64 שנים אחרי שנסגרה: רכבת העמק שוב נוסעת על המסילה

קו חיפה-בית שאן של רכבת ישראל חידש הבוקר את פעילותו לאחר עשרות שנים שבהן היה מושבת ו-111 שנה לאחר שהרכבת העות'מאנית החלה לפעול במקום לראשונה ■ בחודשים הראשונים תהיה הנסיעה מארבע תחנות הקו בחינם

כץ חונך את רכבת העמק / צילום: ששון תירם
כץ חונך את רכבת העמק / צילום: ששון תירם

כ-64 שנה לאחר שהפסיקה את פעילותה, חזרה הבוקר (א') רכבת העמק לנסוע במסילות שהוקמו בין חיפה, עפולה ובית שאן. ארבע תחנות חדשות הוקמו על תוואי המסילה החדשה-ישנה: בית שאן, עפולה, מגדל העמק-כפר ברוך ויוקנעם-כפר יהושע.

במהלך החודשים האחרונים הכשירה רכבת ישראל אנשי צוות שיוצבו בתחנות הרכבת החדשות בתפקידים שונים - מנהלי תחנות, מנהלי משמרת, קופאיות ודיילי רציף. במקביל לפתיחת הקו יוצבו בתחנות רכבת העמק עמדות הנפקת כרטיסי "רב קו", עבור תושבי האזור. עלות הקמת הקו, שאורכו כ-60 קילומטרים, נאמדת בכארבעה מיליארדי שקלים.

כמה נוסעים בחרו לקום מוקדם בבוקר במיוחד כדי להיות על נסיעת הרכבת הראשונה בקו ההיסטורי המחודש. חיה ואייל אליהו מכפר שמואל שבאזור לטרון באו הבוקר לחיפה כדי להשתתף בנסיעת הבכורה, לשם כך הם יצאו מביתם בשעה חמש וחצי. "מתרגשים", אמרו השניים, "זו עומדת להיות חוויה מאוד מיוחדת. מחדשים היסטוריה ורצינו להיות חלק מכך. ניסע עד בית שאן".

בשעה שיצאה הרכבת  מחיפה לבית שאן, החל לפעול גם הקו בכיוון ההפוך - מבית שאן לחיפה. אחד מנוסעי הרכבת הזו היה ראש עיריית בית שאן רפי בן שטרית. "זהו יום היסטורי לעיר בית שאן, חג כפול", אמר ראש העירייה, "תושבי בית שאן נרגשים ומצפים לצמיחה פריחה ושגשוג שיגיעו יחד עם הגעת הרכבת לעיר. מדובר במחולל שינוי אמיתי ומהותי".

 

"העלאת ערך הנדל"ן"

שר התחבורה ישראל כץ הודיע בשבוע שעבר כי הנסיעה ברכבת העמק תהיה בחינם במהלך תקופת הרצתה, הצפויה להימשך כשלושה וחצי חודשים. על פי הודעת השר החל מהיום ניתן יהיה לעלות בכל אחת מתחנות רכבת העמק ולנסוע לכל יעד ברחבי הארץ ללא עלות.

עוד מסר כץ כי חיבור ערים כמו מגדל העמק, עפולה ובית שאן לרשת המסילות הארצית יקצר באופן ניכר את זמן ההגעה למרכז הארץ. "מדובר במהפכה של ממש שתעלה את ערך הנדל"ן של יישובים אלה ותרחיב את אפשרויות המגורים והתעסוקה של התושבים", הוסיף.

מנכ"ל חברת רכבת ישראל, בעז צפריר, בירך על חנוכת הקו החדש ואמר כי "לרכבת העמק יש היסטוריה מפוארת ומורשת מכובדת ואנו מאמינים שכך יהיה גם בעתיד". לדברי צפריר, המסילה החדשה תחזק את התיירות באזור ותמשוך ליישובי העמק אוכלוסייה צעירה.

המיתוס של רכבת העמק

בדיוק אתמול, ב-15 באוקטובר 1905, נחנך קו הרכבת חיפה-דרעא, שחלקו, במקטע שבין חיפה לצמח זכה ביישוב העברי לשם "רכבת העמק". מסילת הברזל שדחפה וסייעה בפיתוח ההתיישבות בעמק יזרעאל ועמק הירדן, ושהפכה למיתוס בסיפור ההתיישבות העברית בעמק, מצליחה עד היום להצית את דמיונם של רבים המעריצים את מקימיה - מנהיגי האימפריה העות'מאנית והמהנדסים הגרמנים שתכננו את הקו.

רכבת העמק הייתה למעשה הסתעפות קטנה ממסילת הרכבת החיג'אזית שהובילה מאמינים וכוחות צבא מדמשק שבסוריה, דרך עמאן שבירדן, לעיר הקדושה למוסלמים, מדינה, שבערב הסעודית. מתכנני מסילת הברזל קבעו שחיפה תשמש לרכבת מוצא לים. כדי להכניס את המפעל התחבורתי לממדים הנכונים, יש לציין כי קו "רכבת העמק" היווה כשבעה אחוזים בסך הכול מהתוואי המלא של מסילת הרכבת החיג'אזית. על רקע חגיגות חנוכת הקו החדש של רכבת ישראל, יש לציין כי קו חיפה-דרעא שאורכו המלא היה 161 קילומטרים, הוקם בתוך שלוש שנים בלבד.

בלילה שבין 16 ל-17 ביוני 1946, הוא "ליל הגשרים", שבו פוצצו לוחמי הפלמ"ח גשרי רכבת בגבולות ארץ-ישראל, חדל לפעול הקו שבין צמח לדמשק. מאוחר יותר נקטע גם הקו לבית-שאן, לאחר שהכנופיות הערביות החלו להשתמש ברכבת לצרכיהן. בהמשך פוצצו אנשי ארגון "ההגנה", ב-3 במארס 1948, גשר של הרכבת ממזרח לעפולה. קטע של המסילה, בין קיבוץ גשר לאשדות יעקב, אף עבר בשטח ממלכת ירדן, באזור נהריים.

אולם לאחר הקמת המדינה הקו מחיפה לעמק נזנח. מדינת ישראל הצעירה החליטה שלא להשקיע בו כסף ולמעשה מאז שנת 1949 תנועת הרכבות הסדירה מחיפה לעפולה נפסקה והתקיימה לצורך נסיעות מיוחדות בלבד. ב-1952 נערכה הנסיעה האחרונה בקו חיפה-עפולה.

מגוון אירועים ופעילויות

לרגל חנוכתו מחדש של הקו בין חיפה לבית שאן יתקיימו במהלך ימי חול המועד סוכות בקרבת תחנות רכבת העמק מגוון אירועים ופעילויות לכל המשפחה. בין הפעילויות שייערכו לאורך תוואי המסילה, החל מהיום, יצאו הסעות מתחנות הרכבת השונות אל פסטיבל ציורי הרחוב בעפולה, הפתוח לציבור הרחב, ואל אירוע מסיק הזיתים השנתי של הקרן הקיימת לישראל ביער לביא, בו ניתן להשתתף תמורת תשלום.

פעילויות נוספות שייערכו לרגל חנוכת הקו החדש כוללות הסעות וטיולים מודרכים באתרי טבע בעמק יזרעאל ושוק איכרים באתר רכבת העמק ההיסטורי. בנוסף, הוקדם פסטיבל הצפרות השנתי בעמק המתקיים באגם ברוך וכולל סיור מודרך ופעילות למשפחות במקום.