המדינה נאלצה לפסול הצעה גבוהה במכרז להשכרה בי-ם

ההצעה הזוכה של שיכון ובינוי נדל"ן עמדה על 66 מיליון שקל, אולם כעת מסתבר כי הצעה אחת נוספת לפחות הייתה גבוהה בעשרות מיליוני שקלים - אך המדינה נאלצה לפסול אותה בשל חוק "חובת מכרזים"

הדמיית פרויקט ההשכרה בירושלים בו זכתבה שיכון ובינוי / הדמיית הפרויקט: ASSAF PEREZ
הדמיית פרויקט ההשכרה בירושלים בו זכתבה שיכון ובינוי / הדמיית הפרויקט: ASSAF PEREZ

המדינה הפסידה עשרות מיליוני שקלים בשל טעות טכנית של מציע במכרז דיור להשכרה בירושלים - כך נודע ל"גלובס".

בתחילת החודש נסגר מכרז להשכרה ארוכת-טווח בירושלים, שפרסמו החברה הממשלתית "דירה להשכיר" יחד עם רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) במתחם אלנבי בעיר. במכרז זכתה חברת שיכון ובינוי נדל"ן, שהצעתה עמדה על 66 מיליון שקל.

כעת מסתבר כי ההצעה הזוכה אמנם הייתה ההצעה הכשרה הגבוהה ביותר, אולם הצעה אחת נוספת לפחות הייתה גבוהה בעשרות מיליוני שקלים - אך במהלך בחינת ההצעות היא נפסלה מסיבה טכנית. ההחלטה לפסול את ההצעה נבעה בשל חוק "חובת מכרזים" ולאחר התייעצות של אנשי חברת "דירה להשכיר" עם יועציה המשפטיים. 

כך, המדינה הפסידה למעשה עשרות מיליוני שקלים שהייתה יכולה לקבל על הקרקע. בימים בהם כמעט כל קרקעות המדינה משווקות במסלול מחיר למשתכן, מסלול בו ישנן הנחות על הקרקע - אובדן ההכנסות ממכרזים רגילים בולט אף יותר.

נזכיר כי המכרז המדובר - אליו ניגשו בין היתר גם החברות אביב, אזורים, אחים חסיד, דונה ורובינשטיין - התייחס למתחם אלנבי בירושלים, המחולק לשני מגרשים שונים (דרומי וצפוני) עליהם ניתן להקים 279 יחידות דיור בסך-הכול, כולן להשכרה ארוכת-טווח.

כמו בכל מכרז ממשלתי לדיור להשכרה שפורסם עד היום, 25% מתוך מלאי הדירות יושכרו לזכאי משרד השיכון בדמי שכירות מפוקחים שאמורים להיות נמוכים בכ-80% ממחיר השוק. המתחם הדרומי, בשטח של כ-11.1 דונם, ממוקם במשולש הרחובות דניאל ינובסקי, חנוך אלבק ושמואל לופו; והמתחם הצפוני, בשטח של כ-6 דונם, ממוקם בין הרחובות חנוך אלבק וקדושי סלוניקי.

הפרויקט כולל כאמור 279 דירות בסך-הכול בשטח עיקרי של כ-25 אלף מ"ר. עוד במסגרת זכויות הבנייה גם שטחי מסחר בהיקף 500 מ"ר אותם יבנה הזוכה במכרז ואותם יוכל למכור בשוק החופשי לאחר אכלוס דירות המגורים. הבנייה הפרויקט תיעשה ב-13בניינים בני עד 6 קומות.

במסגרת המכרז ישנן גם כמה מטלות ציבוריות באחריות היזם - הקמת 3 גני ילדים בקומת הקרקע של אחד מבנייני המגורים בשטח של כ-530 מ"ר ופיתוח שצ"פ (שטח ציבורי פתוח) בהיקף 10 דונם. שתי המטלות מהוות תנאי לקבלת היתר הבנייה ותנאי לקבלת אישור האכלוס של הפרויקט (טופס 4).

על-פי תנאי המכרז, החברה שתזכה תצטרך להקים לתפעל ולנהל את הפרויקט להשכרה למשך תקופה של 20 שנה ללא אפשרות למכור את הדירות. רק בתום התקופה תוכל החברה למכור את הדירות בשוק החופשי, למעט סייג אחד, במסגרתו רשאית החברה שתזכה במכרז למכור את הנכס בשלמותו, לאחר אכלוסו, כנכס מניב.

נזכיר כי רבע מהדירות שייבנו במסגרת המכרז עתידות להיות מושכרות לזכאי משרד הבינוי והשיכון במחיר מופחת.