העננה הרגולטורית מעל ההשתלטות של AT&T על טיים וורנר

חברת הטלפונים מטקסס - ששואפת להפוך לענקית מדיה ובידור - צפויה להיתקל בלא מעט משוכות רגולטוריות ובנוף פוליטי חשדני, בשונה מזה שאפיין מיזוגי ענק כאלה בעבר ■ מומחי הגבלים עסקיים בארה"ב תמימי דעים: "העסקה הזו הולכת לעבור בחינה מדוקדקת מצד כל הגורמים הרלוונטיים"

טיים ורנר / צילום: בלומברג
טיים ורנר / צילום: בלומברג

ההשתלטות המתוכננת של AT&T על טיים וורנר היא שיקוף של העסקה המוצלחת שבה רכשה קומקסט את NBC יוניברסל, אולם העסקה הנוכחית עלולה להיתקל בדרך חתחתים בניסיון לקבל אישור מוושינגטון, היות שהמועמדים לנשיאות - הרפובליקני והדמוקרטית - מבטאים שניהם חשש מפני עסקאות שוברות קופות מעין אלו.

בעוד שעסקת קומקאסט-NBC זכתה לאישור מהרגולטורים ב-2011, בתנאים שנועדו להגן על התחרות, AT&T ניצבת בפני סביבה שונה, לאחר שטף של מגבלות על מיזוגים גדולים מצד גורמי הפיקוח על ההגבלים העסקיים, ועל רקע ממשל חדש שייכנס לפעולה בתוך כמה חודשים.

"זוהי עסקה כה גדולה, בשווקים שכבר ממילא מתאפיינים בריכוזיות יתר, ושכבר קיימים בהם חששות אמיתיים בנוגע לניצול לרעה של צרכנים", אמר כריס סייגרס, פרופסור למשפטים ומומחה להגבלים עסקיים באונ' קליבלנד. "העסקה בהחלט צפויה לזכות לבחינה מדוקדקת".

לאחר רכישת DirecTV, הופך מנכ"ל AT&T, רנדל סטפנסון, את חברת הטלפונים שמרכזה בדאלאס לענקית מדיה ובידור. רכישת טיים וורנר תעניק ל-AT&T - שהיא כבר כיום ספקית אמריקאית מובילה של טלוויזיה בתשלום, טלפונים ניידים ושירותי אינטרנט ביתיים - תוכניות בידור מובילות, לרבות HBO, כדורסל מקצועני ו-Cartoon Network, שאותן תציע למיליוני מנוייה.

שאלות מטרידות  

אף על פי שהעסקה משלבת תוכן עם הפצה, ולא שתי מתחרות ישירות, ההשתלטות עדיין מעוררת בעיות הגבלים פוטנציאליות, כך לדברי ג'ון ברגמאייר, יועץ בכיר בפבליק נולדג', חברת ייעוץ מוושינגטון. AT&T תוכל להקשות על מתחרותיה להשיג תוכניות של טיים ווטרנר, מתוך תקווה להסיט לקוחות אל הפלטפורמות שלה, בעוד ש-DirecTV תוכל לסרב להעביר תכנים מתחרים, כך לדבריו.

"אם אתה רק מפיץ תכנים שלא מחזיק בבעלותו תוכניות, אתה מעוניין בתכנים הטובים ביותר. אבל אם יש בבעלותך תוכניות, מעניין אותך ההיקף של שידור החומרים שלך לעומת אלו של המתחרים, היות שזה זול יותר עבורך ואתה מרוויח מזה יותר על פרסומות", אומר ברגמאייר.

AT&T וטיים וורנר הודיעו אתמול (שבת) כי באמצעות המיזוג יוכלו להתחרות בכל ארה"ב בחברות כבלים, בכך שישלבו בין פס רחב נייד לווידיאו. אם החברות יצליחו לשכנע את הרגולטורים שאכן כך הפ פני הדברים, עשוי הדבר לשפר את סיכויי אישור העסקה תחת תנאים מגבילים, כך לדברי אמנדה וואייט, עו"ד בתחום ההגבלים העסקיים מוושינגטון.

עדיין, לדבריה, "AT&T תזכה לבחינה מקרוב מצד רגולטורים, מחוקקים ותובעים כלליים. זוהי תהיה מלחמה מרובת-חזיתות".