מיהו אתר החדשות המוביל בישראל?

ניתוח מעמיק של הנתונים ששלחה SimilarWeb ל"גלובס" – והסיבות שבגללן הורדנו אתמול את הידיעה בנושא זה מהאתר

ynet, walla
ynet, walla

עיתון "גלובס" פרסם אתמול (ב') ידיעה שעניינה דירוג האתרים הישראלים, המבוסס על נתוני חברת SimilarWeb. הידיעה התפרסמה במהדורה המודפסת, עלתה לאתר "גלובס" לכמה דקות והורדה מאחר שנמצאו אי-דיוקים מהותיים בנתונים וסתירות לא פשוטות בין נתוני SimilarWeb כפי שנשלחו לכתב "גלובס" לבין נתוני SimilarWeb כפי שמופיעים במערכות האינטרנטיות למנויים של החברה. 

הצרימה בנתונים בלטה במיוחד ביחס לשני אתרי החדשות המובילים בישראל - וואלה ו-ynet. אכן, וואלה ו"גלובס" מצויים בשיתוף-פעולה תוכני נרחב, אולם הידיעה הייתה נשארת באתר "גלובס" אם רק היו הנתונים הגיוניים ועקביים בכל מערכות SimilarWeb.

בואו נבדוק מה קרה, ותחילה הנתונים ששלחה SimilarWeb לכתב "גלובס". לפי נתונים אלה, בחודש אוגוסט השנה היו ל-ynet כ-45 מיליון משתמשים מול כ-34 מיליון לוואלה. אלא שנתוני המערכת למנויים של SimilarWeb, כפי שניתן להתרשם מצילום המסך המצורף, מציגה תמונה שונה לחלוטין, לפיה לוואלה היו באוגוסט 70 מיליון משתמשים, ואילו ל-ynet רק כ-52 מיליון.

ynet מול וואלה, נתוני אוגוסט 2016 (צילום מסך ממערכת סימילארווב)
 ynet מול וואלה, נתוני אוגוסט 2016 (צילום מסך ממערכת סימילארווב)

איך ניתן להסביר פער עצום כזה? התקשרנו ל-SimilarWeb, שם טענו כי הנתונים שנשלחו לכתב "גלובס" התייחסו רק לגולשים מישראל, בעוד שהנתונים ש-SimilarWeb מציגה כברירת מחדל במערכותיה הם נתוני כלל-העולם (World wide), וכשמוסיפים את הגולשים מחו"ל, מתקבל "המהפך".

מאחר שההסבר נראה לנו משונה, נכנסנו שוב למערכת המנויים של SimilarWeb ועשינו השוואה לפי אזורים גאוגרפיים. באופן לא מפתיע מדי התברר כי כ-90% מגולשי וואלה ו-ynet מקורם בישראל, עוד 4.4% גולשים מארה"ב, ושאר המדינות מקבלות פחות מ-1% כל אחת.

ומי מוביל בגלישה ביעד המרכזי מחו"ל, כאמור מארה"ב? כפי שניתן לראות בצילום המסך המצורף, ynet עם 79% מסך הגולשים, מול וואלה עם 21% בלבד. אז איך יכול להיות שהגולשים מחו"ל אחראים על המהפך לטובת וואלה? 

ynet מול וואלה, איזורים גיאוגרפיים (צילום מסך ממערכת סימילארווב)
 ynet מול וואלה, איזורים גיאוגרפיים (צילום מסך ממערכת סימילארווב)

עימתנו שוב את אנשי SimilarWeb עם הנתונים, הם חשבו כמה שעות וחזרו עם תשובה משודרגת. הנתונים של האזורים הגאוגרפיים מבוססים על גולשי דסק-טופ בלבד, כך שעל המהפך בנתונים אחראים... גולשים מחו"ל במובייל. 

לאחר שאמרנו, בעדינות פחות או יותר, שהסבר זה תמוה מקודמו - השתנה שוב הכיוון. הפעם, אמרו לנו ב-SimilarWeb, ההבדל בנתונים נובע מכך שוואלה פתחו את נתוני גוגל אנליטיקס שלהם ל-SimilarWeb, ואילו ynet - לא.

לכן, במערכת שאותה מכנים ב-SimilarWeb "חינמית" (על אף ש"גלובס", למשל, משלם עליה) ניתן לראות נתונים שהם verified (מאומתים), כלומר נתונים של אתרים שפתחו למערכת את נתוני האנליטיקס שלהם, לצד נתונים של אתרים שלא פתחו נתונים אלה. לעומת זאת, בנתונים שנשלחו לכתב, שהיו כאמור נתונים של גולשים מישראל בלבד, "נוקו" נתוני האנליטיקס של האתרים, ונשלחו רק נתוני המדגמים שעליהם מתבססים ב-SimilarWeb. 

"או.קיי", נשמנו עמוק ושאלנו, "אז אם הנתונים במערכת שלכם הם למעשה השוואה בין תפוזים לתפוחים, למה אתם מציגים אותם כך? האם זו לא הטעיה? ובכלל, אם קיים פער כזה בין נתוני המדגמים שלכם לבין נתוני האנליטיקס, שהם נתוני אמת משרתי האתרים השונים - האם זה לא מדליק אצלכם נורה אדומה או שתיים?". 

מ-SimilarWeb נמסר בתגובה: "SimilarWeb היא המדד האמין ביותר בעולם, נסמכים עליו גופי תקשורת מובילים בעולם כמו CNN, 'וושינגטון פוסט', FOX ,AOL ו'פייננשל טיימס'. המערכת מודדת תנועה, זמן שהייה, שימוש ומעורבות ועוד פרמטרים רלוונטיים ביותר מ-80 מיליון אתרים ו-3 מיליון אפליקציות ברחבי העולם ומשמשת מאות אלפי עסקים ככלי מרכזי בקבלת החלטות עסקיות בעולם הדיגיטלי".