קדילק CTS מיישם היטב את הסיסמה "אנחנו משתדלים יותר"

כשלמולה ארמאדה של מכוניות ספורט-סאלון גרמניות מבוססות, היא מציעה מערכת הנעה משודרגת, אבזור תקני נדיב ושלדת הנעה אחורית מהנה

השבוע הוכרע אחד המאבקים העסקיים המרתקים שידע ענף הרכב הישראלי בשנים האחרונות. לפחות ארבע קבוצות עסקיות רציניות ומכובדות התחרו במשך תקופה ארוכה על זכיון היבוא המשולב של יגואר ולנדרובר בישראל, תוך הפעלת קשרים בינלאומיים והשקעת משאבים לא מבוטלים.

הצופה מהצד עשוי לתהות על מה כל הרעש. מדובר בשני מותגי יוקרה, שהיקף המכירות בישראל של שניהם יחדיו עמד בשנים האחרונות על פחות מ-300 יחידות. הזוכה גם נדרש לעמוד בדרישות קשוחות ויקרות של היצרן.

התשובה היא, שענף יבוא הרכב המקומי מתמחר את הפוטנציאל של המותג בעתיד ולא בהווה. הנה שתי דוגמאות. לפני כחמש שנים רכשה דלק מוטורס את זכיון היבוא של ב.מ.וו מידי קמור תמורת 210 מיליון שקלים - סכום שנראה אז אסטרונומי למותג נישה עם מכירות שנתיות של 800 עד 900 יחידות. מאז ב.מ.וו כמעט הכפילה את היצע הדגמים שהיא מייצרת והשנה צפוי המותג לסגור קרוב ל-3,000 מכירות. בהתחשב ברווח הגולמי הטיפוסי שמקובל בפלח הזה בישראל, נראה כיום המחיר המקורי בו נרכש הזיכיון כמו מציאה פרועה.

דוגמה נוספת היא קדילק - כיום מותג פרימיום נישתי של ג'נרל מוטורס עם שלוש משפחות דגמים והיקף מכירות שנתי סביב 300 יחידות בישראל. אבל בשנים הקרובות עתידה קדילק להשקיע סכומי עתק, שישפרו משמעותית את התחרותיות שלה מול הענקיות הגרמניות.

רשימת הדגמים "שכבר אושרו לייצור ונמצאים בעבודה" - לדברי מנכ"ל החברה - כוללת מכוניות פרימיום קומפקטית "נגישה" חדשה, שתוצב מתחת ל-ATS ותתחרה ככל הנראה בב.מ.וו סדרה 2 ודומותיה, וקרוס-אובר קומפקטי שיתחרה ככל הנראה באאודי Q3 ודומיו. בפירוט יש גם דגם אולטרה-פרימיום - על פי ההשערות מדובר בכביש שטח מפואר שיתחרה בריינג'רובר ושות'. כל זאת לצד שורה של גרסאות היברידיות. את חיל החלוץ יהיה אפשר לראות גם בארץ בחודשים הקרובים, כאשר יתחילו לרדת לכביש דגמי ה-XT5 וה-CT החדשים, אבל בינתיים הספיקה החטיבה להעניק "טיפול אמצע החיים" ל-CTS שלה.

מודל 2016 עבר מעט מאוד שינויים חיצוניים ביחס לעיצוב הדור החדש, שהושק לפני כשלוש שנים. זו עדיין מכונית בעל מראה ייחודי עם שלל זוויות חדות, פנסים צרים ומאונכים, חרטום בעל נוכחות וזנב קצר והדוק, שמטפס מעלה כאילו בהתרסה על מוסכמות העיצוב המקובלות בפלח (כלומר זנב "אורגני" שמשתפל מטה). זה בהחלט עיצוב, שמצליח ליצור זהות ייחודית למותג ולמשוך תשומת לב.

תא הנוסעים לא מרגיש כמו "מיני-לימוזינה" אמריקנית אלא עוטף את הנהג והנוסעים באווירה הדוקה ואינטימית, שמזכירה את התחושה בב.מ.וו סדרה 3. מנהרת התמסורת יוצרת חיץ גבוה בין הנהג לנוסע שלצדו ומגבילה את מרחב הרגליים של הנוסע האמצעי מאחור, אם כי שני הנוסעים הנוספים מאחור נהנים ממרחב מכובד בהחלט לרגליים.

דגם 2016 מציע גם כמה אופציות חדשות לדיפוני הפנים ורכב ההדגמה שלנו הציג גימור עשיר למראה, עם ריפוד עור ספורטיבי ושילובים אלגנטיים של מתכת ודיפוני עץ. איכות הייצור שודרגה משמעותית, אך עדיין לא מיישרת עם הליין העדכני של לקסוס והגרמניות.

עמדת הפיקוד מתמקדת בנהג ומציבה מולו הגה ספורטיבי ונעים לאחיזה ולוח מחוונים וירטואלי (מסך LCD שמדמה שעונים אנלוגיים) רב-תכליתי, עם אפשרויות רבות להתאמה אישית של המידע. מי שלא מסתפק בגאדג'ט הזה כנושא לשיחה על נוסעיו ימצא את מבוקשו במערכת המולטימדיה של קדילק, שעברה חידוש מקיף במודל 2016. המסך הרחב והחד מגיב כעת בזריזות מרשימה, משקף את המידע של הטלפון החכם ותורם לאווירה ההיי-טקית, אך עדיין לא מציע אפילו חלק קטן מהמגוון האדיר של אפליקציות מקוונות, שקיימות בארצות הברית.

קיווינו שמעצבי המותג ינצלו את מתיחת הפנים כדי להיפטר מ"פסי המגע" המוזרים, שדורשים העברת אצבע כדי לשנות את עוצמת הקול, המזגן ועוד, אבל נראה שהם מאוהבים בפרי עמלם.

קאדילק שומרת על מוניטין הנדיבות האמריקני בכל הנוגע לאבזור ומציעה בדגם העילי של ה-CTS שלל אופציות, שעליהן ששים המתחרים להכניס את היד עמוק לכיסו של הרוכש. ראויים לציון במיוחד מושבי הספורט עתירי המנועים והאופציות, מערכת הקול של חברת בוס והגג הפנורמי המרהיב.

את מנוע ה-2 ליטר טורבו שמייצר 276 כ"ס (ו-40 קג"מ) כבר פגשנו בעבר, אך ללא התלהבות יתרה. הוא אמנם סיפק דחף מרשים וביצועים נמרצים אך התאפיין בפעולה בסגנון "מתג" - כלומר המון כוח כשהטורבו נכנס לפעולה ותגובה די רפה בסל"ד נמוך.

המנוע הבסיסי של דגם 2016 הוא עדיין אותו מנוע אבל כעת הוא משודך לתיבה אוטומטית עדכנית בת 8 מהירויות, שמשדרגת משמעותית את העברת הכוח ואת העידון המכאני הכולל. מי שינעץ בו דורבנות עדיין יקבל את "בעיטת הטורבו" המוכרת - ויש נהגים שמכורים לה - אבל בנהיגה יום יומית ההאצות כעת הרבה יותר ליניאריות ועל הכביש המהיר השיוט מתבצע בצורה חרישית במהירויות גבוהות מאוד.

נתון תאוצה של 6.6 שניות מאפס ל-100 קמ"ש הוא מכובד בהחלט. מנגד, מי שירצה למצות את הביצועים יצטרך לשכוח מהצריכה המוצהרת של כ-13 קילומטרים לליטר. מכורי הטורבו יצטרכו להסתפק ב-7-8 קילומטרים לליטר.

היתרון של מותג "אנדרדוג", שרוצה לבסס לעצמו מעמד מול אושיות ספורט-פרימיום כמו ב.מ.וו ואאודי, הוא השקעה יוצאת דופן בחידוד ובפיתוח של השלדה. במקרה של קדילק זה כלל בין השאר תקופת פיתוח ארוכה על מסלול נירנבורינג המהולל. פירות המאמץ ניכרים ושלדת ההנעה האחורית של ה-CTS, במתכונת העדכנית שלה, מציעה תגובות מהירות, מאוזנות ורהוטות בפיתולים מהירים, שביחד עם הגה מהיר ומדויק מעניקה לנהג לא מעט הנאה. ספיגת הזעזועים מעט קשיחה, כמקובל בתוצרת ארה"ב, אבל נסבלת.

במחיר שמתחיל ב-330 אלף שקל לפני מיקוח והנחות מציעה ה-CTS ממדים ואבזור של קבוצה E במחיר של דגמי פרימיום מתחרים מקבוצה D. זהו יחס מכובד של תמורה לכסף, אם כי הבעיה העיקרית של כל הפלח כיום הוא התחרות מול רכבי הקרוס-אובר פרימיום, שכובשים כל פינה. כך או כך, מדובר ברמז מבטיח לעתיד.

קדילק CTS
 קדילק CTS

 

חלק מהמתחרות

אאודי A4 2 ליטר קוואטרו

ב-332 אלף שקל מציעה אאודי את גרסת ה-2 ליטר טורבו של ה-A4 החדשה. המכונית קצרה ב-20 סנטימטרים מה-CTS ובסיס הגלגלים שלה קצר יותר אבל תא המטען גדול יותר. המנוע מסתפק ב-252 כ"ס, אך הודות להנעה לכל הגלגלים ומשקל עצמי נמוך בכ-150 ק"ג היא מאיצה ל-100 ב-5.8 שניות בלבד

ב.מ.וו 330

330 אלף שקל הוא מחיר של גרסת ה-330 החדשה של סדרה 3. למרות הסימול, המנוע הוא 2 ליטר טורבו בהספק 252 כ"ס והוא מאיץ ל-100 קמ"ש ב-5.8 שניות. הממדים החיצוניים קטנים משל האמריקנית אך המושב האחורי מרווח למדי ושלדת ההנעה האחורית שלה היא עדיין אמת המידה להשוואה

מרצדס C250

לגרסת ה-250 של ה-C קלאס יש מנוע 2 ליטר טורבו בהספק 211 כ"ס בלבד, אך משקל עצמי נמוך, הודות לשלדה מתקדמת, מסייע להגיע ל-100 ב-6.6 שניות. בסיס הגלגלים הוא 2.84 מ' והמרחב הפנימי מהטובים בפלח. תא הנוסעים איכותי. המחיר: 345 אלף שקל