ההסתדרות: שביתה מלאה בכל קווי אגד החל מ-7 בנובמבר

ניסנקורן מאיים כי השביתה תצא לפועל אם משרדי האוצר והתחבורה לא ימצאו פתרון למשבר ■ בהסתדרות מדגישים כי סלע המחלוקת העיקרי נעוץ בסירוב המדינה לחתום על חידוש הסכם התשומות מול הנהלת אגד

הבוקר (ג'), בישיבת הנהגת ההסתדרות, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הודיע כי אם משרד האוצר ומשרד התחבורה לא ימצאו פתרון הולם למשבר שמאיים על עובדי חברת אגד, החל מ-7 בנובמבר העובדים ישביתו את פעילות האוטובוסים של החברה בכל רחבי הארץ.

בהסתדרות מציינים כי סלע המחלוקת העיקרי מבחינתה נעוץ בסירובה של המדינה לחתום על חידוש הסכם התשומות מול הנהלת אגד, תוך הסבת פגיעה חמורה בתנאי שכרם של הנהגים ואיום מיידי להלנת משכורות העובדים.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, אמר הבוקר כי "לאורך השנים, וביתר שאת בתקופה האחרונה, פקידי המדינה מנסים לייבש את אגד ולהפוך את הנהגים לסוג של עובדי קבלן. צעדים אלה, המתבצעים ברגל גסה ותוך התפשרות מדאיגה על נושאי הבטיחות, פוגעים לא רק במעמד הנהגים אלא באינטרס הציבורי הכולל. במקום להשקיע בתחבורה הציבורית, להעלות את ערך השעה של הנהגים, לטפל במחסור החמור של כוח אדם מיומן, המדינה מתכננת לבטל סובסידיות שלפחות מחציתן מיועדות לממן את השירות לאוכלוסיות מוחלשות. הכוח והאחריות למנוע את העמקת המשבר ואת השלכותיו החמורות על הנהגים ועל ציבור הנוסעים, נמצא בידיהם של משרד האוצר ומשרד התחבורה".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הצטרף לדברי ניסנקורן והוסיף כי "ההתעלמות של פקידות המדינה מהמשבר באגד, אינה מפקירה רק את נהגי החברה אלא את כל ציבור המשתמשים בתחבורה הציבורית בישראל. מדובר במחדל שעלול למוטט את אגד שקיימת עוד מלפני קום המדינה ואני מקווה שבמשרד התחבורה ובמשרד האוצר, מבינים שיש להם אחריות לא רק לביטחון התעסוקתי של 6,000 נהגים, אלא מחויבות כלפי מיליון ו-200 אלף אזרחים שנהגים אלה ממשיכים להסיע מדי יום, בזמן שהמדינה ממשיכה לכרסם בפרנסתם. אנו נפעל בכל האמצעים שעומדים לרשותנו על מנת להגן על הנהגים ועל התפקיד החשוב שהם ממלאים".

מאגד נמסר בתגובה: "יש להצטער שהגענו למצב שבו הנהגים והעובדים המקצועיים והמסורים נאלצים להשבית את התחבורה הציבורית בישראל. משרדי האוצר והתחבורה הם הנושאים באחריות הבלעדית לכאוס ולפקקים שצפויים לכמיליון וחצי נוסעים רבים מבניהם, חיילים, בני נוער, קשישים וסטודנטים, שלא יוכלו להגיע ליעדם.

"הנהלת אגד קוראת לממשלה לחדול מהניסיונות לייבש את אגד ולהפסיק לעכב תשלומים בהיקף של 250 מיליון שקל המגיעים לאגד. במקום זאת אנו קוראים לממשלה לחדש את המו"מ באופן רציני כדי להגיע להבנות ולחתום על הסכם תשומות חדש עם אגד ללא דיחוי נוסף".

בארגון "תחבורה בדרך שלנו" מגיבים להודעת ההסתדרות: "ההסתדרות מצאה את הכסף הציבורי כמוצא ראשון על מנת להסיט ממנה את האש, מאחר שלא 'סיפקה את הסחורה' לנהגים ויחד עם ההנהלה מנהלת קמפיין מיותר ללא לגיטימציה ציבורית. אגד קיבלה כספי ציבור רבים שנבלעו בקופתה, בשעה שיש לה נכסי נדל"ן יקרי ערך וחברות בנות שרכשה בחו"ל. אין כל הצדקה לתעדוף של אגד בקבלת סובסידיות על פני שאר המפעילים."

לדברי איתי חיים, מנכ"ל הארגון: "מסע השנור שמנסים לעשות כרגע באגד, מעציב ומזכיר את המערכון המפורסם של תכנית הסאטירה 'ניקוי ראש' ששודרה בשנות השבעים, שהציג את אנשי אגד שמבקשים את אהדת הציבור בשל המצוקה שאליה נקלעו - 'יהודים רחמו על אגד', כאילו דבר לא השתנה בארבעים השנה האחרונות. אנו מבקשים להשוות את תנאי הסובסידיות בין כל מפעילי התחבורה הציבורית, את התערבות משרדי התחבורה והעבודה לקביעת עיסוקו של הנהג כמקצוע מוכר ולטפל בכשל החמור הנובע ממחסור של 4000 נהגים בענף התחבורה הציבורית באופן מידי. כל השתהות בטיפול בנושא, תרע את מצוקת הנהגים שממנה אסור להתעלם ומשפיעה במישרין על מעטפת השרות לנוסע."