חלון ראווה ענק

מס' המפתחים במסנג'ר של פייסבוק מתקרב למס' משתמשי הרשת

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

חברת פייסבוק הודיעה בשבוע שעבר על מהלך נוסף בדרכה לכיבוש עוד שוק ענק ומשמעותי: עולם המסחר האלקטרוני, זה שיגלגל השנה כ-2 טריליון (!) דולר ושעדיין נשלט על ידי ענקיות המסחר האלקטרוני המסורתיות, כמו eBay, אמזון, עליבאבא ואחרות.

אם מישהו היה שואל את מנהליהן הבכירים של החברות האלה לפני 10 שנים, ואולי אפילו 5 שנים, ממי עליהן לחשוש בעולם של תחרות אכזרית וחסרת רחמים, ספק אם פייסבוק הייתה עולה כמועמדת רצינית.

תשובה דומה הייתה מתקבלת מרשתות הטלוויזיה והכבלים ברחבי העולם שהחל מאמצע שנת 2016 נתונות בסכנה קיומית, לא מיידית אבל בהחלט מוחשית, לאחר שפייסבוק שיחררה לעולם את 'פייסבוק לייב' - האפשרות לשדר שידורים חיים בכל מקום ועל ידי כל אחד - אותה היא מקדמת באופן אגרסיבי ביותר תוך שהיא מייצרת סביבה מאות מיליוני צופים נאמנים מדי יום.

השידורים החיים של פייסבוק הוכיחו שיש אפשרות לייצר שינוי משבש דפוסים מסורתיים, גם בעולם עתיר שחקנים מבוססים וחזקים ביותר וכמו שקרה שם, ניתן להניח שגם בעולם המסחר האלקטרוני עשוייה (או עלולה, תלוי בעיני המתבונן) פייסבוק לחולל מהפכה אמיתית.

המהלך עליו הודיעה פייסבוק במהלך כנס TechCrunch Disrupt בסן פרנסיסקו לפני כשבוע, הוא שילוב היכולת לשלם בכרטיס אשראי, כל כרטיס אשראי, דרך אפליקציית המסרונים המיידיים שלה, המסנג'ר. בתשלומים דרך כרטיסי אשראי יטפלו מעתה ואילך הרובוטים האוטומטיים, מבוססי הבינה המלאכותית, הידועים גם בשם 'בוטים', אליהם פתחה פייסבוק את התשתיות שלה מוקדם יותר השנה.

ה'בוטים' שכבר פעילים במסנג'ר של פייסבוק מתקשרים עם מיליוני משתמשים בו זמנית, מבלי מגע יד אדם. הם מטפלים בבקשות של החברים בפייסבוק כגון הזמנת מקום במסעדה, בירור מסלולי טיסה ומציאת פריטי אופנה באתרים שונים. 'בוטים' צצו בעולם הדיגיטלי הרבה יותר מהר מפטריות אחרי הגשם ויעידו על כך המספר העצום של מפתחים - למעלה מ-30 אלף - וה'בוטים' - כ-34 אלף, נכון לנתונים שמסרה פייסבוק לפני מספר ימים.

עשרות אלפי הרובוטים האלה מסוגלים לטפל ביעילות רבה בקצת יותר ממיליארד המנויים על שירות המסנג'ר של פייסבוק. הם מתוכנתים להבין את שאלות הגולשים, את הרצונות שלהם ואת הבקשות שלהם לשירות כזה או אחר. והחל מהשבוע שעבר הם יכולים גם לטפל בתשלומים בכרטיסי אשראי.

פרטי האשראי כבר שמורים

הנה דוגמה שנותנת פייסבוק בעצמה לשימוש ב'בוט' בתוך המסנג'ר: חברה בפייסבוק מתקשרת עם חבר שלה, הם משוחחים ביניהם על נושא כלשהו. תוך כדי ההתקשרות ביניהם פונה אליה 'בוט' ומזכיר לה שלאחרונה חיפשה חולצה לבנה מסוג מסוים. החולצה כרגע זמינה וה'בוט' ישמח לעזור לה לשים עליה את ידה. היא מהירת החלטה ומאשרת מיידית. לא עוברות יותר מכמה שניות וה'בוט' מעלה מולה את מסך האישור של הרכישה, כי פרטי כרטיס האשראי שלה כבר שמורים אצלו מרכישה אחרת.

החברה מאשרת את הרכישה, מקלידה את הסיסמא שלה והחולצה כבר בדרך אליה. ואם הדוגמה הזו נראית לכם טריוויאלית מדי, אולי כדאי שתיקחו בחשבון את הפרטים הבאים, עליהם מדווחת פייסבוק: 34 אלף הבוטים הקיימים כיום, כבר נוסו בשלבי 'פיילוט' ראשוניים מול עשרות מיליוני משתמשים בקרוב ל-200 מדינות.

ה'בוטים' של פייסבוק יודעים החל מהשבוע שעבר באופן רשמי לעבוד מול כל כרטיסי האשראי הנפוצים ביותר בעולם וביניהם ויזה, מסטרקארד, אמריקן אקספרס, וכמובן גם פייפאל וסטרייפ. עשרות אלפי מפתחים עובדים מסביב לשעון בכדי לספק שירותי 'בוטים' מתוחכמים ליותר ממיליארד משתמשי המסנג'ר של פייסבוק - והמספר הזה מתקרב מדי חודש עוד צעד אחד משמעותי לכיוון מספר המשתמשים בפייסבוק, העולה כיום על 1.7 מיליארד).

וכל המכונה האדירה הזו עומדת בימים אלה לרשות פייסבוק וחבריה לצורך רכישות מיידיות, בקלות בלתי נסבלת ובנוחות בלתי נתפסת. ובזכות היכולות האלה פייסבוק יכולה למצב את עצמה בעתיד הלא רחוק כחלון הראווה הגדול בעולם. בעוד שכיום, כולנו רגילים לראות באמזון, איביי ודומותיהן את ברירות המחדל שלנו לקניות אלקטרוניות הרי שלא רחוק היום שכל קנייה שתעלה על דעתנו תהיה זמינה מתוך חלון המסנג'ר שלנו, בסמארטפון, בטאבלט או במחשב הביתי, ומתוך החלון הזה יחייך אלינו (רו)בוט חביב ואוטומטי שיבצע עבורנו את כל משאלותינו, יחייב בזריזות ובקלילות את כרטיס האשראי שלנו וישלשל באותה הזדמנות עוד כמה סנטים לקופתה התופחת של האימפריה הגדולה מכולן.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.