רשות ני"ע העניקה רישיון ל-5 זירות סוחר מבין 21. איפה חוגגים?

החמש הן ATRADE, FXCM, ריל פורקס, פירסט אינדקס ו-Plus500 ■ הרשות מזהירה שוב: "הפעילות בזירת סוחר אינה מתאימה לכל אחד, והיא בסיכון גבוה במיוחד" ■ מדריך השקעה במט"ח

סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס
סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס

כשנה וארבעה חודשים לאחר שהחל ההליך לרישוי זירות הסוחר בישראל, רשות ני"ע, בראשות פרופ' שמואל האוזר, הודיעה היום (ה') לראשונה על סיום ההליך ועל מתן רישיון לחמש זירות סוחר: ATRADE, FXCM, ריל פורקס (RFX), פירסט אינדקס ו-Plus500.

בסוף מאי אשתקד הוגשו לרשות 21 בקשות לקבלת רישיון להפעלת זירת סוחר בישראל. מאז ועד עתה החליטה הרשות על דחייה של שבע בקשות רישיון, בעוד ששש חברות משכו את בקשתן. מכאן, שנותרו לפי שעה שלוש חברות נוספות שטרם ניתנה החלטת הרשות בנוגע לבקשותיהן. הפיקוח והרישוי על חמש הזירות שהורשו היום ייכנסו לתוקף בסוף אוקטובר השנה.

ברשות מסבירים, כי "זירות הסוחר הן פלטפורמות מסחר אינטרנטיות, המאפשרות למשקיעים לפעול במכשירים פיננסיים שונים (בעיקר נגזרי מט"ח - שוק הפורקס) מול מפעילי הזירות. הזירות מצטטות באופן רציף מחירים למכשירים הפיננסיים שבהם מציעה הזירה לסחור. עיקר הפעילות בזירות מתבצעת על-ידי משקיעים הפועלים בהיקפים כספיים נמוכים".

לפיכך, יחד עם מתן הרישיונות, שמהווים הכשרה מצד רשות ני"ע, הרשות ממשיכה ומזהירה את הציבור מהסיכונים הרבים שכרוכים לטעמה בהשקעה באמצעות זירות אלה. "הרשות מבקשת להדגיש כי פעילות בזירת סוחר דורשת מיומנות רבה, ידע והבנת הסיכונים הכרוכים בפעילות זו, והיא אינה מתאימה לכל אחד", צוין בהודעת הרשות היום, תוך שהוסיפו כי "כל השקעה שהיא טומנת בחובה סיכון לאובדן כספי ההשקעה, אולם מסחר בזירות סוחר טומן בחובו סיכון גבוה במיוחד, בין היתר לאור אלמנט המינוף הגבוה, אי הבנת הסיכונים הכרוכים בעסקאות על-ידי המשקיע, ניגודי עניינים הנובעים מכך שהזירה היא הצד הנגדי בעסקה עם המשקיע, ועוד".

עוד הדגישו ברשות, כי "הרישיון לניהול זירת סוחר מטעם רשות ני"ע אינו מהווה כל אישור לכך שהמסחר בזירה הנו אפיק השקעה מומלץ או בטוח", והוסיפו ש"זירות סוחר שאינן נכללות ברשימת בעלות רישיון, או ברשימת החברות שלגבי בקשתן לא ניתנה החלטה, ומציעות את שירותיהן, מפרות את החוק. על הציבור להביא בחשבון את הסיכונים הכרוכים במסחר בגופים אלה ולדווח עליהם לרשות".