פילבר והנגבי פוטרים את הוט מחובת הפריסה האוניברסלית

הדיל שמוכיח מדוע בישראל שווה לעבור על החוק: יישובים שפרוסים בפריפריה ואין להם תשתיות הוט, יוכלו לקבל את שידורי הטלוויזיה של הוט על גבי האינטרנט באמצעות תשתיות בזק

השר צחי הנגבי אישר את המלצות הוועדה המייעצת בראשות מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר בעניין פריסת תשתיות הוט ביישובי הפריפריה. כפי שנחשף ב"גלובס", משרד התקשורת סגר עם הוט קומבינה לפיה הוא דוחה לה את חובת הפריסה ביישובים שבהם היא לא פרסה תשתיות בשנה, ובתמורה תספק החברה את שידורי הטלוויזיה שלה על גבי רשת האינטרנט, כלומר, על גבי רשת בזק באותם יישובים שבהם היא לא פרסה תשתיות.

נזכיר כי הוט חויבה לפני שנתיים על-ידי שר התקשורת לשעבר, גלעד ארדן, להשלים עד החודש פריסת תשתיות בעשרות יישובים, וזאת כחלק מתוכנית כוללת להשלמת הפריסה בצורה מדורגת בהתאם לרישיונה. כעת, בסיועו של מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, שהוא שלוחו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ושר התקשורת בפועל צחי הנגבי, הוט מצליחה באופן חוקי לחמוק מחובת הפריסה ויוצאת ממנה אף ברווח גדול.

ראשית, הוט מרוויחה מכך שהשתלם לה לעבור על החוק לאורך עשרות שנות פעילותה. יוצא כי פילבר והנגבי הלבינו להוט את העבירה החמורה באי-עמידה בתנאי הרישיון שלה לאורך עשרות שנים, כאשר סירבה להשלים את הפריסה שבה חויבה. מאות אלפי בני אדם לא יכלו לקבל שירותים של הוט על גבי תשתיותיה, כי להוט לא השתלם מבחינה כלכלית לעשות זאת.

כעת, הוט מרוויחה בגדול כי באדיבותם של פילבר והנגבי, לא רק שהיא לא מחויבת לעמוד בפריסה - אלא היא מרוויחה שבעתיים, כי היא יכולה מהיום להציע את שירותי הטלוויזיה שלה על גבי האינטרנט, כלומר על גבי תשתיות קיימות של בזק. כך, במחי יד ובאפס עלויות, מקבלת הוט הזדמנות להגיע למאות אלפי בתים שלא הגיעה אליהם עד כה.

הצד השני של הקומבינה הוא שהוט תחויב להשקיע בפריסת תשתיות סיבים אופטיים. הודעה זו כתובה על הקרח, היות שמשרד התקשורת מציין כי הוא הולך לשבת עם הוט על תוכנית להרחבת ההשקעות שלה. כלומר, למשרד אין שום ודאות שהוט תעמוד בדרישותיו, וממילא אין מי שיפקח על כך.

המשרד מדבר על כך שהוט תחויב בהשקעות של מאות מיליוני שקלים, אבל בפועל אין לכך שום התחייבות אמיתית למקרה שהוט לא תעמוד בתוכנית. יתרה מכך, על הוט לא מושתת ערבות או קנס תלוי לאי-קיומה של תוכנית השקעות כזאת.

לפי הודעת משרד התקשורת, "החל מתחילת שנת 2017 יוכלו 350,000 איש נוספים ביישובי הפריפריה וביישובים שבהם לא קיימת תשתית של חברת הוט ליהנות משידורי החברה. לאור מספר שינויים משמעותיים שחלו בשוק התקשורת בשנים האחרונות, המליצה הוועדה המייעצת לעניין פריסת תשתיות הוט לשר צחי הנגבי כי לא יאוחר מ-31 בדצמבר 2016 חברת 'הוט שידורים' תחל לספק שירותים ביישובים בהם לא פרוסה תשתית 'הוט שידורים', על גבי תשתית פס רחב של חברה אחרת (בזק ג.פ.), בתעריפים זהים ובאיכות דומה לשרותים שהיא מספקת היום.

"במהלך השנה הקרובה תגובש מתכונת להשלמת הפריסה בין החברה למשרד, וככל שהחברה אכן תתקדם במתכונת הפריסה עליה המליצה הוועדה, ותתכונן למעבר לשידורים באמצעות סיבים אופטיים - תדון הוועדה בנובמבר 2017 באפשרות להרחיב את ההסדר האמור".