כיל עוצרת את פעילות האשלג באתיופיה; תמחק 170 מיליון דולר

המהלך - על רקע דרישת הרשויות באתיופיה לתשלום מס בהיקף 55 מיליון דולר וצניחת מחירי האשלג בעולם בשנתיים האחרונות

אשר גרינבאום / צילום: איל יצהר
אשר גרינבאום / צילום: איל יצהר

קבורת חמור לפרויקט האשלג האתיופי של כיל  , מקבוצת החברה לישראל: דירקטוריון כיל החליט אתמול (ד') להפסיק את פעילות הקמת מכרה האשלג שלה באתיופיה. בחברה מציינים כי החלטת הדירקטוריון התקבלה בעיקר "נוכח היעדר תמיכה מצד ממשלת אתיופיה בבניית תשתיות ויצירת המסגרת הרגולטורית הנדרשת לצורך הקמת הפרויקט, ובעקבות החלטת רשות המסים האתיופית לדחות את הערר שהגישה אלאנה אפר (החברה הבת שהקימה כיל באתיופיה לצורך הפעלת המכרה, ק' י') ביחס לשומת המס הבלתי חוקית והבלתי מוצדקת, אשר אלאנה אפר נמנעה מלשלם".

הערך המאזני של ההשקעה באתיופיה עומד על 170 מיליון דולר, וכיל תבצע מחיקה של מלוא הסכום בדוחות הרבעון השלישי ובנוסף תבצע הפרשה בסכום עלויות הסגירה הצפויות.

לפני כחודש וחצי דיווחה כיל כי ועדת הביקורת של רשות המס באתיופיה דחתה את ערעורה של אלאנה אפר ואישררה שומת מס בסכום של כ-55 מיליון דולר. כעת מציינים בכיל כי "כפי שכבר נמסר לממשלת אתיופיה, מעשיה ומחדליה של אתיופיה מהווים הפרה, בין היתר, של ההגנות להן זכאית ההשקעה מכוח אמנת ההשקעות הבינלאומית".

כיל הכריזה בתחילת 2014 על כניסה למיזם באתיופיה לאחר שרכשה את אלאנה פוטאש הקנדית שהחזיקה בזיכיון על המכרה. בהודעת החברה אז נאמר כי המכרה האתיופי צפוי להפיק בתוך פחות מחמש שנים כמיליון טון אשלג בשנה.

עודפי האשלג בעולם הביאו מספר חברות בולטות, ובהן פוטאש הקנדית, להכריז בשנה האחרונה על צמצום וסגירת מכרות, כך שכיל אינה הראשונה המבטלת תוכניות השקעה והתרחבות. במקרה שלה, כך נראה, היתה התעקשות הרגולטור באתיופיה על תשלום המס - הקש ששבר את גב הגמל. מניית כיל, הסובלת מהירידה החדה במחיר האשלג, צנחה בקרוב ל-50% בשנה וחצי האחרונות והיום היא הגיבה להודעה בעלייה של כ-1% במהלך המסחר.

מהלך ההתרחבות המתוכנן של כיל באתיופיה היה חלק מאסטרטגיית "הצעד הבא קדימה" שהוביל המנכ"ל הפורש של החברה, סטפן בורגס, שכללה גם השקעות במיזמי אשלג ודשנים בסין ובאירופה לצד צמצום ההשקעות במפעלי החברה בדרום הארץ, על רקע החיכוכים מול הרשויות הרגולטוריות בישראל. כעת נותר לראות אם כיל, בהובלת המנכ"ל הזמני, אשר גרינבאום, שהחליף את בורגס שהתפטר לפני כחודש על רקע פרשיית הטרדה מינית, תמשיך בצמצום פעילותה מחוץ לישראל.