רשמית: הלמ"ס - היחיד שיפרסם נתונים על מחירי דירות

המשמעות: החל מעוד יומיים, לא השמאי הממשלתי ולא משרד הבינוי והשיכון יורשו לפרסם נתונים אודות מחירי הדירות ■ על הלמ"ס לפרסם נתונים "באופן בהיר לציבור"

משה כחלון
משה כחלון

עכשיו זה רשמי. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) היא הגוף הממשלתי היחידי שמורשה לפרסם נתונים אודות מחירי דירות בישראל. ההצעה, אותה העלה שר האוצר משה כחלון לקבינט הדיור האחרון, ויש מי שחשב שלא התקבלה, פורסמה ברשומות כהחלטת ממשלה לכל דבר ועניין. בירור אודות הליך אישור ההחלטה העלה כי בישיבת הקבינט הנושא אומנם לא אושר בהצבעה אולם באוצר עשו שימוש בסעיף המאפשר העברת החומר לשרים ובמידה שתוך פרק זמן מוקצב לא הוגשה שום התנגדות או לא הוגש ערר כנגד ההחלטה, היא תקבל תוקף. וכך היה כאשר היום (29 לספטמבר) פורסמה ההחלטה ברשומות.

הנוסח הסופי שקיבל תוקף, קובע כי המועצה הציבורית לסטטיסטיקה תנחה את הוועדה המייעצת ללמ"ס להשלים את עבודתה בנושא מידע בשוק הדיון תוך 90 יום ממועד תחילת עבודתה. עוד נקבע כי "החל מה-1 לאוקטובר 2016, הלמ"ס תהיה הגוף הממשלתי היחיד שיהיה מוסמך לפרסם נתונים לגבי מדדים של תמורות במחירי הדירות וכי תעשה כן באופן בהיר לציבור".

נציין כי לנוסח ההחלטה התווספה שורה שקובעת כי שר האוצר, בהתייעצות עם שרת המשפטים, רשאי לדחות את מועד תחולת הסעיף. נכון לעכשיו, ימים ספורים לפני שההחלטה תיכנס לתוקפה, לא נראה שבכוונת שרת המשפטים להתערב בנושא. בנוסף, הצעת ההחלטה המקורית קבעה כי לאחר שהועדה המייעצת תסיים את עבודתה, יינתנו עוד 120 יום ליישום ההמלצות, סעיף זה ירד מהנוסח הסופי ולא נמצא בהחלטת הממשלה.

המשמעות היא שהחל מעוד יומיים, השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים כמו גם משרד הבינוי והשיכון וכל גוף ממשלתי אחר שיש ברשותו נתונים אודות המחירים בענף הנדל"ן לא יוכל לפרסם את נתוניו. כאמור, הגוף היחידי שיוכל לעשות כן היא הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שרק כעת נמצאת בעבודה על טיוב הנתונים.

נזכיר כי במשרד האוצר מתעקשים כי ריבוי הנתונים והמדדים אודות שוק הדיור מוביל לבלבול ולכן החליטו לשים סוף לתופעה ולקבוע שרק גוף אחד יפרסם מדד. באוצר גם מסבירים שגם משרד השיכון והבינוי וגם השמאי הממשלתי יוכלו להעביר ללמ"ס את הנתונים והאחרונה תחליט כיצד ואם תעשה שימוש בנתונים אלו.

 

עוד נזכיר כי הצעת ההחלטה האמורה הובאה לקבינט הדיור האחרון בצורה מפתיעה, ללא עדכון השרים החברים בקבינט הדיור, וללא שההצעה הופיעה בסדר היום. הצעת ההחלטה, וההחלטה שכאמור עברה, עוררה סערה כאשר גורמים שונים טוענים ל"סתימת פיות" והפסקת פרסום מדד כזה או אחר, עם דגש על המדד של השמאי הממשלתי הראשי, הוא מהלך בעייתי. עוד חשש שעולה מהמהלך הוא שבמסגרת נתוני הלמ"ס ישולבו גם הדירות הזולות של מחיר למשתכן, דירות שאינן מעידות על המחיר בשוק אם כי על מחיר מסובסד, מה שעשוי לפגוע באמינות הנתונים.