תביעה נגזרת: "גובה הנזק לטבע מוערך במאות מיליוני דולרים"

פרשת רכישת Rimsa ממקסיקו: בעלי מניות בטבע הגישו בקשה לתביעה נגזרת נגד בכירים ודירקטורים בחברה, בטענה כי "הפרו את חובת הזהירות"

ארז ויגודמן - מנכ"ל ונשיא טבע / צילום: תמר מצפי
ארז ויגודמן - מנכ"ל ונשיא טבע / צילום: תמר מצפי

התביעה שהוגשה נגד טבע   בבית המשפט בניו-יורק בגין רכישת רימסה (Rimsa) ממקסיקו כנראה לא תהיה ההליך המשפטי היחיד שטבע תיאלץ לנהל בהקשר זה. אתמול (א') הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז בקשה לאישור הגשת תביעה נגזרת נגד טבע, בכירים ודירקטורים בחברה - כולל המנכ"ל ארז ויגודמן ומנהל הכספים איל דשא - וכן נגד סיטיגרופ, ששימש כיועץ לטבע ברכישה, זאת בטענה כי הפרו את חובות הזהירות והתרשלו במילוי תפקידם באופן שגרם נזקים לטבע.

את הבקשה הגישו בעלי מניות בעלי החזקה קטנה בטבע: גור צמח, המחזיק ב-99 מניות, וחברת י.ע.א.ש השקעות, המחזיקה ב-670 מניות, באמצעות עורכי הדין אוהד רוזן, חגי קלעי ויעקב סבו ממשרד קלעי-רוזן.

"גובה הנזק שנגרם לטבע עדיין אינו ברור, ואולם הוא מוערך באופן שמרני במאות מיליוני דולרים", נכתב בבקשה, כשהנזק לדברי התובעים הוא הפער בין המחיר שטבע שילמה לבין שווי החברה, "בהינתן שכל הפרטים שהתגלו לטבע לאחר הרכישה היו ידועים לה לפני הרכישה".

טבע הודיעה על רכישת רימסה לפני כשנה תמורת 2.3 מיליארד דולר, והעסקה הושלמה בחודש מארס. לפני כשבועיים הגישו הבעלים הקודמים של רימסה, האחים אספינוזה אבדלה, תביעה נגד טבע, בטענה כי היא מנסה להוריד את מחיר העסקה בדיעבד בטענות-שווא על הונאה.

טבע מנגד טענה כי גילתה הפרות שביצעו המוכרים, וכי תבקש סעדים על הפרת חוזה ותרמית; "נגיב בעוצמה לתביעה", אמרו אז בטבע.

ההליך הנוכחי מתייחס לכך, ובבקשה נכתב כי לטבע היה די זמן לבצע בדיקת נאותות בעזרת יועציה, גם לפני הרכישה וגם אחריה, ולפני הסגירה. ביולי גילתה טבע לטענתה את ההפרות (בתהליך הייצור ובדיווח לרגולטור), כשלטענת המוכרים מדובר בהאשמות חסרות בסיס.

בבקשה נכתב כי מבלי לקבוע מי מהצדדים צודק, "ברי כי בין כך ובין כך, המשיבים (טבע ובכיריה, ש'ח'ו') התרשלו. שהרי אם טבע צודקת, והיא גילתה בדיעבד כי הנתונים של רימסה שונים משדיווחה לרשויות - הרי שהמשיבים התרשלו בביצוע בדיקת הנאותות, או בפיקוח על מי שביצע אותה... ואם צודקים האחים אספינוזה, ואין ממש בטענות טבע, וכולן מועלות בניסיון לבטל עסקה בלתי מוצלחת שנובעת מחוסר הבנה של טבע את הקבוצה ואת השוק המקסיקני - הרי שהמשיבים התרשלו ופעלו בפזיזות כשרכשו את החברה, בלי שביצעו את הבדיקות הנדרשות".

לטענתם, טבע הייתה צריכה לדעת שהשוק המקסיקני "מועד לפורענות", ולכן "להקפיד שבעתיים".

מטבע נמסר כי "טרם התקבלה תביעה שכזו, ולכשתתקבל, החברה תגיב בהתאם".