כיצד משפיעה צניחת הפאונד על מחירי החופשות בלונדון?

את השפעת הצניחה של הפאונד הבריטי לא נרגיש במחירי הטיסות המתומחרים בדולרים, אלא בעיקר במחירי המלונות בממלכה הבריטית, במחירי הבילוי באתרים שונים וכמובן בקניות

לונדון / צילום: רויטרס
לונדון / צילום: רויטרס

את השפעת הצניחה של שער הפאונד הבריטי לא נרגיש אמנם במחירי הטיסות המתומחרים בדולרים, אלא בעיקר במחירי המלונות בממלכה הבריטית, במחירי הבילוי באתרים שונים וכמובן בקניות. למעשה, סמנכ"ל השיווק באיסתא, רונן קרסו, צופה כי שחיקת שער המטבע כעת תחזיר את לונדון למפת היעדים הקלאסיים של התייר הישראלי.

"בשנות ה-80-90 לונדון ופריז היו יעדים מובילים עבור התייר הישראלי. אחרי כן נכנסו יעדים נוספים כמו ברצלונה, פראג וברלין - ומנגד לונדון ירדה בעיקר בגלל יוקר החופשה, ופריז ירדה בעקבות אירועי הטרור - כשהיא עדיין לא מתאוששת מהם בהיבט תנועת התיירים מישראל. השנה, מאז אירועי הברקזיט בחודש יוני, הצרכן הישראלי מפנים שלונדון זולה עבורו יותר. היקף ההוצאות - הכולל שופינג, כניסה להצגה, למוזיאונים או למשחק כדורגל - ירד ב-20% בגלל שער המטבע, וזה דרמטי, בעיקר כאשר מדובר בנופש משפחתי".

מחירי הטיסות כאמור לא מושפעים מירידת המטבע, בכל הנוגע לבריטיש איירווייז או אל-על, למשל. בקו ללונדון פועלות חברות תעופה סדירות וחברות לואו קוסט, כאשר זהו אחד הקווים שבו אין טיסות צ'רטר (כלומר טיסות עם מטוסים חכורים). הסיבה העיקרית לכך הם מסי הנמל הגבוהים מאוד בנמלי התעופה בלונדון, המגיעים לכ-200 דולר לאדם (ומחצית המחיר לילדים). לפיכך, קרסו מסביר כי מחירי החבילות ללונדון ירדו - אבל רק בגלל רכיב המלון, כאשר מחירי הטיסות לא מושפעים.

לדבריו, חבילה הכוללת טיסה ו-3 לילות (לא בתקופת החגים) עולה כעת 600 דולר - לעומת כ-750 דולר, המחיר שהיה תקף לחבילה זהה לפני שנה. "מאז חודש יוני, אנחנו מזהים גידול של 15% בתנועת ישראלים ללונדון, ואני משוכנע שגם לסוכות הקרוב נראה ביקוש גובר לחופשה משפחתית בלונדון בפרט ובבריטניה בכלל", אומר קרסו.

דוחות רשות שדות התעופה אכן מלמדים על גידול במספרים, אולם בשלב זה הוא מתון יותר, בעיקר כשהוא משקלל את תקופת טרום הברקזיט: במחצית הראשונה של 2016 (עד חודש אוגוסט) טסו לבריטניה כ-700 אלף ישראלים - גידול של כ-5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

גם יוני וקסמן, המשנה ליו"ר אופיר טורס, מזהה עלייה של 15% בתנועת הנוסעים ללונדון בשלושת החודשים האחרונים. עם זאת, הוא מציין כי ירידת מחירי המלונות בלונדון עקב שחיקת המטבע לא תתורגם למספרים דרמטיים, היות והביקוש לנופש בלונדון, בעקבות שחיקת המטבע גם מול מטבעות אחרים, גדל לא רק מצד ישראלים, ולכן "מחירי המלונות בתרגום לשקלים זולים במקצת אך לא באופן משמעותי".

לדבריו, "הביקוש הגבוה ללונדון, בסוכות ומיד אחרי החג, בא לידי ביטוי בעשרות הטיסות השבועיות ליעד וגם בטיסות ללונדון דרך יעדים נוספים".

וקסמן מספק דוגמה למחירי חבילות לחודש נובמבר, כלומר עם הירידה הטבעית בביקוש לאחר חגי תשרי, כך שחבילה הכוללת טיסה ואירוח על בסיס לינה וארוחת בוקר (ליחיד בחדר זוגי) ל-4 לילות תעלה 700-800 דולר (בהתאם לדרגת התיירות במלון).

דנה לביא, המשנה למנכ"ל בקבוצת הדקה ה-90, שומרת על אופטימיות זהירה: "צניחת שער הפאונד עדיין לא מורגשת במחירי החבילות בשלב זה", היא אומרת, ומעריכה כי אם שער המטבע יישאר ברמה הנוכחית, תחול ירידה של 10%-15% במחירי החבילות ללונדון בתקופה הקרובה - וגם היא מציינת כי זאת בעיקר לנוכח רכיב הלינה שמחירו נשחק. 

עד כמה תורגש שחיקת המטבע במחירי הלינה? לפי איל סגל, מנכ"ל אתר הוטלס קומביינד, העוסק בהשוואת מחירי מלונות, המחירים ירדו בכ-20% בהתאם לדוגמאות הבאות: לפי אתר הוטלס קומביינד, סוף שבוע במלון Ascot Hyde Park Hotel עולה כעת כ-400 שקל, במקום 525 שקל בשיא עונת הקיץ; ובמלון Kensington Close Hotel בדרגת אירוח של 4 כוכבים מחיר הלינה ירד מ-500 שקל לכ-395 שקל.

אלא שהוא מציין גורם נוסף: "לצד שחיקת המטבע, המחירים לעומת עונות השיא של הקיץ נובעים גם מהעובדה שחגי ישראל מתקיימים מחוץ לעונת התיירות באירופה, ויש ירידה טבעית במחירי המלונות - שילוב שני הגורמים מביא להוזלה".

עם זאת, הוא מדגיש כי "הישראלים עדיין לא מנצלים את מחירי המלונות הזולים, והביקוש למלונות בלונדון עלה רק ב-5% בימים האחרונים - גידול אופייני לעליה הטבעית בתקופת החגים. הסיבה לכך כנראה נעוצה במחירי הטיסות ללונדון, שלא ירדו".

 

בכל הנוגע לטיסות - כאמור, המשחק שונה לחלוטין: חברות התעופה הסדירות הטסות ללונדון, אל-על ובריטיש איירווייז, כאמור מתומחרות בהתאם למטבע דולרי, ועל כן שחיקת המטבע הבריטי לא משפיעה. באשר לחברות הלואו קוסט שטסות לבריטניה, מונרך ואיזי ג'ט - גם שם משחק המחירים נותר מושפע מרציונליזציית ביקוש והיצע והזמנה מוקדמת ככל האפשר.

באתר סמארט אייר מספקים כמה דוגמאות למחירי טיסות ללונדון באמצעות מונרך, מהם ניתן ללמוד כי מגמת המחירים נתונה לחסדי הביקושים: כך למשל בטיסה ללונדון באמצע דצמבר, מי שהזמין בחודש ספטמבר שילם 205 דולר, וכיום המחיר הוא 227 דולר (מונרך). באיזי ג'ט, למשל, מי שהזמין בחודש שעבר,שילם 330 דולר - לעומת כמעט 400 דולר המחיר כיום.

אלא שבטיסה שמיועדת לחודש נובמבר הקרוב, מצטיירת תמונה הפוכה: בחודש שעבר מחיר טיסה כזו עם איזי ג'ט עמד על 350 דולר, וכעת המחיר עומד על 308 דולר. בסמארט אייר מנמקים כי הפערים נובעים, כאמור, מהיצע וביקוש - ולא משערי המטבע. 

כאשר עורכים השוואה בין מחירי החופשה לסוכות הקרוב לעומת סוכות בשנה שעברה עולים הפרשים במחירים, כפי שעולה מנתוני חברת גוליבר: טיסה ללונדון (אל-על) השנה עולה 670 דולר לעומת 762 דולר בשנה שעברה, כאשר חבילת נופש (למלון קינג סולומון, 4 לילות כולל ארוחת בוקר), שהשנה מחירה 1,000 דולר, עלתה כ-1,080 דולר בשנה שעברה. נתוני יחס ליש"ט לדולר בסוכות הנוכחי לעומת סוכות שעבר עומדים על 1.52 השנה, לעומת 1.24 בשנה קודמת.