פרויקט האנליזות של הבורסה מתקשה להלהיב את המשקיעים

במסגרת הפרויקט, שעליו הכריזה הבורסה לפני כמה חודשים, יסקרו האנליסטים של אדיסון חברות טכנולוגיה וביומד קטנות ובינוניות ■ גורמים בשוק אומרים על איכות הסקירות כי הן "בסדר", אולם להערכתם לא מאוד מעניינות את השוק

בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי
בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי

פרויקט האנליזה של הבורסה בת"א, במסגרתו הבורסה מתווכת בין חברות ציבוריות המעוניינות בסיקור לבין חברת אנליזה בינלאומית, תופס תאוצה. הפרויקט הניב הבוקר (ד') את העבודה החמישית מאז תחילתו, העוסקת בחברת ביולייט .

חברות נוספות שסוקרו עד היום הן אינטק , פורסייט , אלומיי קפיטל  וננו דיימנשן . בשני מקרים כבר הספיקה חברת האנליזה אדיסון, האחראית על כל הסקירות שפורסמו עד כה, לפרסם גם עדכונים לאנליזה בעקבות אירועים שהתרחשו בחברות המסוקרות, וזאת חודש אחד בלבד מאז הושק הפרויקט.

בשלב זה ניתן כבר לראות מגמה, לפיה הסיקור הינו חיובי וההמלצות הן למחיר יעד הגבוה בעשרות אחוזים ממחיר השוק. הממוצע של הפרמיה שנתנה עד היום אדיסון עומד על כ-73%. לאור העובדה כי החברות משלמות באופן עקיף עבור הסקירות, וכי חברות הבוחרות לעשות זאת מניחות שיזכו לסיקור חיובי, הרי שהגיוני לצפות כי רוב הסקירות אכן יהיו כאלה.

במסגרת הפרויקט, שעליו הכריזה הבורסה לפני כמה חודשים, יסקרו האנליסטים של אדיסון חברות טכנולוגיה וביומד קטנות ובינוניות הנסחרות בבורסה המקומית. האנליזות מתפרסמות באנגלית עם תקציר בעברית, ומטרתן בין השאר "לחשוף את פעילותן של החברות בפני מגוון רחב של משקיעים בארץ ובעולם".

את מימון האנליזות, שיבוצעו ארבע פעמים בשנה למשך שנתיים עבור כל חברה שהצטרפה לתוכנית, מספקות בעיקר החברות עצמן. התשלום נגבה באמצעות הבורסה ולא מועבר ישירות לחברת המחקר, כדי ליצור הפרדה בין מזמין האנליזה לבין הגוף המבצע. עבור האנליזות מקבלות חברות המחקר תשלום של 35-55 אלף דולר לשנה מכל חברה מסוקרת.

באשר להשפעת הסקירות על מחיר המניות, נראה כי בינתיים השוק לוקח אותן עם גרגיר הגון של מלח, וברוב החברות לא נרשמה עלייה משמעותית במניה לאחר הסקירה, ובוודאי לא כזו שמתקרבת למחיר היעד שנתנה אדיסון. ככל שהנתונים המעטים שנאספו כאן יכולים להעיד, נראה שהסקירות הראשונות שפורסמו עוררו גלים ותגובה, אולם בהדרגה העניין שכך והסקירות האחרונות לא הניעו עליות במחיר המניה אף שהיו אוהדות.

אחד התפקידים של אדיסון הוא לפרסם את הסקירה גם בקרב רשימת המשקיעים מולם היא עובדת בחו"ל, ולגרור בכך משקיעים נוספים למניות. את ההשפעה של המאמצים הללו ניתן יהיה לראות בצורה טובה יותר כנראה בחודשים הקרובים. אדיסון צפויה לסקר שש חברות נוספות: אליום, ביונדווקס, פלוריסטם, קולפלנט, רדהיל ופוינטר. בהמשך אמורה חברת הערכות השווי פרוסט אנד סאליבן לסקר שמונה חברות נוספות.

גורמים בשוק אומרים על איכות הסקירות כי הן "בסדר" אולם להערכתם לא מאוד מעניינות את השוק. "עוד לא רואים השפעה", אמר גורם בשוק. "ההשפעה כנראה לא תהיה בעליית מחיר המניה, אלא, אם בכלל, בהיכרות הדרגתית של כמה משקיעים נוספים עם החברות".

פרמיה על פי דוח אדיסון ותנועת המניה מאז הדוח
 פרמיה על פי דוח אדיסון ותנועת המניה מאז הדוח