רשות ההגבלים מתנגדת למיזוג יצרניות המעטפות הישראליות

לפי הרשות, המיזוג בין גברעם ואמקה ייצור ספק בודד שישלוט בכל השוק המקומי ■ שתי החברות היו מעורבות בעבר בקרטל, בגינו הורשעו בבית המשפט העליון

רשות ההגבלים העסקיים מתנגדת למיזוג שתי יצרניות ויבואניות המעטפות הגדולות בישראל: גברעם מעטפות איכות, שנמצאת בבעלות קיבוץ ברעם, ואמקה מעטפות, שנמצאת בבעלות עידו קליין.

בבסיס התנגדות הרשות עומדת המסקנה כי אם המיזוג יצא אל הפועל, תישאר בארץ ספקית אחת גדולה של מעטפות, שתחלוש כמעט על כל השוק וממילא תבטל את התחרות הקיימת בו כעת.

בחודש מארס 2016 חתמה גברעם על הסכם לרכישת פעילות חברת אמקה, אשר לבד מפעילותה בתחום ייצור ושיווק מעטפות, עוסקת באמצעות חברות בנות גם בדיוור ישיר, ייצור ושיווק גלילי נייר, כרטיסים מגנטיים, דפוס דיגיטלי ושקיות מודפסות.

לטענת הרשות, מיזוג בין החברות מעלה חשש ממשי לפגיעה בתחרות, כיוון שלקוחות השוק המוסדי עשויים להישאר עם ספק בודד אחד במקום שתי הספקיות המבקשות להתמזג.

"לקוחות גדולים הרוכשים מעטפות בכמויות גדולות, עושים זאת כמעט באופן בלעדי משתי חברות אלהף והם ייוותרו עם ספק יחיד בתחום. בדיקת הרשות בקרב 19 הליכי תחרות של גופים גדולים העלתה כי ב-12 מהם נשקלו אך ורק גברעם ואמקה, וגם בהליכי התחרות הנותרים, בהם השתתף גורם שלישי, גברעם או אמקה זכו", נכתב בהודעת הרשות.

בתחום המעטפות המודפסות קיימת אפשרות לייבא את המעטפות מחו"ל, אולם אפשרות זו כרוכה לטענת הרשות בקשיים רבים. הקושי העיקרי נובע מזמני אספקה ארוכים (העולים על חודש) בשוק שמתנהל בטווחי זמן קצרים בהרבה. בנוסף, גרפיקה בשפה העברית עלולה להשתבש בעבודה מול גורמים מחו"ל, והיכולת לעשות בקרת איכות מוגבלת לעומת יצרן מקומי.

יצוין כי שתי החברות, גברעם ואמקה, היו מעורבות בעבר בקרטל, שבמסגרתו תיאמו הצעות למכרזים בין השנים 1995-2002. כתב האישום בגין הקרטל הוגש בשנת 2004, וביולי 2009 הסתיים התיק בהרשעה בבית המשפט העליון בעבירת הסדר כובל בנסיבות מחמירות. עם זאת, מעורבותן של אמקה וגברעם בקרטל לא עמדה בבסיס התנגדות רשות ההגבלים למיזוג ביניהן.