המפכ"ל: "עצרנו כל מי שיכול להפריע להלוויית פרס - גם יהודים"

בתדרוך של המשטרה אמר אלשיך כי "יהיו הפתעות הקשורות לתקופה", אך הוסיף כי המשטרה ערוכה לכל תרחיש ■ ארדן: "זהו אירוע לאומי בעלות חשיבות עליונה, מהמבצעים המורכבים אי-פעם"

רוני אלשיך/ צילום: ניב אהרונסון וואלה news
רוני אלשיך/ צילום: ניב אהרונסון וואלה news

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן והמפכ"ל רוני אלשיך קיימו הערב (ה') הערכת מצב בבנייני האומה בבירה, שם הוקם החפ"ק לקראת הלווייתו של הנשיא התשיעי שמעון פרס.

אלשיך אמר כי "עצרנו כל אחד שיכול להפריע להלוויה, כולל יהודים". ארדן הוסיף כי "טקס ההלוויה הוא אירוע לאומי בעל חשיבות עליונה, וכך ההיערכות של המשרד, של המשטרה ושל כל גורמי החירום. זה אחד המבצעים הכי מורכבים שנעשו אי-פעם".

ארדן אמר בפתח מסיבת העיתונאים כי "צריך לזכור שזהו נעשה גם בזמן מאוד קצר לפני החגים. זה מבצע שמתנהל במספר רב של זירות". לדברי השר לביטחון הפנים, "בחנתי את ההיערכות של המשטרה והתרשמתי שהיא ברמה המקצועית הגבוהה ביותר שיכולה להיות. כ-8,000 שוטרים משתתפים במבצע".

אחריו מסר דברים המפכ"ל אלשיך. "אנחנו נמצאים בשלהי ההכנות של תהליך מורכב", הדגיש. "שמנו את האצבע על נקודות הכשל האפשריות, יש הרבה מאוד שחקנים, יהיו הפתעות - בין אם מדובר בהפתעות שנוגעות לאורחים ולאישים, ובין אם מדובר בהפתעות שקשורות לתקופה".

מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, אמר בתדרוך כי "לקחנו בחשבון אפשרות של פרובוקציה, גם בצירים וגם באזור הר הרצל. במקביל, יש לנו מספר קטן של שמות, שלאחר בדיקה שנעשה ייתכן שנרחק אותם".

המשטרה הודיעה כי כביש 1 לכיוון ירושלים ייחסם מחר (ו') ממחלף נתב"ג לתנועת כלי רכב לפני הלווייתו של הנשיא התשיעי. בין השעות 7:30 ל-9:00 ומ-12:30 ועד 14:00 ילוו שוטרים את שיירותיהם של מנהיגים מהעולם, שישתתפו בטקס בהר בהרצל ויחזרו ממנו לכיוון נתב"ג לאחר סיומו. במשטרה קוראים לציבור הנהגים שלא להגיע לכביש במהלך שעות אלה.

עוד נמסר מהמשטרה כי בשל סגירתו של הציר המרכזי המחבר בין תל-אביב לירושלים, צפויים בשעות אלה עומסי תנועה כבדים בכביש 6, 38 431 ו-443. הציבור מתבקש שלא להשתמש בצירים אלו עד לפתיחתו המחודשת של כביש 1.

גם במד"א נערכים לקראת האירוע והגעתם של מנהיגים רבים מרחבי העולם וצוותים הוצבו גם בנתב"ג, שם נוחתות המשלחות הזרות, בראשן זו של נשיא ארצות-הברית ברק אובמה, שישתתפו בהלוויית פרס. מהארגון נמסר כי הוא ערוך לאבטח רפואית את המנהיגים במשך כל שהותם בארץ ובהתאם למקומות שבהם הם יתאכסנו.

החל מהבוקר הוצב ארונו של פרס במשכן הכנסת, ואזרחים רבים הגיעו למקום וחלקו כבוד אחרון עם הנשיא התשיעי. בעקבות הביקוש הרב החליטה שרת התרבות מירי רגב, העומדת בראש ועדת השרים לענייני סמלים, להאריך את שעת הכניסה לרחבת הכנסת עד ל-23:00. לפי ההערכות, כ-50 אלף איש ביקרו במשכן לאורך היום, בהן רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו.

 

פרס הלך לעולמו בלילה שבין שלישי לרביעי, אחרי שאושפז למשך שבועיים בבית החולים שיבא בתל-השומר בעקבות אירוע מוחי. ארונו של פרס יצא בשעה 6:00 בבוקר בשיירה מצריפין לירושלים. השיירה שלוותה באופנועי וניידות משטרה וכן רכב משפחתו של פרס נסעה דרך כביש 1, שנחסם לסירוגין לתנועה. עם הגעתו לרחבת הכנסת, הניחו ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין והנשיא ראובן ריבלין זרים לצד ארונו. מאוחר יותר הגיע נשיא ארצות-הברית לשעבר, ביל קלינטון, לרחבת הכנסת ועמד דקת דומייה מול ארונו.

במשרד החוץ הכריזו כבר אתמול (ד') על מתכונת חירום לקראת הגעת הרכבת האווירית של אישים בכירים, ראשי מדינות ופוליטיקאים מרחבי העולם. בין היתר יגיעו פיליפה מלך ספרד, נשיא צרפת פרנסואה הולנד והנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי, יורש העצר הבריטי הנסיך צ'ארלס, שילווה בראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, נשיא קפריסין ניקוס אנסטסאידס, נשיא המועצה האירופית דונלד טוסק ושרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני, נשיא גרמניה יואכים גאוק ושר החוץ פרנק-וולטר שטיינמאייר, נשיא מקסיקו אנריקה פנייה נייטו, ראש ממשלת שבדיה סטפן לופבן והמושל הכללי של אוסטרליה פיטר קוסגרוב.