ביטן: הצעתי לביטול תאגיד השידור תחסוך מיליארדים, כחלון לא יסרב

(עדכון) - יו"ר הקואליציה הפיץ תחשיב, שלטענתו מוכיח כי סגירת התאגיד תחסוך 2.27 מיליארד שקל ותציל 800 עובדים ברשות השידור ■ גורם בממשלה: הנתונים מגוחכים

חבר הכנסת דוד ביטן / צילום: איל יצהר
חבר הכנסת דוד ביטן / צילום: איל יצהר

יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (ליכוד), הציג היום (ה') את החישובים שעומדים מאחורי הצעת החוק הפרטית שהגיש לביטול הקמתו של תאגיד השידור הציבורי. לפי חישוביו של ביטן, המהלך שהוא מציע יחסוך יותר מ-2 מיליארד שקל לקופת המדינה.

עיקר המהלך מדבר על הפחתת מספר עובדי רשות השידור ל-800 עובדים (כיום נותרו ברשות כ-1,050 עובדים), ומציע גם לחתוך בשכרם ב-15%, כך שסך עלויות השכר ברשות יעמוד על 180 מיליון שקל.

לטענת ביטן, המהלך הזה יאפשר לו גם לשמור על ביטולה של אגרת הטלוויזיה ואף להפחית את גובהה של אגרת הרדיו ברכב ב-30%. אגרה זו אמורה להמשיך להיגבות גם לפי החוק כיום כדי לממן את התאגיד.

כל זה יעשה, לפי החישוב שהציג ביטן, מבלי לפגוע בתקציב שאמור התאגיד להשקיע לפי החוק בהפקות מקור: 200 מיליון שקל בשנה.

בשיחה עם "גלובס" דיבר ביטן על שבועיים-שלושה קריטיים שבהם אנחנו נמצאים היום, שבמהלכם עדיין לא הגענו לנקודת האל-חזור, ואפשר להפוך את הגלגל ולבטל את הקמת התאגיד. "אני מצפה משר אוצר, במיוחד כזה שיש לו רגישות חברתית, לא לזרוק לפח 2 מיליארד שקל", אומר ח"כ ביטן.

- ואתה חושב ששר האוצר יקבל את ההצעה שלך?

"אני מכיר את כחלון הרבה מאוד שנים, הוא לא יוכל להגיד לא למהלך כזה. אנחנו ניפגש בימים הקרובים ונדון בהצעה".

מנגד, גורמים בממשלה המעורים בנושא דחו היום בתוקף את כל חישוביו של ח"כ ביטן. לטענתם, ביטן לא יוכל להפחית את שכר עובדי רשות השידור כפי שהוא מתכנן, וגם אם יופחתו 15% משכרם, הוא עדיין יהיה גבוה יותר מזה של עובדי התאגיד כיום.

עוד הם טוענים כי נתונים רבים במסמך של ביטן אינם נכונים או אינם מדויקים, וטענתו של ביטן כי הוא יוכל להפחית את תקציב הרשות מ-800 מיליון שקל בשנה ל-500 מיליון שקל בשנה, ועדיין להשקיע 200 מיליון שקל בשנה הפקות מקור - היא מגוחכת.

"מדובר במסמך שהוא בלשון המעטה הזוי, כולל מספרים מנופחים ולא קשורים למציאות, וטעויות", אמר גורם בממשלה ל"גלובס". "אם המהלך הזה ייצא לפועל, הוא לא יחסוך כסף לציבור אלא יעלה לו מאות מיליוני שקלים בשנה במהלך שלוש השנים הקרובות". 

מתאגיד השידור "כאן" נמסר בתגובה: "תאגיד השידור הישראלי הוקם מתוקף חוק ופועל תחת מסגרת תקציבית מבוקרת של משרד האוצר. לנתונים שהציג היום ח"כ ביטן אין בסיס, והתחשיב שהוצג לא מביא בחשבון שאי-הפעלת התאגיד משמעותה הפעלת רשות השידור בעלויות גבוהות משמעותית מהפעלת התאגיד". 

להורדת מסמך התחשיב שפרסם ח"כ ביטן