ומה עם ליברמן?

זה כמעט בלתי אפשרי שיש כל-כך הרבה חשודים במפלגה - וכלום לא יגיע למנהיג

 אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן
אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ופרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, הודיעו היום (ב') כי יש תשתית ראייתית להעמיד לדין את השר לשעבר סטס מיסז'ניקוב, סגנית השר לשעבר פאינה קירשנבאום ובכירים בגופים ציבוריים נוספים. כתבי האישום כפופים לשימוע. ממשרד המשפטים נמסר: "מדובר באחת מחקירות השחיתות הציבורית הגדולות שנחשפו בישראל". המספר הכולל של החשודים בשלב זה הוא 16, כולם בכירים במפלגת ישראל ביתנו.

השיטה

איך זה עבד? לפי משרד המשפטים הייתה "שיטה" שפעלה כך: כאשר רשות מקומית או גורם אחר כלשהו קיבלו הקצבה ממשלתית, הם נדרשו לתת שוחד לעובדי ציבור, אנשי מפלגת ישראל ביתנו, שפעלו להקצאת התקציבים.

מיסז'ניקוב כיהן כשר התיירות וגם כיו"ר ועדות שונות שעסקו בהקצבות. קירשנבאום כיהנה כסגנית שר הפנים. השניים הם הבכירים ביותר מבין החשודים, אבל גם השאר היו בעלי תפקידים בכירים.

 

ליברמן היה המנהיג

קשה מאוד שלא לתמוה: ומה עם אביגדור ליברמן? הוא אמנם לא היה במשרד הרלוונטי, אבל הוא כן היה מנהיג מפלגתם של החשודים. ולא סתם מנהיג, אלא האחד והיחיד, הכול-יכול, כזה שדבר לא נעשה ללא אישורו ובוודאי ללא ידיעתו.

אי-אפשר להניח שהחשודים דיווחו לליברמן על מעשיהם, אבל בכל זאת. יש כאן 16 חשודים שכבר הוחלט להגיש נגדם כתבי אישום. לפי הפרקליטות והמשטרה יש חשודים נוספים. כלומר, מספר גדול של אנשים - וליברמן לא ידע דבר? אף אחד לא בא לספר לו? הוא אפילו לא חשד? זה כמעט בלתי אפשרי שכאשר מדובר במספר כה גדול של חשודים במפלגה, כלום לא יגיע למנהיג.

תיק חברות-הקש

אנחנו זוכרים, כמובן, את סגירת תיק חברות-הקש של ליברמן עצמו על-ידי היועץ המשפטי לממשלה הקודם, עו"ד יהודה וינשטיין. היה קשה להחליט אז מה חמור יותר: המעשים שליברמן נחשד בהם - או ההחלטה של וינשטיין לסגור את התיק.

לא אחזור כאן על הנימוקים שלו, אומר רק שזה היה תיק שבית המשפט היה צריך להכריע בו - ולא היועץ המשפטי. השאלה המתבקשת עכשיו היא האם נעשה כל מה שאפשר כדי לוודא אם לליברמן הייתה ידיעה או אפילו חלק בפרשת השוחד שפשתה כמעט בכל צמרת מפלגתו?

מיהו העיתון המסוים?

"כשעיתון מסוים, אם הוא קורא לעצמו עיתון, לוקח את כל עמוד השער, ומה הוא עושה עם עמוד השער? כתבה מעוותת, פשוט כתבת שקר ורשע" - דברי ראש הממשלה אתמול (א') על... "ידיעות אחרונות". כדרכו, נתניהו אפילו לא הרגיש שהוא בעצם נתן הגדרה קולעת מאוד ל"ישראל היום" שלו. או שהוא קיווה שאחרים לא ירגישו?