לראות כי מתוך 60 התוכניות שהוכרזו בקבינט הדיור, 24 תוכניות טרם הגיעו לפתחה של הותמ"ל. מתוך 36 התכניות שהגיעו לשולחן עגול, תשע לפני דיון להפקדה, שש אחרי דיון להפקדה (לפני הפקדה בפועל, לפני הפקדה להתנגדויות הציבור), 11 תוכניות הופקדו להתנגדיות, שמונה אושרו ושתיים נגנזו. מכלל התוכניות שאושרו, עד כה לא ניתן היתר בניה, לא נבנתה יחידת דיור בודדת". 

בסיכום הדוח חוזרים בן דוד וזנזורי על המלצתם, שהופיעה גם בדו"ח הקודם שסיכם את השנה הראשונה של פעילות הותמ"ל, על כך שאין צורך בוועדות מיוחדות. להערכתם, הפתרון הוא חיזוק הועדות הקיימות: "גם בהינתן הצורך לקצר את הליכי התכנון, אין לעשות זאת על חשבון איכות התכנון והתוצר התכנוני. צריך לחזק ולשפר את מוסדות התכנון הקיימים, ועדות התכנון המקומיות והמחוזיות, שכורעות תחת העומס בשל מחסור בכוח אדם ותקציבים בלתי מספקים, ולא לבסס ועדה חדשה שיוצרת ביורוקרטיה, סרבול וכפילות נוספים במערכת התכנון.

"במקום לנצל את משבר הדיור לשם עלייה ברמת התכנון וכהזדמנות להתחדשות עירונית ופיתוח תחבורה בת קיימא, תוך הפניית המשאבים הנדרשים לוועדות התכנון הקיימות וחיזוקן, מופנה המאמץ להקמת ועדות תכנון חדשות שמקדמות תכנון מהיר וירוד של שכונות פרבריות מבוססות רכב פרטי. תכנון זה פוגע ומצמצם את רווחת הדור הנוכחי ותחריף משמעותית את המשבר התחבורתי והסביבתי לדורות הבאים". 

כאמור, במשרד האוצר ובמינהל התכנון דוחים את טענות הדוח, ומוסרים בתגובה כי: "טענות החברה להגנת הטבע מעידות כי מדובר בדוח חובבני ומוטה, אשר נועד לשרת את האינטרסים של החברה ואותם בלבד. עד היום הוכרזו תחת הועדה למעלה מ-130 אלף יחידות דיור, מתוכם למעלה מ-30 אלף יחידות דיור מיועדות להשכרה, כ-25% מסך יחידות הדיור.

"חובתן של הממשלה ושל משרד האוצר היא לספק פתרונות למצוקת הדיור של הזוגות הצעירים. רק הגדלה משמעותית של היצע הדירות וקיצור הביורוקרטיה ולוחות הזמנים הנדרשים לתכנון ובנייה יובילו להגדלת ההיצע ופתרון משבר הדיור. תכניות הותמ"ל הן אלו המעניקות פעמים רבות את הפתרון לבעיות מורכבות כמו טיהור קרקעות מזוהמות ותכניות המאושרות בבסיסי הצבא המתפנים.

"התנגדותה הקבועה של החברה להגנת הטבע רק ממחישה את הגישה המצערת אותה מובילה החברה להתנגדות גורפת לכל מתחם בניה גדול ובעצם לפתרון משבר הדיור. לסיום חשוב להדגיש כי כל פעילות הותמ"ל הינה בכפוף לשמירה על ערכי הטבע והסביבה".