התרעה או הרגעה?

כמה מילים על המספרים מאחורי היקף האשראי לרכישת רכב בישראל

עד לאחרונה התבססה הערכת היקף האשראי לרכישת רכב בישראל על מעט נתונים ועל הרבה אינטואיציה. אמנם הדוחות של חברות כרטיסי האשראי חשפו טפח מהחגיגה, וגם היבואנים וחברות הליסינג ידעו לדווח על גידול משמעותי בביקוש לאשראי. אולם כעת מדובר בנתון רשמי ומוסמך - אם כי חלקי, כאמור. האם הנתון הזה גדול ומפחיד - או שמא הוא מהווה סוג של "צפירת הרגעה"?

ובכן, התשובה תלויה כרגיל בנקודת המבט. בחברות הליסינג, שהן גם נוטלות האשראי הגדולות ביותר בשוק הרכב וגם בין הצינורות המרכזיים להזרמת אשראי צרכני לרכב (רכב חדש עם "אפס קילומטרים" או רכב משומש), מיהרו להגיד בתגובה כי "ההר הוליד עכבר", וכי לא מדובר בבועת אשראי אלא לכל היותר בגיבנת קטנה.

"מדובר על פחות מ-10% מכלל האשראי הצרכני שלא למגורים בישראל", אמר לנו מקור בכיר. "גם נתון כולל של 130 אלף כלי רכב משועבדים, או אפילו כפול מזה אם לוקחים בחשבון את חברות הליסינג, הוא עדיין אחוז קטן ממצבת כלי הרכב על כבישי ישראל ומסך העסקאות של רכב חדש ומשומש שמתבצעות מדי שנה".

לדבריו, "ההלוואות הללו מגובות בהערכת גרט (ערך רכב משומש) סולידית מאוד מצד המלווים. יתר על כן, אחוז חדלות הפירעון של הלוואות על רכב (דיפולט) היה נמוך מאד".

מנגד, גורמים אחרים בענף טוענים כי מדובר במספרים מדאיגים. "שוק הרכב משתנה ונמצא כיום במעין של מעגל של הכחדת ערך. ככל ששוק הרכב החדש גדל, וגדלה הנגישות של הלקוחות לרכב חדש - קטן הביקוש לרכב משומש, וירידת המחיר שלו מואצת מעבר לערכים החזויים, שגם הם מבוססים על שוק לא משוכלל. אפשר לראות את זה בנתונים האחרונים של רשות המסים.

"כל זה בשגרה. במקרה של אירוע דיפולט רציני - אפילו אם רק רבע מסך כלי הרכב המשועבדים כיום (כ-70 80 אלף כלי רכב) יוזרמו לשוק, היכולת להציל מהם ערך תהיה מוגבלת".

הוא מוסיף כי ההשוואה לשוק האמריקאי אינה נכונה, כי שם "מבוססות ההלוואות על ירידת ערך משמעותית מאד, ומחירי כלי הרכב משקפים את ערכם האמיתי".