"ישרוטל מצליחה להניב שיעורי תפוסה גבוהים מהמתחרים"

מידרוג מעניקה דירוג A1 לרשת המלונות של משפחת לואיס לקראת הנפקת אג"ח של 200 מיליון שקל: "החברה יודעת למקסם את ההכנסות מפעילותה"

ליאור רביב / צילום: אריק סולטן
ליאור רביב / צילום: אריק סולטן

רשת ישרוטל, שנמצאת בשליטת משפחת לואיס (90%), מבקשת לגייס כ-200 מיליון שקל בהנפקת אג"ח ראשונה בבורסה. הרשת, שמניותיה הונפקו בבורסה ב-1995, נסחרת בשווי של 1.4 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה עלתה 70% בשנה האחרונה.

ישרוטל  מנהלת 17 בתי מלון, שמונה מהם באילת. היא מפעילה 3,820 חדרים, מתוכם 3,263 בבעלותה המלאה או החלקית. באוגוסט האחרון השלימה ישרוטל את רכישת מלון מצפה הימים בראש פינה בכ-140 מיליון שקל. החברה נמצאת בתהליך ייזום של עוד ארבעה בתי מלון.

במחצית הראשונה הציגה ישרוטל יציבות בהכנסות, שהסתכמו ב-563 מיליון שקל, הרווח התפעולי גדל ב-9.6% והסתכם ב-48 מיליון שקל והרווח הנקי של הרשת התרחב ב-16.3%, ועמד על 30.6 מיליון שקל.

לקראת ההנפקה דירגו כלכלני מידרוג את האשראי של ישרוטל על 1A באופק יציב. במידרוג מציינים כי לחברה מצבת מלונות איכותית, שמסייעת לשמור על שיעורי תפוסה ורווחיות יציבים, תוך כדי ביצוע שיפוצים נרחבים במספר נכסים, באופן התורם למיצוב ואיכות הנכסים.

"החברה יודעת למקסם את ההכנסות מפעילותה, ויש לה תשתית שיווקית ויכולות ניהול מצבת כוח אדם הדורשות התמודדות עם תחלופה גבוהה, איכות ועומק ניהולי משמעותיים, בשל שדרת ניהול מנוסה".

שיעור התפוסה ברמה שנתית, עומד על 70% בממוצע בשנים 2013-2015, וצפוי להישמר ברמה דומה בעתיד, גם בהתחשב בשנים שבהן קיימות השפעות גיאופוליטיות וכלכליות. לפי מידרוג, שיעורי תפוסה אלו גבוהים מהמתחרים, ובולטים לחיוב ביחס לענף, והם עמדו ב-2015 על כ-60% בממוצע: "מלונות החברה נמצאים במיצוב גבוה בבחינת הנכסים עצמם ובבחינת הנכסים הנמצאים בתחרות ישירה מולם. רמה זו משתקפת ב-ADR (הכנסה יומית ממוצעת לחדר) גבוה של 1,179 שקל ברמת החברה במהלך 2015, והצפי הנו לרמה דומה ב-2016".

עוד מציינים במידרוג, כי לישרוטל יחסי איתנות וכיסוי טובים, תוך שמירה על שיעור מינוף שמרני, ויש לה היקף נכסים לא משועבדים מהותי והיקף גבוה יחסית של מסגרות אשראי לא מנוצלות. "רווחיות החברה נשמרת ביציבות בשנים האחרונות עם שיעור EBITDA של 16%-17% בממוצע ב-2013-2015 ושיעור ROE (תשואה על ההון) בנטרול פחת, של 17%-18%". מנגד, ענף המלונאות טומן בחובו, להערכת מידרוג, סיכון גבוה לעומת ענפי נדל"ן אחרים. בין היתר, מהתפיסה שתיירות היא מוצר צריכה מותרות, שהביקוש לו יורד בעתות של מיתון או באירועים גיאופוליטיים.

"החברה חשופה להשפעות רגולטוריות, בהן העלאת שכר המינימום והיטל עובדים זרים על אוכלוסיית המסתננים; ריכוזיות יחסית של תיק הנכסים, כך שחלק ניכר מהפעילות מיוחס למלונות באילת; החברה חשופה לשינויים בשערי החליפין ולשיעורי ריבית במשק (לאור הצמדת חלק מהלוואותיה לשינויים בשיעור הריבית במשק)".