הרשות הפלסטינית העבירה לחברת החשמל כחצי מיליארד שקל

התשלום, בסך 590 מיליון שקל, יהווה את תחילת כיסויו של החוב הנוכחי - שעומד על קרוב ל-2 מיליארד שקל ■ שינויים בהסדרי הגבייה ברשות - חברת החשמל תפסיק לעבוד מול גורמים פרטיים

בניין חברת החשמל / צילום: איל יצהר
בניין חברת החשמל / צילום: איל יצהר

חברת החשמל הודיעה היום (ד') לבורסה על קבלת תשלום ראשון בגובה 590 מיליון שקל מהרשות הפלסטינית, לתחילת כיסויו של חוב בהיקף של קרוב ל-2 מיליארד שקל. יתרת החוב תשולם ב-48 תשלומים. התשלום בוצע בהמשך להסכם עקרונות שהושג באמצע החודש הקודם, עליו חתמו שר האוצר משה כחלון, מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף פולי מרדכי, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד והשר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית חוסיין א-שייח.

במסגרת ההסכם הוחלט כי חברת החשמל תפסיק לעבוד מול גורמים פרטיים ברשות, שמהם היא התקשתה עד היום לגבות כספים, ובמקום זאת יוקם גוף מרכזי של הרשות הפלסטינית שיהיה אחראי לאספקת חשמל רציפה לכל הפלסטינים בשטחים ולתשלום לחברת החשמל. במסגרת הניסיונות לגבות את החובות סיכמה בתחילת השנה הממשלה עם חברת החשמל על העברת נתחים מכספי המסים הפלסטינים לכיסוי החוב, אך אסרה על חברת החשמל לנתק את הזרם מחשש לתגובות חריפות בקהילה הבינלאומית.

בתחילת אפריל השנה צימצמה חברת החשמל ב-50% את האספקה לבית לחם, חברון ויריחו, כחלק מתוכנית לצמצם את האספקה מדי יום באיזור אחר בגדה. חברת החשמל המזרח ירושלמית, הרוכשת חשמל מחברת החשמל ואחראית להולכה שלו לאיזורים נרחבים ברשות הפלסטינית, שילמה לחברת החשמל 60 מיליון שקל, כדי לקנות זמן לצורך מו"מ. החברה המזרח ירושלמית עתרה במקביל לבג"ץ, שהוציא צו שאסר לפגוע באספקת החשמל, למרות חובותיה לחברת החשמל.

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, מסר כי "מדובר בהישג גדול לטובת ללקוחות חברת החשמל, לאחר שנים של מו"מ ומגעים אשר כללו גם ערכאות משפטיות, וחוב אשר העיב על מצבה הפיננסי של חברת החשמל. עצם העברת התשלום הראשון של כ-600 מיליון שקל מהווה הישג משמעותי ודרמטי של עמידה בתנאים שנקבעו".