"דווקא כעת הניטרליות של בוררות בשווייץ חשובה לחברות ישראליות"

עו"ד אניטה לבינט: "אין ספק שכאשר מדובר בסכסוך במסגרת הסכם בינלאומי, גוברת הנטייה להשתמש בבוררות. השאלה החוזרת היא היכן ועל-פי אילו כללים"

ז'אן דניאל רוך  אניטה גדעון המבורגר קרוליין מינג  דב רובינשטיין ברנהרד ברגר / צילום:גרין עיתונות
ז'אן דניאל רוך אניטה גדעון המבורגר קרוליין מינג דב רובינשטיין ברנהרד ברגר / צילום:גרין עיתונות

"דווקא בתקופה זו של ניסיונות לסנקציות על חברות ומוצרים ישראליים ישנה חשיבות לניטרליות של הליך הבוררות השווייצרי בכל הקשור לסכסוכים עסקיים בינלאומיים בהם מעורבות חברות ישראליות" - כך אומרת עו"ד אניטה לבינט, ממייסדי המשכן לבוררות ופתרון סכסוכים ומי שעומדת מאחורי היוזמה לשיתוף-פעולה בין המשכן ובין ה-Swiss Chamber Arbitration Institute (SCAI), המוסד השווייצרי הבינלאומי לבוררויות הנמנה עם מוסדות הבוררות המובילים בעולם.

אירוע ההשקה התקיים לפני ימים אחדים באירוע רב-משתתפים, בשיתוף לשכת המסחר ישראל שווייץ וליכטנשטיין בראשות גדעון המבורגר, נשיא הראל ביטוח ופיננסים, ובמעמד שגריר שווייץ בישראל H.M. Jean-Daniel Ruch, וזאת לרגל ביקורם של ראשי המוסד השווייצרי בישראל, במסגרתו נפגשו עם משרדי עורכי דין מובילים בישראל.

לדבריה, שיתוף-הפעולה בין המוסד נועד לתת מענה לצורך הגובר מצד חברות ישראליות, לפתרון נגיש, מקצועי וסביר מבחינת המחיר לפתרון סכסוכים עסקיים בינלאומיים.

 - למה שווייץ?

"שווייץ נחשבת כמקום ניטרלי ומועדף על-ידי עסקים לניהול בוררויות בינלאומיות, וההסכם בין שני מוסדות הבוררות מציע פתרון מקצועי ומוכר ברמה הבינלאומית לפתרון סכסוכים שבהם מעורבים צד ישראלי וצד זר. בשווייץ יש סביבה משפטית התומכת בבוררות, מעניקה לצדדים ודאות לעניין תקפות הפסק והיכולת לאכוף אותו. החוק השווייצרי ובתי המשפט המקומיים ידידותיים להליכי הבוררות, סופיות הליך הבוררות היא אבסולוטית והערעור הוא ישירות לבית המשפט העליון בשווייץ הידוע במהירות החלטותיו בממוצע של כ-4.5 חודשים.

"SCAI נחשב למוסד בוררות חדשני המציע בין היתר בוררויות-בזק של שבועיים, בוררויות בהליך מזורז שנמשך לכל היותר עד 6 חודשים, וגם הליכי הבוררות הרגילים נמשכים בממוצע כ-11 חודשים. הבוררות עצמה", מציינת לבינט, "יכולה להתקיים בכל מקום בעולם בו יבחרו הצדדים". 

- האם יש השפעה למצב הפוליטי עבור חברות ישראליות בבוררויות בינלאומיות - האם זה משנה היכן מקיימים אותן?

לדברי קרולין מינג, מנכ"לית מוסד הבוררות השווייצרי, הניטרליות של שווייץ מבטיחה לצדדים גם מאזורי סכסוך שהליך הבוררות יתקיים כסדרו. לדוגמה, היא מספרת, "עם הטלת האיחוד האירופי סנקציות על פעילות מסחרית עם רוסיה, בעקבות הפלישה שלה לחצי האי קרים, חברות רוסיות שהיו מצויות בהליכי בוררות או בסכסוך עם חברות מהאיחוד האירופי, נתקלו בקשיים. הואיל ושווייץ היא ניטרלית ואינה שייכת לאיחוד האירופי, על מערכת המשפט שבה, ובכלל זה מוסדות הבוררות - לא היו מגבלות על בוררויות שהתנהלו במסגרת זו, והליכי הבוררות והאכיפה התקיימו כרגיל. הדבר נכון גם לגבי מדינות אחרות בעולם עליהן יש סנקציות כאלה ואחרות, ואם תתעורר בעיה מסוג זה מול חברות ישראליות, הניטרליות השווייצרית תאפשר לחברות ישראליות להיכנס להליך בעת הצורך ללא מגבלה וללא קשר לסנקציות". 

- מה מציעה השותפות הישראלית-שווייצרית למגזר העסקי בישראל?

"הפלטפורמה שהקמנו עם המוסד לבוררות השווייצרי נהנית מכלל היתרונות שיש לכל אחד משני המוסדות, המשכן ו-SCAI, ומציעה למעשה בוררות בהליך שקוף וברור, במחירים מוגדרים מראש, עם פיקוח טריבונל", אומרת עו"ד לבינט. "פתחנו בשווייץ נציגות, בראשות עו"ד דב רובינשטיין, בעל ניסיון של למעלה מ-15 שנה בבוררויות בינלאומיות והעומד לרשות הצדדים בפתיחת וקידום הליך הבוררות לרבות בחירת הבוררים. הנגישות והיכולת להתייעץ לשאול שאלות ולהיעזר בפלטפורמה לבחירת בורר מתאים מייצרת פתרון ייחודי ומותאם לכל מקרה". 

- מה ההבדל בין בוררויות בינלאומיות למקומיות?

לדברי עו"ד רובינשטיין, "ההבדל העיקרי הוא שבבוררות מקומית אנו מתמודדים על-פי שיטת משפט בסביבה משפטית מוכרת, אך בסכסוך בינלאומי- בין אם הוא מתקיים בבית משפט זר או בפני בורר - מדובר בסביבה משפטית שונה ובלתי ידועה. גם היקף משאבי הזמן והכסף של הצדדים הנדרשים לטיפול בסכסוך בינלאומי הם שונים.

"שאלה נוספת המטרידה לעתים קרובות צדדים לבוררות בינלאומית היא שאלת האכיפה, אך מאחר שלמעלה מ-150 מדינות חתומות על אמנת ניו-יורק, המבטיחה שבתי המשפט במדינות החברות יכבדו פסקי בוררות, מסתבר שכאשר ניהול הבוררות הבינלאומית נעשה על-פי כללים ברורים ומקובלים כמו הכללים השווייצרים, אכיפת הפסק קבילה בכל מדינות החתומות על האמנה".

 - למה בכלל ללכת לבוררות בינלאומית ולא לבית המשפט?

"בתי המשפט במדינה זרה", משיבה לבינט, "מביאים עמם את כל נטל רב שיש בהתדיינות מבחינת פרוצדורה, לוחות זמנים ובנוסף את הדין הזר. צדדים לעסקה בינלאומית אמורים להרגיש נוח יותר במערכת כללים שנבחרה על-ידיהם בפני טריבונל שנבחר בהתאמה לסכסוך, בורר מקצועי שמבין בתחום הסכסוך ולא שופט זר ואקראי, ובלוחות זמנים ושפה שהוסכם עליהם מראש. מדובר באנשי עסקים ומנהלי חברות אשר מתקשים להמשיך ולבצע את עבודתם תוך כדי התנהלות אינסופית בבתי משפט ברחבי העולם.

"אין ספק שכאשר מדובר בסכסוך במסגרת הסכם בינלאומי, גוברת הנטייה להשתמש בבוררות. השאלה החוזרת היא היכן ועל-פי אילו כללים. אנו מאמינים שנכון לפעול במסגרת מוסד לבוררות מוכר על פני בוררים אינדיבידואלים, ומאמינים כי שיתוף-הפעולה עם המוסד השווייצרי יוכיח את עצמו כמסגרת פרקטית, יעילה ודינמית". 

- הטענה הרווחת היא שבוררות בינלאומית היא הליך יקר, ושווייץ ידועה כמדינה יקרה.

"ניתן להוכיח מספרית כי בוררות בינלאומית היא הליך זול יותר משמעותית מהליך משפטי - ולו רק בשל לוח הזמנים הקצר והמוקפד, אם היא מתנהלת במסגרת מתאימה. נכון, שווייץ יקרה, וכך גם לונדון ניו-יורק ומקומות נוספים, וכאמור ניתן לקיים את הבוררות בכל מקום בעולם.

"יחד עם זאת, תעריפי ההליך הנגבים על-ידי המוסד והבורר זולים משמעותית מאופציות אחרות. עלות בוררות על-פי הכללים השווייצרים תהיה תמיד נגזרת מדורגת של סכום הסכסוך על-פי תעריף ומחשבון ידועים מראש. כך למשל, עלות הבורר והמוסד בבוררות של 2 מיליון דולר תהיה כ-58 אלף דולר בלבד. בוררות בסכומים של פחות ממיליון דולר חייבת להסתיים בהליך מזורז של 6 חודשים ובישיבה פרונטלית אחת בלבד". 

- לסיום, ממה צריך להיזהר המגזר העסקי הישראלי הפונה לבוררות?

"המפתח להליך בוררות נכון הוא הבורר", אומרת לבינט. "כשבוחרים בורר בינלאומי, חשוב שהוא יהיה מסוגל מקצועית לדון בסכסוך בהתאם לדין החוזה ולתחום הסכסוך. חשוב שהוא יהיה בעל ניסיון בתחום הבינלאומי ובעל רגישות לפערים תרבותיים, שתהיה לו מיומנות לנהל את הבוררות בשפה עליה החליטו הצדדים, והחשוב מכל - שיהיה זמין. מניסיוננו העסקי אנו יודעים שבחירת הבורר היא אחד האתגרים המורכבים העומדים בפני הצדדים לסכסוך.

"הנושא השני שחשוב לתת עליו את הדעת הוא ניסוח סעיף או הסכם הבוררות מראש. אחת הבעיות הנפוצות היא היעדר תשומת-לב לסעיף הבוררות או הסכם הבוררות. כסעיף בהסכם עתיר סעיפים עסקיים הוא נתפס כטכני ולא מעניין, אך תשומת-לב לפרטים והתאמה נכונה לפוטנציאל הסכסוך בין הצדדים עלולה להיות משמעותית ביותר ולקבוע תוצאה של דיון במחלוקת מהותית.

"מאד מומלץ לנסח את סעיף הבוררות המתאים בזמן עריכת החוזה, כאשר הצדדים אינם במצב של סכסוך. כמובן שיש לתת את הדעת על מקום הבוררות, השפה והכללים, אך יש נושאים ספציפיים שיש לתת עליהם את הדעת בהסכמים מורכבים, ולצורך כך מומלץ להתייעץ בשלב עריכת הסכם הבוררות או הסעיף.

"מבחינת מקום הבוררות, אין ספק כי שווייץ מציעה סביבה ניטרלית ותומכת בהליכי בוררות, לצד ניסיון עשיר ומוניטין מצוין בנושא. אגב, הבורר אינו חייב להיות שווייצרי, והדין המהותי של החוזה יכול שיהיה אנגלי, איטלקי, צרפתי או כל דין אחר".