האם המאבק על פריסת התשתיות של הוט לא נגמר?

חבר בוועדה שאישרה את הדחייה להוט טוען כי החברה תוכל לפרוס תשתיות עצמאיות אם יאפשרו לה להשתמש בתשתיות בזק ■ טוען עוד כי המטרה הייתה להביא פתרון טלוויזיה מיידי ליישובים בפריפריה

בכירים בוועדה המייעצת שאישרה את התוכנית לדחיית הפריסה האוניברסלית של הוט, טוענים כי פעלו על-מנת להביא מיידית ליצירת תחרות בתחום הטלוויזיה, אך את עניין הטיפול בעבירות של הוט שלא מילאה אחר חובת הפריסה האוניברסלית הם מניחים לפתחו של משרד התקשורת ומציעים שהוא יפעל בנושא.

בשבוע שעבר אישר שר התקשורת בפועל, צחי הנגבי, את התוכנית שהגה מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר (לאחר שדאג לאשר אותה בוועדה המייעצת), ולפיה תידחה חובת הפריסה של הוט ב-61 יישובים בפריפריה בשנה. בתמורה לכך הוט תספק עד סוף השנה פתרון טלוויזיה על גבי האינטרנט של בזק לאותם יישובים, דוגמת סלקום TV.

בשיחה עם אחד מחברי הוועדה המייעצת, שכאמור אישרה את התוכנית של פילבר, הוא הסביר כי ההחלטה לאמץ את הדחייה באה לשרת את הציבור בפריפריה ולמצוא לו פתרון מיידי לטלוויזיה.

"מבחינתי כנציג ציבור, הדבר החשוב ביותר הוא שהוט תביא פתרון טלוויזיה למאות יישובים בפריפריה שכבר עשרות שנים לא יכולים ליהנות מתחרות בטלוויזיה. אם אני צריך להחליט בין דחייה בשנה של תוכנית הפריסה שלה ל-61 יישובים, לבין להביא פתרון מיידי ל-271 יישובים בפריפריה - אז אני מעדיף את הפתרון הראשון. מה עושים אם הוט עברה על החוק או לא, האם לקנוס אותה וכו', זה דבר שאותי כנציג ציבור זה לא מעניין. שמשרד התקשורת ידאג לזה ושיחליטו שם מה לעשות איתה. התפקיד שלי זה רק לדאוג לציבור", אמר.

בתשובה לשאלה מדוע אותם חברי ועדה שתמכו בתוכנית הפריסה של המנכ"ל הקודם אבי ברגר לפני שנתיים, עכשיו דוחים אותה, אמר חבר הוועדה כי הסיבה היא שאז הרפורמה בשוק הסיטונאי לא יושמה, וכעת, משיושמה הרפורמה, הוט יכולה להשתמש בתשתיות בזק, לעבור דרך הקנים שלה או דרך כל תשתית אחרת שכבר קיימת ולספק שידורי טלוויזיה על גבי האינטרנט לפריפריה.

הוא ציין כי אם הוא היה מנכ"ל משרד התקשורת הוא היה מחייב את הוט להשלים את הפריסה על גבי התשתיות של בזק, כולל עמודי התקשורת שלה, וככה הוט לא יכלה הייתה לטעון שזה לא כלכלי עבורה.

הוא חזר והדגיש את הקושי שיש לכל חברת תשתיות לפרוס תשתיות ביישובים מרוחקים בגלל היעדר הצדקה כלכלית, אך הדגיש כי היכולת להשתמש בתשתיות קיימות של בזק פותר את הבעיה.

בתשובה לשאלה האם הוא באמת מאמין שמדובר בדחייה בלבד של חובת הפריסה, ולא בביטול שלה, השיב ואמר כי זו התוכנית שהוצגה לוועדה המייעצת, וכי מבחינתו המטרה הייתה להציע פתרון מיידי שהושג.

הוא הדגיש כי בשנה הקרובה הוועדה המייעצת תשב ותחליט האם צריך לחייב את הוט להשלים את הפריסה בהתאם ליכולתה להשתמש בתשתיות בזק, או שיצטרכו להחליט האם לקנוס אותה על היעדר הפריסה. לדבריו, בזק מערימה קשיים בשימוש בתשתיות שלה, וללא זה לא ניתן יהיה לפרוס תשתיות במדינת ישראל, והוא מקווה שמשרד התקשורת יפתור את הבעיה הזאת.