"אנחנו נגד העולם"

טראמפ הציל את מועמדותו מהתמוטטות, גם אם לא הציל את עצמו מתבוסה

העימות הטלוויזיוני בין הילארי קלינטון לדונלד טראמפ/ צילום: רויטרס
העימות הטלוויזיוני בין הילארי קלינטון לדונלד טראמפ/ צילום: רויטרס

הנה מדוע דונלד טראמפ גבר על הילארי קלינטון בעימות הטלוויזיה (ארבע לפנות בוקר שעון ישראל): הוא הציל את מועמדותו לנשיאות מהתמוטטות, ואגב כך הלם בקלינטון לא רק מתחת לחגורה, אלא גם מעליה.

(מקור מוסמך יותר ממני, סקר מהיר של רשת CNN, הראה לפנות בוקר כי רוב גדול, 57%, חשבו שידה של הילארי קלינטון הייתה על העליונה. אבל עורכי הסקר אומרים ש-58% מן הנשאלים העידו על עצמם מלכתחילה שהם תומכי קלינטון).

אינני חושב שטראמפ עלה על נתיב הניצחון, אבל הוא הפגין יכולת יוצאת דופן לעמוד על רגליו, אפילו לרוץ, כאשר רוח עזה נושבת בפניו. עמדה לו תערובת מדהימה של נחישות דעת ושל חוצפה. הוא חזר והזכיר לנו כיצד דרס את מתחריו במקדימות הרפובליקאיות במשך שנה תמימה.

#MAGA

התגובה החשובה ביותר על העימות באה בערך עשר דקות לאחר סיומו. מושל אינדיאנה מייק פנס (Pence), המועמד לסגן נשיא, בירך את טראמפ בטוויטר על "ניצחון גדול!" והכריז: "אני גאה לעמוד לצדך בשעה שאנחנו #MAGA", זאת אומרת, בתרגום נאות לעברית, "מחדשים את גדולתה של אמריקה כמקדם".

בזה הקיץ הקץ על הניסיון לחולל הפיכה של הרגע האחרון במפלגה הרפובליקאית נגד טראמפ. ההזיה, שיהיה אפשר להדיח אותו מן המועמדות 29 יום לפני ההצבעה הייתה מיוסדת כמעט כולה על תרחיש פנס. זאת אומרת, על פי התרחיש, המועמד לסגן הנשיא היה מתמנה במקום טראמפ, מפני שהוא היחיד זולתו שקיבל את ברכתה של ועידת המפלגה הרפובליקאית בחודש יולי.

פנס עצמו העניק תנופה לתרחיש הזה, כאשר גינה ביום ו' ללא סייג את מונולוג המין והאונס של טראמפ בסרט הקלטה בן 11 שנה. הסרט דלף מארכיונה של רשת אן.בי.סי, וטראמפ שבר בו כל טאבו חברתי אפשרי.

בניגוד לאחרים במפלגתו, או במשפחת טראמפ, פנס לא ראה צורך להוסיף שהמונולוג מנוגד ל"טראמפ האמיתי". "אני לא אגן על דבריו", אמר המועמד לסגן הנשיא, והוסיף את התקווה החסודה, שבעימות הממשמש ובא טראמפ "יראה לעם האמריקאי מה שבלבו". בהשראת ההצהרה הזו, שורה של רפובליקאים התחילו לקפוץ מן הספינה המועדת לטביעה.

 

אין החלפה

עכשיו, לאחר שפנס חזר והתחייב להיות מס' 2 לויאלי, אין עוד אופציית החלפה. אין זאת אומרת שההתקוממות במפלגה הסתיימה, אבל מעכשיו הנתיב היחיד הפתוח לפני המתקוממים הוא עריקה.

מאין להם עוד רפובליקאי חלופי, התייצבות נגד טראמפ תחייב אותם לקרוא למצביעי המפלגה להימנע, או להצביע בעד מועמד אחר. זה יהיה אקט של בגידה, שישמוט את הקרקע מתחת לרגליהם של רבים מהם. הם לא יוכלו להתמודד בעתיד על מועמדות המפלגה לנשיאות, והם יתקשו אפילו להיבחר לכהונות פחותות-ערך, כמו סנאטור, או מושל, או ציר בית הנבחרים. ההתפתחות הזו גם תקצר מאוד את תור הרפובליקאים, ששקלו בשתי היממות האחרונות להצטרף להתקוממות.

במובן הזה, טראמפ השיג בדיוק נמרץ את מה שרצה להשיג ערב העימות: להישאר בחיים. אבל גבו מוסיף להיות דחוק אל הקיר. הוא יצטרך להתגבר על גירעונות חמורים של תמיכה לא רק בזירה הארצית, אלא בייחוד במדינות מפתח, שעליהם תקום מועמדותו או תיפול.

"אפקט כנף המעיל"

ערב העימות הראו שורה של סקרים, כי קלינטון עוברת ליתרון בפלורידה ובאוהיו, בצפון קרוליינה ואולי גם באייווה. בלי המדינות האלה אין לטראמפ סיכוי מתמטי לזכות ברוב בחבר האלקטורים (270 מתוך 538). דגמים סטטיסטיים (כמו זה של 'פרוייקט 538', או של ה'ניו-יורק טיימס') העמידו אתמול (א') את סיכויי ניצחונה של קלינטון על סביבות 80%. לשורה של מומחי בחירות רפובליקאים יוחסה ההערכה ש"הבחירות אבודות".

מאמר המערכת של ה'וול סטריט ג'ורנל', התומך תמיד ללא סייג במועמדי הימין, משלים הבוקר עם תבוסתו הממשמשת ובאה של טראמפ, ומדבר על הצורך להציל את הרוב הרפובליקאי בקונגרס. לנוסחה כזאת יש רק משמעות אחת: ויתור של המפלגה על תמיכה פעילה בטראמפ והטיית משאביה לעזרת מועמדים שסכנת תבוסה מרחפת עליהם בבחירות לסנאט ולבית הנבחרים.

ב-8 בנובמבר, לצד כהונת הנשיא, יעמדו לבחירה חוזרת כל 435 צירי בית הנבחרים ו-34 ממאה חברי הסנאט. כיום הרפובליקאים נהנים מן הרוב הגדול ביותר שלהם בקונגרס זה 85 שנה. הם חוששים שתבוסה ניצחת של טראמפ תוריד את הרוב הזה לטמיון מכוח מה שמכנים "אפקט כנף המעיל".

כמו ציידי התאגידים

מלכתחילה, הרפובליקאים אימצו את טראמפ בלב ולב. הוא לא התיישב עם ערכיהם ועם מזגם. הוא נהג בהם כדרך שנוהגים בפלטפורמה. בשיטה האמריקאית אין טעם להתמודד על הנשיאות באופן עצמאי, מחוץ לשתי המפלגות הגדולות. איש מעולם לא הצליח. הוא השתלט אפוא על המפלגה כדרך שציידי תאגידים מוציאים השתלטות עוינת אל הפועל.

עכשיו, כאשר חלק מן הרפובליקאים מתעשתים ומסתלקים, חוזר ומתחוור הבוז שטראמפ רוחש להם. "צבועים חסודים", הוא קרא להם לאחר הגינויים שהמטירו על מונולוג הסקס האלים שלו.

מודעה גדולה של טראמפ הופיעה לפנות בוקר באתרי רשת ימניים. היא מסכמת את מצב הדעת שלו ואת האסטרטגיה מכאן ואילך. "אנחנו נגד העולם", מכריזה המודעה. השימוש בגוף ראשון רבים אינו מאריך. השורה הבאה אומרת, "הצטרפו אליי".

בעיני עצמו, ובעיני הרבה מאוד מתומכיו, דונלד טראמפ עומד עכשיו בגפו נגד העולם. "העולם" יכול להיות סין ומקסיקו, הגונבות מקומות עבודה, ומציפות את שוקי אמריקה במוצרים זולים; "העולם" יכול להיות אובמה וקלינטון, וורן באפט וג'ורג' סורוס, הקושרים קשר לגנוב את הבחירות מטראמפ; ו"העולם" יכול להיות הממסד הרפובליקאי העוין, המנסה לגזול מטראמפ את טרפו האלקטורלי.

בעימות של הבוקר הוא הודיע ל"עולם" שמנוי וגמור אתו להילחם עד הסוף, יהיה הסוף מר כאשר יהיה. ברגע מדהים של התרסה הוא הבטיח להילארי קלינטון בית סוהר, לא פחות, אם הוא ייבחר לנשיא. ספק אם משהו מעין זה נשמע אי-פעם בבחירות לנשיאות בארה"ב. מה איכפת לו. הוא הביא לאולם העימות ארבע נשים, הטוענות שביל קלינטון אנס או ניסה לאנוס. הוא הוריד את העימות לרמת ההתנצחות של טבלואיד רכילות גס, הנמכר בתורי המרכולים בארה"ב. מה איכפת לו.

הופרכה מעיקרה הציפיה שדונלד טראמפ יקרוס בשידור חי, מפני שיאבד את עשתונותיו. צלו יוסיף להתארך על אמריקה בארבעת השבועות הבאים. כל רמז של חיוך יימחה מפניו. הוא הכריז מלחמה טוטלית, הוא ינהל אותה ללא רחמים, והוא ימצא ליגיונות של תומכים ערוכים לקרב.

ציטוטים
 ציטוטים

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com. ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny