ראש עיריית בת-ים: "אני לא הבייביסיטר של לחיאני"

כחצי שנה לאחר שקודמו בתפקיד שוחרר מהכלא, מספר יוסי בכר על יחסיו עם חברו הקרוב ■ לדבריו, הוא בטוח שתמיכתו של שלומי לחיאני בו במהלך הבחירות עלתה לו בחלק מהקולות ■ "תמיכת לחיאני פגעה בי"

שלומי לחיאני / צילום: תמר מצפי
שלומי לחיאני / צילום: תמר מצפי

תמיכתו הגלויה ומעורבותו של שלומי לחיאני לאורך הבחירות פגעה בי" - כך סיפר ראש עיריית בת ים, יוסי בכר. בלשכתו שבבניין העירייה, דיבר בכר לראשונה על מערכת היחסים עם חברו הקרוב, ראש העיר לשעבר שהורשע בעבירות של הפרת אמונים וריצה כחמישה חודשי מאסר. לדברי בכר, תמיכתו הגלויה של לחיאני "פגעה בסיכויי לעמוד בראשות העירייה". הוא הוסיף כי אין לו ספק שהפסיד חלק מהקולות בגלל האקטיביות של לחיאני לאורך הקמפיין. "היו כאלה שלא אהבו אותו", אמר. "עם הדומיננטיות של שלומי זה נראה כאילו הוא 'החונך שלי' וזה פגע בי".

לפני כחצי שנה שוחרר לחיאני מהכלא לאחר שוועדת השחרורים קיצרה שליש מתקופת מאסרו. מאז ששוחרר, סיפר בכר, לא נפגש עם חבר ילדותו. אמנם השניים התראו בחתונות ואירועים של פעילים תומכי סיעת "בת ים בראש מורם" בה השניים חברים, אך לא יותר מכך. מלבד המאסר הוטל על לחיאני קלון שמונע ממנו לעסוק בתפקיד ציבורי במשך שבע שנים. לדברי, בכר, אם יחליט בתום התקופה לחזור לחיים הציבוריים, יצטרך להתמודד מולו על ראשות הסיעה.

"מה אני, בייביסיטר? חיממתי למישהו את הכיסא בהיעדרו?", אמר והוסיף כי הוא רואה את עתידו בראשות העירייה. על אפשרות שיישאר בסיעה תחת לחיאני אם יפסיד אמר בכר כי הסיכוי נמוך וכי במקרה כזה הוא אינו פוסל פרישה מהחיים הציבוריים, "לא אהיה מספר שתיים".

בכר, יליד העיר, ניהל עסקים בתחום עמילות המכס. בשנת 2008 נבחר למועצת עיריית בת ים והשתלב במגוון תפקידים. בפברואר 2014 נבחר על ידי חברי מועצת העיר למלא את מקומו של לחיאני, לאחר שזה הושעה מתפקידו עקב כתב האישום נגדו, והפך לראש העיר בפועל. "היה ברור שמי ששלומי יבחר בו, הוא זה שיתמודד לראשות העיר", אמר.

בינואר 2015 גבר על אלי יריב, יריבו בבחירות המיוחדות לראשות העיר, שהתקיימו לאחר הרשעת לחיאני. עד היום עובר דם רע בין בכר ליריב, עליו אומר בכר שהוא איננו אדם הראוי לעמוד בראשות העירייה. ב-19 באפריל השנה, בעקבות סדרת תחקירים שפורסמו בחדשות 2 ובגלי צה"ל החליט בית המשפט המחוזי בתל אביב לפסול את תוצאות הבחירות בבת ים. זאת, בשל מעורבותו של לחיאני במערכת הבחירות וברקע טענות לקיום מעשי שוחד ומתן טובות הנאה מטעם בכר ואנשיו לאורך הקמפיין.

בהחלטתם כתבו השופטים כי "כל האמצעים קידשו את המטרה לקדם את בחירתו של בכר, שהוא הצהיר בכל עת כי זו למעשה מערכת בחירות שלו, וכי בחירה בבכר היא למעשה בחירה בו. לחיאני ניצל את היותו בעל השפעה רבה בעיר כדי לפזר הבטחות שלטוניות בשם בכר. הוכח שהוא השתתף בכנסי בחירות לצד של בכר, והדגיש 'בכר זה אני'".

בינואר האחרון הגישה עיריית בת ים לוועדה הארצית לתכנון ולבנייה מסמך שבו נכתב כי תכנית המתאר המוצעת על ידי עיריית ראשון-לציון מנציחה ואף מגדילה את האפליה הבוטה בחלוקת המשאבים במרחב גוש דן. לטענת עיריית בת ים, עיריית ראשון-לציון מנסה להשתמש בתכנית המתאר כדי להוסיף שטחי תעסוקה נוספים, כאלה שיבואו על חשבון שטחי התעסוקה בבת ים - דבר שינוון את אזור העסקים של בת ים, ואף יגביר את התחרות הבלתי הוגנת ויגרום לפגיעה בלתי נסבלת בחלוקת העושר בגוש דן.

על אף התנגדויות אלה, בכר דווקא מפרגן לראש עיריית ראשון-לציון, דוב צור. "אם הייתה אפשרות לאיחוד של בת ים עם עיר מרכזית, הייתי בוחן השתלבות עם ראשון-לציון, מדובר באחת הערים המובילות בישראל, הרביעית בגדולה, ומי שהייתה כמו בת ים לפני 20 שנה ועברה תהליך פיתוח עצום", אמר בכר.

"התושבים בראשון-לציון מאוד דומים באופי ובטמפרמנט לאופי של תושבי בת ים", אמר והוסיף כי הוא שולל אפשרות לאיחוד עם תל-אביב. "למה אנחנו צריכים את זה?", שאל, "ראית פעם את הבדלים בן ילדים שגדלים בצפון העיר לילדים שגדלים בדרום העיר? מה אני צריך שבת ים תהפוך ל'דרום דרום תל-אביב החדשה'?, שלא יספרו לנו סיפורים, עיריית תל-אביב לא משקיעה בדרום העיר".