ארה"ב: שפופרת משחה לריפוי אקנה ב-10,000 דולר

מגמת התייקרות התרופות בארה"ב ממשיכה - תאגיד תרופות מעלה מחירי מוצרים במאות אחוזים ■ השיטה של חברות התרופות - קניית הזכויות ושיווק במחיר מופקע ■ האם קלינטון תתערב שנית?

תרופות / צילום: רויטרס
תרופות / צילום: רויטרס

 על רקע סקנדל ה-Epipen של מיילן, שהיווה חלק ממגמת המחאה הציבורית בארה"ב כנגד הקופונים המופקעים שגוזרות חברות התרופות האמריקניות, חושף ה"פייננשל טיימס" את ההתפתחות האחרונה בתחום, שמראה שאוזנם של התאגידים בסקטור לא כרויה להפצרות הציבור ונבחריו - חברת התרופות Novum העלתה את מחירה של שפופרת משחה המיועדת לטיפול באקנה ואקזמה לכמעט 10,000 דולר.

החברה, שבסיסה בשיקאגו, יותר מהכפילה את מחיר המשחה במהלך השבוע האחרון. המשחה, Aloquin, מכילה מרכיבים שנחשבים זולים, בהם תמצית מצמח האלוורה. משחה שמכילה חומרים דומים נמכרת ב-30 דולר בלבד. זאת ועוד, נודע כי מנהל המזון והתרופות בארה"ב החליט שהצלחתה הקלינית של המשחה מתוצרת Novum הינה מוגבלת.

זהו אינו המוצר היחיד של Novum שמחירו הועלה באגרסיביות - גם Novacort, תרופה אחרת, התייקרה בכ-70% ונמכרת ב-7,142 דולר לשפופרת המכילה 29 גרם.

המחירים הגבוהים של תרופות בארה"ב נהפך בשבועות האחרונים לנושא מרכזי בקמפיין לנשיאות המדינה, כאשר המועמדת הילארי קלינטון ביקרה בחריפות מספר חברות הפועלות בתחום. האחרונה בהן הייתה מיילן, שהעלתה את מחיר תרופת ה-Epipen ביותר מ-500% מאז 2007. מנכ"לית מיילן, הת'ר ברש, צפויה להעיד בפני הקונגרס על הפרשה. השימוע אמור להתקיים היום ב-21:00 (שעון ישראל) - במקביל לפרסום החלטת הריבית של הפדרל ריזרב.

מגמת עליית המחירים מסתמנת כתוצר של אסטרטגיה נפוצה בקרב חברות התרופות בארה"ב, שזכתה לשם "Buy and Raise". החברות רוכשות את הזכויות לתרופות מידי גופים אחרים, ומיד מעלות את מחיריהן בחדות. לאור הביקורת הנרחבת נגד השיטה, חברות רבות התחייבו להפסיק לפעול כך - אולם Novum, בהקשר לפרשת ה-Aloquin, הסכימה רק להתחייב כי "תשקיע את הרווחים ביוזמות שיבטיחו שמטופלים רבים יותר יוכלו לזכות בגישה לתרופה".